بررسی ها نشان می دهد برخلاف بسیاری از عقاید و باورهای سنتی ، دود حاصل از قلیان حاوی مقدار زیادی مواد سمی است که مصرف این مواد عامل مهمی در بروز سرطان ریه و بیماری های قلبی و عروقی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر ، براساس مطالعات معاونت سلامت و دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات ، مصرف کنندگان قلیان در هر بار مصرف دود بسیارزیادی را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار دریافت می کنند که میزان نیکوتین دریافتی در افراد مصرف کننده قلیان به اندازه ای است ، که ایجاد اعتیاد می کند .

براساس این گزارش ، خطر انتقال بیماری های عفونی به دلیل استفاده مشترک افراد از قلیان، وجود دارد وبیماری های منتقله از طریق دهان و دستان آلوده همچون سل و هپاتیت به وضوح دیده می شود.

از طرفی مصرف کنندگان قلیان و اطرافیان آنها ، در معرض ابتلا به انواع سرطان ها ، بیماری های قلبی ، عروقی و حملات تنفسی می باشند چرا که میزان منواکسید کربن ، فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی سرطان زا منتشره از احتراق قلیان حتی در مقایسه با سیگار به مراتب بیشتر است.

در ضمن افراد سیگاری به طور متداول 8 تا 12 نخ سیگار در روز مصرف می کنند و به طور متوسط با 40 تا 75 پک در روز حدود  5/0 تا 6/0 لیتر دود استنشاق می کنند ، این در حالی است که مصرف کنندگان قلیان در هر وعده مصرف که به طور متداول 20 تا 80 دقیقه طول می کشد حدود 50 تا 200 پک می زند که هرپکی حاوی 15/0 تا یک لیتر دود می باشد.

بر اساس بررسی های انجام شده توسط معاونت سلامت و دبیر خانه کشوری کنترل دخانیات، هرفرد مصرف کننده قلیان ازنظر مواجهه و استنشاق دود درهروعده ، معادل 100 نخ یا بیشتر سیگار ، دود دریافت می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha