به طور طبیعی بخش بهداشت و درمان تحت تأثیر کمبود اعتبار قرار گرفته است اما به جای اینکه سلامت در اولویت اول باشد در اولویت های چندم در دولت قرار دارد.

حوزه سلامت گرفتار کمبود اعتبار است ؛ سلامت در اولویت چندم قرار دارد ؟
سلامت نیوز : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درخصوص تعادل شاخص های سلامت در استان های کشور گفت: بسیاری از استان های کشور از نظر تأمین این شاخص ها قابل بحث و بررسی است اما در برخی از استان ها، شاخص های سلامت نگران کننده است.

محمدحسین قربانی در گفت و گو با پانا، اظهار داشت: شاخص های سلامت در همه کشورهای دنیا تعریف شده است و در کشور ما نیز این شاخص ها مد نظر قرار دارد به طوری که می توان به عنوان نمونه به مسایلی همچون فشار خون، دیابت و بیماری های متابولیک اشاره کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تعادل سلامت در میان استان های کشور از نظر بهبود شاخص های سلامت خاطرنشان کرد: بسیاری از استان های کشور از نظر تأمین این شاخص ها قابل بحث و بررسی است اما در برخی از استان ها، شاخص های سلامت نگران کننده است.
وی با اشاره به استان هایی که در آن ها شاخص سلامت نگران کننده است نیز گفت: بسیاری از استان های مرزی کشور که در معرض تردد اتباع بیگانه قرار دارند از نظر تأمین شاخص های سلامت در وضعیت مطلوبی نیستند و در حوزه درمان محروم تر هستند.
شاخص سلامت در دو استان گیلان و مازندران نگران کننده است
قربانی در ادامه افزود: همچنین برخی از استان ها مانند استان های گیلان و مازندران نیز با توجه به حجم زیاد آب های زیرزمینی و وجود فاضلاب ها و آلوده بودن آب های زیرزمینی باید گفت که شاخص های سلامت تحت تأثیر این موارد قرار دارند و در واقع نگران کننده است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عواملی که می تواند در شاخص های سلامت تأثیرگذار باشد در استان های شمال به دلیل مصرف سموم کشاورزی علی الخصوص در فصل های بهار و تابستان را می تواند در این بخش اثرگذار دانست.
پیگیری مجلس برای برطرف کردن کمبودهای سلامت
وی درخصوص پیگیری و ورود کمیسیون بهداشت مجلس نسبت به برطرف کردن این نگرانی در استان های مرزی و همچنین تأمین شاخص های سلامت اظهار داشت: متولی اصلی بحث سلامت در کشور، وزارت بهداشت است و جایگاه مجلس به عنوان ناظر و قانونگذار تعریف شده است.
قربانی با تأکید بر اینکه پیشگیری و درمان اصل مهم حوزه بهداشت و درمان است، تأکید کرد: ما قوانین خوبی در حوزه سلامت داریم ضمن اینکه در برنامه پنجم توسعه نیز نسبت به گسترش حوزه سلامت تأکید شده است. کمیسیون بهداشت در حیطه وظایفی که دارد علاوه بر نظارت در بحث تأمین بودجه نیز ورود کند.
حوزه سلامت گرفتار کمبود اعتبار
وی در پاسخ به این سوال که در حوزه سلامت و تأمین شاخص های تعریف شده آن در کشور از نظر اعتبار با مشکل مواجه هستیم به پانا گفت: متاسفانه در تمامی حوزه ها با کمبود بودجه روبرو هستیم و به طور طبیعی یکی از این حوزه ها نیز بخش بهداشت و درمان است که تحت تأثیر کمبود اعتبار قرار گرفته است اما به جای اینکه سلامت در اولویت اول باشد در اولویت های چندم در دولت قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha