سلامت نیوز : معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت که در شهری مانند تهران، بخش مهمی از آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک است، اما نگفت این میزان چقدر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه راه حل های تلفیقی و برنامه ریزی های آتی نگر از مهمترین موضوعات مورد توجه این سازمان برای حل مسئله آلودگی هوای تهران است،گفت: با دید آینده نگر و تحلیل و بررسی برنامه‌های گذشته و همگرایی نهادهای مسئول می‌توان قبل از قرار گرفتن در نقطه بحران آن را کنترل کرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه منابع گوناگونی در آلودگی هوا تاثیر دارد و دو گروه منابع متحرک و ثابت (صنعت و منابع آلاینده خانگی) هم جزئی از این گروه‌های آلاینده هستند، افزود: بحث مربوط به آلایندگی خودرو و هواپیما و در کل وسایل حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی در گروه آلاینده‌های متحرک قرار می‌گیرند و علاوه بر این منابع که انسان ساز هستند، منابع طبیعی از جمله مجاورت با کویر نیز تاثیر گذار است.

متصدی ادامه داد: در مورد نقش صنعت در آلودگی هوای شهرهای مختلف ایران درصدهای متفاوتی وجود دارد به طوری که در شهری مانند تهران، بخش مهمی از آلودگی مربوط به منابع متحرک است ولی در شهری مانند اراک درصد بالای آلودگی مربوط به صنعت است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: راه حل‌های کوتاه و بلند مدت بسیاری برای حذف آلایندگی‌های زیست محیطی حوزه صنعت وجود دارد که اصلاح تکنولوژی مورد استفاده به نحوی که تکنولوژی سازگار با محیط زیست در صنعت جایگزین شود، راه حل بلند مدت و پایدار و تحت پوشش قرار دادن مدیریت صنایع فعال تحت لوای مدیریت زیست محیطی به صورت بازیافت پسماند تولید شده راه حل کوتاه مدت است.

وی تصریح کرد: توجه صنعت به مدیریت زیست محیطی در غالب EMS و EMP به حفظ صنعت و محیط زیست در کنار هم منجر می‌شود.

متصدی در ارتباط با فعالیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش خطرات زیست محیطی صنعت افزود: سازمان به جد پیگیر است که بخش صنعت و مدیران را موظف کند آلودگی‌های زیست محیطی خود را با استفاده از تکنولوژی‌هایی همچون نصب فیلتر، تصفیه فاضلاب و پسآب و دفع پسماند کاهش داده و کنترل کنند، هر چند همچنان بر راهبرد بلند مدت سازگاری تکنولوژی با محیط زیست و کوتاه مدت EMS اصرار داریم.

وی ادامه داد: اگر چه محیط زیست و به ویژه حفظ سلامت انسان سر لوحه همه برنامه‌ریزی‌ها است اما استفاده از قوه قهریه در ارتباط با صنعت جواب نمی‌دهد و ما نیاز به برقراری تعاملی هوشمندانه با صنعت داریم. زیرا بدون شک حفظ سلامت انسان و محیط زیست بدون اقتصاد پویا در قالب توسعه پایدار امکانپذیر نیست.

متصدی آلودگی هوای تهران را مسئله‌ای قابل حل دانست به شرط آن که بدانیم تهران ۱۰ سال بعد چه خواهد بود و برای آن چه برنامه‌ای داریم همان گونه که همه سیستم‌های سازمان حفاظت محیط زیست طی سال های 76-84 با برنامه‌ریزی پیش می‌رفت و موفقیت‌های زیادی هم داشت.

وی با اشاره به اینکه خودرویی که امروز به عنوان یکی از آلاینده‌ها از آن نام برده می‌شود با برنامه‌ریزی و تعامل سازمان حفاظت محیط زیست و صنعت، از بی استانداردی در سال 79 به استاندارد یورو 2 رسید و این یعنی طی طریق بیست ساله در سه سال، گفت: در ارتباط با آلودگی هوا ذینفعان و ذی مدخلان بسیاری وجود دارد که مدیریت آن در قالبی مشخص می تواند نتایج بهتری را رغم بزند.

وی اضافه کرد: اگر چه گاهی مدیریت یگانه و واحد که بلای جان مدیریت است و خطر عمده‌ای برای دستیابی به اهداف برنامه‌ای است به جای مدیریت یکپارچه که با مشارکت همه ذینفعان و تقسیم کار صورت می‌گیرد در اذهان نقش می‌بندد اما اگر مدیریت یکپارچه به معنای واقعی خود به کار گرفته شود، موفقیت آمیز خواهد بود.

متصدی، مدیریت یکپارچه به معنای مشارکت همه ذینفعان، داشتن سیستم نظارتی مناسب و شاخص‌های دستیابی به اهداف در کنار هم را منجر به نتیجه بخشی زودتر اقدامات دانست و گفت: به همین دلیل در مبحث آلودگی هوا تلاش کردیم این همگرایی در همه نهادها و دستگاه‌های مسئول به وجود آید.

متصدی در مورد تصمیمات کوتاه مدت و مقطعی همچون تعطیل مدارس یا کاهش ساعت کاری ادارات در زمان آلودگی هوا تصریح کرد: اقدامات و تصمیم گیری‌ها در شرایط اضطراری و بحران کوتاه مدت و موقت بوده و در این شرایط هر تصمیمی که به سلامت مردم کمک کند، اتخاذ می‌‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha