یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 86682

تا هفته پیش شهر تهران در آستانه خفگی بود.پایتخت نفس‌هایش به شماره افتاده بود و دیگر با روش‌های احیای نفس مصنوعی هم حالش خوب نمی‌شد.آلودگی هوا در تهران به مرحله‌ای رسید كه مدارس تعطیل شدند و بیماران ریوی و سالمندان از رفتن به خیابان‌ها منع شده بودند. اتفاقی كه در دولت‌های نهم و دهم هم به وفور تكرار شده بود.

آلودگی هوای تهران كوتاه نمی‌آید!
سلامت نیوز : رئیس كمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران بار دیگر از ادامه اجرای طرح زوج و فرد و ممنوعیت فروش طرح ترافیك روزانه و هفتگی تا اطلاع ثانوی خبر داد.خبری كه بسیاری از شهروندان تهرانی را برای بردن خودروهایشان به خیابان مایوس كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ حسین هاشمی، استاندار تهران هم در حاشیه كمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران كه با حضور نمایندگان شهرداری تهران،وزارت بهداشت،پلیس راهور تهران و محیط‌زیست استان تهران برگزار شد،گفت: «بر اساس گزارشی كه دستگاه‌های مرتبط از نتایج تدابیر اتخاذ شده در هفته گذشته ارائه دادند،خوشبختانه طرح‌های اجرا شده اثرات مثبتی داشته و طبق اعلام هواشناسی،به‌رغم اینكه وزش بادی نداشتیم اما آلودگی هوا در یك روز تا 40 درصد كاهش یافت كه بیشترین اثر این كاهش آلودگی مربوط به زوج و فرد كردن خودروها بوده است.» نتیجه جلسه كمیته به اینجا رسید كه فروش آرم‌های طرح ترافیك روزانه و هفتگی نیز ممنوع شود و تا اطلاع ثانوی طرح ترافیك روزانه و هفتگی به فروش نرود. البته این مصوبات نگرانی‌هایی را هم به همراه داشت. اینكه نكند در دولت یازدهم هم به جای اینكه راهكارهای عملیاتی و كاربردی برای كاهش آلودگی هوا به كار گرفته شود، دولتی‌ها در فكر تزریق مسكن‌های مقطعی به شهر تهران باشند.

شهر خفه شد

تا هفته پیش شهر تهران در آستانه خفگی بود.پایتخت نفس‌هایش به شماره افتاده بود و دیگر با روش‌های احیای نفس مصنوعی هم حالش خوب نمی‌شد.آلودگی هوا در تهران به مرحله‌ای رسید كه مدارس تعطیل شدند و بیماران ریوی و سالمندان از رفتن به خیابان‌ها منع شده بودند. اتفاقی كه در دولت‌های نهم و دهم هم به وفور تكرار شده بود.منع رفت و آمد خودروها،لغو طرح زوج و فرد پلاك خودروها از در منازل،و پیشگیری‌های مقطعی كه به كاهش آلودگی هوای تهران كمك می‌كند،اما حال پایتخت را بهتر نمی‌كند.این اتفاقات بسیار آشناست.در سال‌های گذشته و زمانی كه دولت محمود احمدی‌نژاد، بر سركار بود،بیشترین تعطیلی پایتخت،به‌دلیل آلودگی هوای تهران بود.تعطیلاتی كه انتقاد بسیاری از كارشناسان را در حوزه‌های مختلف با خود همراه داشت.اما این نگرانی به‌وجود می‌آید كه آیا دولت تدبیر و امید هم نمی‌خواهد با«عقلانیت»و«كارآمدی» مشكلات آلودگی هوای تهران را حل كند؟ آیا دولت یازدهم هم همچنان پا جای اشتباهات دولت پیشین می‌گذارد؟ در حالی‌كه روش‌های بسیاری برای كاهش آلودگی هوای تهران وجود دارد،كه در مقابلش تعطیلی مدارس آخرین گزینه روی میز خواهد بود.

طرح جمع‌آوری خودروهای فرسوده كه به كندی پیش می‌رود،نظارت روی سوخت‌های بی‌كیفیت،كمك به حمل‌ونقل عمومی و ارائه تسهیلات به سیستم مترو و اتوبوس‌ها و از همه مهم‌تر نوسازی بزرگ‌ترین مرجع آلودگی پایتخت یعنی مینی بوس‌های فرسوده و... راه‌حل‌هایی هستند كه سازمان محیط‌زیست با كمك سایر سازمان‌ها می‌تواند به كاهش آلودگی هوای تهران كمك كند.اما به جای حل معضل شاید مسئولان به همان «مدیریت بادی» كه محمدباقر قالیباف،سال گذشته به آن اشاره كرد رو كرده‌اند. سال گذشته قالیباف،شهردار تهران،با اشاره به وضعیت آلودگی هوای پایتخت از راهكارهای پیشنهادی برای كاهش آلودگی،انتقاد كرد و گفت: «نمی توان زندگی مردم را به دست باد سپرد. مردم می‌گویند هر وقت بادی بوزد هوا سالم است؛نمی‌توانیم زندگی مردم را به باد بسپاریم و باید قوانین مشخصی را برای كاهش آلودگی هوا تدوین كنیم.» از این رو كارشناسان راه‌حل‌های مختلفی را برای حل معضل آلودگی هوای تهران ارائه كرده‌اند. در همین رابطه با وحید نوروزی،كارشناس مسائل محیط‌زیستی و مشاور و معاون حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تهران،به گفت‌وگو نشسته‌ایم.تا جایی‌كه بگوید: «درست است كه حال هوای تهران وخیم است،اما دیو آلودگی هوای پایتخت قابل شكست است.»

سال گذشته دكتر قالیباف گفته بودند در انتظار باد نباشیم تا هوای تهران پاك بشود.خب این روش‌های مقطعی مانند تعطیلی مدارس كه شبیه به راهكارهای دولت قبلی است،چقدر تاثیرگذار است؟

بحث آلودگی هوای تهران یك بحث چند وجهی و در واقع یك بحث ملی است.یعنی به هیچ عنوان بحثی بین یك یا دو وزارتخانه و سازمان نیست.بحثی كاملا ملی است.منابع عمده آلاینده هوای تهران شامل خودروها كه خودش به چند بخش استاندارد خودرو نو،خروج خودرو فرسوده،معاینه فنی،مدیریت ترافیك،حمل‌ونقل عمومی و تولید سوخت برمی‌گردد،از عهده تنها سازمان محیط‌زیست خارج است.وقتی آقای قالیباف این حرف را زدند با تدبیر و درست بوده است.زیرا مدیریت آْلودگی هوای تهران در هشت سال گذشته فاقد برنامه جامع بود و به حال خودش رها شده بود؛خب پیش‌بینی كاملا آسان بود وضعیت هوا بهتر كه نه بدتر هم خواهد شد.ما از دولت تدبیر و امید انتظار داریم كه زمان را از دست ندهند و هرچه سریع‌تر یك نسخه و برنامه جامع،تدوین كنند چرا كه به اعتقاد من تجربه برنامه جامع 10ساله قبلی به ما نشان داد،كه 6سالش در زمان تصدی‌گری خانم ابتكار بود و 4سالش به دولت بعدی رسید،كه دولت نهم و دهم عملا این موضوع را رها كرد.متاسفانه در كشور ما برنامه‌ها شخص محور و در خوشبینانه‌ترین حالت سازمان محور هستند.

در نتیجه، این اشتباه را خانم ابتكار،نباید تكرار كنند و برنامه10ساله نباید بدهند؛بلكه باید برنامه جامع چهارساله را بنویسند.اگر برخی از این اقدامات هم باید در ظرف 10سال انجام بشود،سعی كنند،آن بخشی كه قرار است در 4سال مربوط به خودشان را بنویسند،برنامه را به تصویب دولت برسانند،وقتی تصویب شد در قانون بودجه هر سال كشور،توسط مجلس برایش ردیف بودجه در نظر گرفته شود.متاسفانه چون ردیف بودجه در نظر گرفته نمی‌شود،و ارگانی نیست كه از سازمان و وزارتخانه‌ها تكالیفشان را بخواهد و سازمان محیط‌زیست دارای آنچنان قدرت اجرایی نیست كه از وزارتخانه‌ها تكالیفشان را بخواهد؛در نتیجه هر وزیر و ارگان حقوقی اگر از روی علاقه شخصی بخشی از كار را انجام داد كه هیچ،اگر نه همان كار باطل می‌شود.و باید تاكید كنم:هنوز از سازمان محیط‌زیست فعلی اتفاق جدیدی نمی‌بینیم،ولی اطلاعات من نشان می‌دهد سازمان محیط‌زیست دارد تلاش می‌كند این برنامه را بنویسد و ببرد مجلس و مجلس تحت عنوان قانون هوای پاك تصویبش كند.ما منتظر اقدامی عملی از سوی سازمان محیط‌زیست هستیم.

آیا روش زوج و فرد كردن،و روش‌های مقطعی در كاهش آلودگی هوا جواب می‌دهد؟

در مواقعی كه وضعیت آلودگی هوا به هشدار و شرایط اضطرار می‌رسد ما چاره‌ای نداریم جز اینكه طبق قانون،در كمیته‌ای به اسم كمیته اضطراری،یكسری اقدامات فوری را انجام دهیم.این اقدامات اضطراری نقش مسكن را ایفا می‌كنند و به هیچ عنوان نقش از بین برنده آلودگی هوا را ندارند.اگر مدارس را تعطیل می‌كنند،اگر خودروها را از در منزل زوج و فرد می‌كنند،صرفا برای مهار آلودگی است و كماكان باید منتظر باد و باران باشیم تا لطف خداوند این آلودگی را از بین ببرد. من به عنوان نماینده شهرداری تهران در جلسه كمیته اضطرار،با بحث تداوم زوج و فرد خودروها از در منازل مخالفت كردم.

این كار به مردم فشار می‌آورد و موجب آسیب اقتصادی به مردم می‌شود.عده‌ای كه وضع مالی بهتری دارند و دو خودرو دارند به راحتی تردد می‌كنند و بقیه مردم كه قشر عمده كارمند،كارگر و طبقه ضعیف جامعه هستند به مشكل بر می‌خورند و هم شهرداری و هم پلیس با این مسئله مخالفت كردیم.راه كاهش آلودگی هوای تهران زوج و فرد كردن خودروها نیست.این اتفاقات در مواقع اضطرار فقط جواب می‌دهد؛اما اینكه هشت سال است ما در حال انجام اقدامات اضطراری هستیم بد است.هشت سال است در حال تعطیل پایتخت هستیم.ما امیدواریم دولت جدید،اشتباهات دولت گذشته را تكرار نكند؛هرچه سریع‌تر سازمان محیط‌زیست فراخوان بزند،برنامه‌اش را در اختیار كارشناسان محیط‌زیست قرار دهد،كارشناسان نظرشان را بدهند و سریعا ببرند دولت تصویب كنند و در لایحه چهار سال بودجه اخیر كشور به 4 قسمت تقسیم كنند تا بودجه‌اش در نظر گرفته شود.

شهرداری دارد زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری را بسترسازی می‌كند.آیا 1000اتوبوسی كه باید هر سال دولت به شهرداری اختصاص می‌داد،به شهرداری داده شده است؟

در سه سال گذشته دولت قبلی یك اتوبوس هم به شهرداری تهران نداد،كه خوشبختانه اطلاع دارم با مذاكراتی كه بین وزارت كشور و شهرداری تهران انجام شده است،تصمیمات خوبی گرفته شده است و دولت امكانات خوبی را به شهرداری اختصاص خواهد داد.ولی شهرداری در دولت قبل هم از طرف كشورهای خارجی و هم دولت تحریم بود.به نظر من حمل‌ونقل،شاه كلید مبارزه با آلودگی هواست و قاعدتا سازمان محیط‌زیست در برنامه‌ای كه تدوین خواهد كرد و امیدوارم تا یك الی دو ماه دیگر رونمایی شود،باید سهم مشخص و ویژه‌ای به سیستم حمل‌ونقل عمومی،اتوبوسرانی و مترو داده شود.به عقیده من دیو آلودگی هوا قابل شكست است.چون جلوی چشم ما تجربه مكزیكوسیتی وجود دارد كه كمتر از 10سال گذشته بود كه از شدت آلودگی هوا پرنده‌ها در حال پرواز می‌مردند و حالا این شهر تبدیل شده است،به یك شهری با هوای پاك.

نظارت روی سوخت اتوبوس‌ها به چه صورت است و همین‌طور نقش خودروساز‌ها در آلودگی هوای تهران چقدر است؟آیا سوخت بی‌كیفیت نقش پررنگی در آلودگی هوا دارد؟

به هرحال سازمان محیط‌زیست متولی نظارت بر تمام موارد مبارزه با آلودگی هوای تهران‌ است؛اما در مورد كیفیت سوخت اتوبوس‌ها،وزارت نفت اقدامات خوبی را انجام داده است،از چند سال گذشته گازوئیلی كه به شركت واحد داده می‌شود،با 500 قسمت در میلیون گوگرد داده می‌شود،در صورتی كه گازوئیلی كه در شهر داده می‌شود چند ده هزار تی پی‌ام گوگرد دارد كه وحشتناك است و به قدری گوگردش بالاست كه تولید ذرات معلق می‌كند.اما گازوئیلی كه به شركت واحد داده می‌شود،گازوئیل خوب است،اما مرغوب نیست چون در دنیا گازوئیل مرغوب، 10 قسمت در میلیون گوگرد دارد ولی ما راضی هستیم.اما در مورد كیفیت سوخت و همین‌طور كیفیت خودروهای نو،امیدوارم در برنامه‌ای كه قرار است سازمان محیط‌زیست بنویسد،این مسائل در آن قید شود.

در مورد جلسه كمیته اضطرار آلودگی هوا كه در روز شنبه تشكیل شد،به عنوان نماینده شهرداری چه اطلاعاتی دارید؟

این جلسه روز شنبه تشكیل شد،البته هوای تهران در مرحله اضطرار نبود،اما به تدبیر استاندار تهران تشكیل شد.ما مخالف طرح زوج و فرد خودرو از در منزل هستیم،چرا كه این موضوع جامعه را دچار زحمت می‌كند این یك اقدام عملیاتی نیست و پلیس را هم به زحمت می‌اندازد چرا كه پلیس توان ندارد روی تمام خودروها نظارت كند.پیشنهاد هم دادیم كه در حدود 60 هزار دستگاه خودرو سواری قدیمی مانند،پیكان را كه اندازه چند 10 خودرو معمولی آلودگی ایجاد می‌كنند را بگویید تردد نكنند بهتر است و همین‌طور موتورسیكلت‌ها اگر در محدوده طرح ترافیك نیایند از میزان آلودگی كم می‌كند.زیرا این محدودیت دائمی خودروها، اقتصاد پایتخت را فلج می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha