شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 86672
سلامت نیوز : در کارگاه آموزشی نانوایان شهرستان آبیک استفاده از جوش شیرین، به عنوان عامل اصلی بیات شدن نان و تهدیدکننده سلامت مطرح شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ کارگاه آموزشی (طرز تهیه نان و استفاده از مخمرهای مجاز و مفید) با حضور جمعی از نانوایان شهرستان آبیک در سالن جلسات شبکه بهداشت و درمان این شهرستان برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی، نانوایان از شیوه‌ها و روش‌های صحیح تهیه خمیر نان، مزایا و اهمیت تهیه نان پس از طی فرآیند تخمیر، انواع و طرز استفاده از مخمرهای مجاز و مفید در تخمیر خمیر، قوانین و مقررات بهداشتی مربوط به برخورد با افزودن مواد شیمیایی غیرمجاز در مواد غذایی و روش‌های جلوگیری از آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی نان از آموزش‌های لازم برخوردار شدند.

همچنین در این کارگاه آموزشی، بیان شد که استفاده از جوش‌شیرین به عنوان افزودنی شیمیایی که مورد توجه نانوایان قرار گرفته و برخی از آنان به دلیل عدم آگاهی آن را جایگزین خمیر مایه کرده‌اند، ضمن آن که تهدیدکننده سلامت مصرف‌کننده است، به عنوان عامل اصلی بیات شدن نان است.

استفاده از جوش‌شیرین در ساخت فرآورده‌های شیمیایی

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان آبیک در این کارگاه آموزشی گفت: جوش شیرین در فرمولاسیون ساخت فرآورده‌های شیمیایی از قبیل پاک‌کننده‌ها، پودر پخت و صنایع آبکاری فلزات در مقادیر مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جعفر نوعی افزود: کاهش کیفیت نان و به مخاطره افتادن بهداشت و سلامت مصرف‌کنندگان از مهم‌ترین مضرات مصرف ماده جوش‌شیرین در نان به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه استفاده از این ماده در نان سبب اتلاف هزینه، تهدید فرآیند تخمیر، تیرگی مغز نان و نامطبوع شدن بوی آن می‌شود، اظهار داشت: جوش شیرین باقیمانده در نان به هنگام مصرف، مزه و بوی نامطبوعی می‌دهد که به نام نیش سودا شناخته می‌‌شود.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان آبیک اضافه کرد: مصرف جوش‌شیرین به این دلیل که سبب رسیدن سریع و کاذب خمیر و تولید خمیر نارس می‌شود، بیات شدن سریع نان و افزایش دور ریز نان را به دنبال دارد.

بنابر این گزارش، PH معده در حدود سه تا چهار بوده و این عدد بیانگر غلظت اسید کلریدریک مترشحه از سوی سلول‌های جداره معده است.

ماده قلیایی جوش شیرین این تعادل را بر هم می‌زند؛ جوش شیرین موجود در مواد غذایی، سبب اختلال در جذب کلسیم و فسفر شده که سبب نرمی و پوکی استخوان، افزایش فساد دندان و همچنین مانع از احیای آهن سه ظرفیتی و تشکیل آهن دو ظرفیتی شده که این اختلال به مرور زمان، موجب کاهش مقدار هموگلوبین، کم‌خونی و کاهش مقدار آهن خون می‌شود.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز  شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک تأکید کرد: جوش شیرین با ایجاد تغییرات در دستگاه گوارش سبب افزایش جذب فلزات سنگین نظیر کادمیوم، سرب و جیوه شده که موجب کم‌خونی ناشی از مسمومیت، تنگی نفس و عوارض کلیوی می‌شود.

در خاتمه این نشست، نوعی گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در زمینه کنترل کیفیت نان در نانوایی‌های مناطق شهری و روستایی و نمونه‌برداری‌های مواد غذایی انجام شده در سطح شهرستان آبیک ارائه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha