سلامت نیوز : آیین‌نامه مراقبت بعد از خروج معتادان در 8 ماده و 6 تبصره در یازدهم آبان امسال به تصویب رییس قوه قضاییه رسید و از این تاریخ لازم‌الاجرا شد. رییس‌کل دادگستری استان گلستان در این باره اظهار کرد: برای بررسی و چگونگی نحوه اجرای این آیین‌نامه جلساتی را با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان و دادستان‌های استان برگزار کردیم و از آنان خواستار پیگیری و تسریع در اجرای آیین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان شدیم.

احمد فاضلیان در گفت و گو با «حمایت» ادامه داد: همچنین در این خصوص جلسه‌ای با ستاد مبارزه با مواد مخدر کل کشور برگزار کردیم و در آن جلسه به اهمیت تامین زیرساخت‌های لازم برای اجرای بهتر این آیین‌نامه تاکید کردیم. به گفته فاضلیان، اجرای آیین‌نامه مذکور نیاز به زیرساخت‌های اصلی مانند ساخت و تامین اردوگاه‌های کافی، مددکار و منابع انسانی لازم دارد تا بتوان به معتادانی که مراحل ترک را پشت سر می‌گذارند، خدمات مورد نیاز را ارایه کند.

رییس کل دادگستری استان گلستان در ادامه سخنان خود از وعده مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر به منظور تامین زیر ساخت‌های مورد نیاز خبر داد و افزود: در جلساتی که برگزار شد مسئولان این ستاد وعده تامین و تهیه زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای آیین‌نامه مراقبت بعد از خروج معتادان را دادند و ابراز کردند که هر چه سریع‌تر به ساخت اردوگاه‌های ترک اعتیاد و مراکز نگهداری از معتادان اقدام می‌کنند.

وی یادآور شد: استان گلستان در حال حاضر فقط در نقطه مرکزی خود یک اردوگاه اجباری دارد و برای اجرای آیین‌نامه مورد نظر، علاوه بر برخورداری از اردوگاه‌های بیشتر، به کارکنان و متخصصان ترک اعتیاد و افرادی که بتوانند بعد از خروج از اردوگاه این افراد را مراقبت کنند، نیاز دارد.فاضلیان در پاسخ به این پرسش که آیین‌نامه مراقبت بعد از خروج چگونه برای معتادان قابل اجراست؟ گفت: بعد از اینکه یک فرد معتاد مراحلی از ترک را پشت سر گذاشت، با دادن تعهد از اردوگاه خارج می‌شود و در دوران حضور در بیرون اردوگاه، گزارشی از عملکرد خود به مسئولان و مراقبان بعد از خروج ارایه می‌کند و در صورتی که به تعهد خود عمل نکند، دادستان یا قاضی مربوطه دستور می‌دهد تا فرد به اردوگاه بازگردانده شود.

رییس‌کل دادگستری استان گلستان خاطرنشان کرد: افرادی که در مراحل بعد از ترک هستند به طور طبیعی نیاز به مراقبت‌هایی دارند، اما ممکن است به دلایل متعددی مورد غفلت قرار گیرند که با ابلاغ و اجرای این آیین‌نامه‌ از سوی رییس قوه قضاییه می‌توان اهمیت این مساله را درک کرد و علاوه بر مراقبت‌های حاشیه‌ای از سوی خانواده، مراقبت‌های قانونمند از سوی مسئولان قضایی را اعمال کرد. وی با بیان اینکه این آیین‌نامه ویژه معتادانی است که در مراکز ترک اعتیاد اجباری نگهداری می‌شوند، افزود: فراهم کردن بسترهای لازم برای حضور معتادان در برنامه‌های درمان، بازتوانی، کاهش آسیب و جلسات گروه‌های خودیاری از برنامه‌های پیشبینی شده در این آیین‌نامه است. وی تصریح کرد: بر اساس این آیین‌نامه، مدیران مراکز ترک اعتیاد موظف هستند یک هفته پیش از پایان مدت مقرر ترک اعتیاد افراد حاضر در این مراکز، نظریه گروه درمانگر و مسئول فنی را که حاوی وضع شخص است به شکل کتبی و محرمانه برای گرفتن دستور به مقام قضایی ارایه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha