یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۰
کد خبر: 86713
سلامت نیوز : گزارش 100 روزه وزارت بهداشت تقدیم رئیس جمهور شد. در نخستین جلسه هیأت دولت یازدهم این مدت زمان برای دستگاه‌ها تعیین شد و هنوز تا پایان 100 روز چند روزی باقی مانده است، همه منتظریم تا با كنار هم قرار گرفتن قطعات این پازل پیچیده تصویر نهایی وضعیت دستگاه‌ها و بدنه اجرایی كشور روشن شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ براساس تدابیر دولت یازدهم قرار بود ظرف مدت 100 روز همه دستگاه‌ها، آسیب‌های موجود در حوزه كاری خود را ارزیابی و با ارائه راهكار پیشنهادی طی یك گزارش تقدیم رئیس جمهور كنند. براین اساس وزیر بهداشت اعلام كرد كه آسیب‌های موجود در حوزه وزارت بهداشت شناسایی و راهكار پیشنهادی برای حل مشكلات موجود برسر راه این وزارتخانه به ریاست جمهوری تقدیم شده است.

برخی از رسانه‌ها با دامن زدن این تصور كه قرار است طی 100 روز از شروع دولت تدبیر و امید همه مشكلاتی كه از گذشته دامنگیر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها بود، حل و عملكرد آن‌ها بعد از اتمام این زمان طی یك گزارش به رئیس جمهور و در نهایت به عنوان یك سند به مردم ارائه شود. در حالی كه هدف دولت از این طرح و شعار 100 روزه ارائه آسیب‌ها، چالش‌ها و كمبودهای موجود بر سر راه دستگاه‌ها بود، تا بتواندبا توجه به عمق خرابی‌های گذشته راه روشنی برای اداره 4 ساله آینده كشور بگشاید.

به هر ترتیب با گذشت این زمان وزیربهداشت روز گذشته از شناسایی مشكلات موجود بر سر راه حوزه سلامت كشور و تهیه گزارشی از آسیب‌های موجود و تقدیم آن به رئیس جمهور خبر داد. سید حسن قاضی‌زاده هاشمی دلخور از وضعیت گذشته و حال بهداشت و درمان كشور، سهم پرداخت از جیب مردم را ناعادلانه و با معیارهای قانون پنجم توسعه متناقض برشمرد و گفت: برخلاف آنچه در برنامه پنجم آمده مردم به جای 30درصد 58 درصد هزینه‌های درمان را تقبل می‌كنند.‌

گرچه قرار بود وزارت بهداشت در 3ماهه نخست فعالیت خود آسیب‌های موجود را شناسایی و راهكار ارائه دهد، اما در كنار وظیفه‌ای كه دولت بر دوش همه دستگاه‌ها نهاده بود، این وزارتخانه هم مانند دیگر دستگاه‌ها بیكار نماند و ظرف مدت 50 روز گره دارویی كشور را با ارائه راهكار‌های مناسب و اجرایی كردن آن باز كرد. به‌طوری كه نه تنها توانست در مدت زمان كوتاه آرامش را به بازار دارویی كشور بازگرداند، بلكه توانست بسیاری از داروهایی را كه در گذشته از حمایت سازمان‌های بیمه گر برخوردار نبودند به فهرست داروهای تحت پوشش بیمه بیفزاید.

از آنجایی كه هاشمی بارها از بدهی 6 هزار میلیاردی كه دولت قبل برای وزارت بهداشت بر جای گذاشته، سخن گفته و از صرف بودجه حوزه سلامت كشور در امور دیگر پرده برداشته است، باردیگر محور اصلی گزارش ارائه شده به دولت را عدم تعادل بین درآمد و هزینه‌ها و كمبود اعتبارات برای اتمام طرح‌های نیمه تمام اعلام كرد. براین اساس به اعتقاد وزیر بهداشت، كاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان طبق برنامه پنجم امری شدنی بوده، اما به گونه‌ای عمل شده است كه بهداشت و درمان كشور را به مخاطره انداخته است. به هر ترتیب دكترعباس زارع‌نژاد رئیس مركز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در گفت‌و‌گو با ایران با اشاره به بخشی از سرفصل‌های ارائه شده در این گزارش 100 صفحه‌ای كه از سوی وزیر بهداشت به دولت ارائه شده است، گفت:‌ آنچه در این گزارش آمده است علاوه برتشریح وضعیت موجود و بیان این‌كه وزارت بهداشت دولت یازدهم چه وزارتخانه‌ای را از دولت قبل تحویل گرفته، به بیان اقدامات كوتاه مدتی كه در این كمتر از 100 روز به اجرا درآمده است نیز پرداخته است.

وی افزود:‌ در این گزارش 100روزه، به برنامه‌ها و اقدامات كوتاه مدتی كه درحوزه بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش این وزارتخانه كه قابلیت اجرا داشته، اشاره شده است. محور اصلی این برنامه‌ها با توجه به تعریفی كه در مأموریت‌های معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت وجود دارد، در نظر گرفته شده است.

وی درباره شاخص‌ترین برنامه‌های معاونت بهداشتی از بازبینی كاركرد بهداشتی ودرمانی و بازنگری برنامه پزشك خانواده نام برد و این دو محور را از جمله اولویت‌های حوزه بهداشتی برشمرد كه با آسیب و چالش روبه‌رو است و در این مدت زمان این آسیب‌ها شناسایی و راهكار مناسب ارائه شده است. رئیس مركز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ادامه داد:‌ مهمترین محور بخش درمان كشور، به برنامه‌های حمایتی از مردم در برابر هزینه‌های درمان می‌پردازد. برنامه‌هایی كه در كوتاه مدت بتواند بخشی از فشارهای موجود بر دوش مردم را بردارد. علاوه بر آن تأمین بخشی از كسری اعتبارات بیمارستان‌های دولتی نیز از اولویت‌های این حوزه به شمار می‌آید.زارع‌نژاد افزود:‌ در معاونت آموزشی مهمترین اقدامی كه به اجرا در آمد، بازنگری آئین نامه‌های مربوط به جذب، ارتقا و آئین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی و توسعه سیاست‌های تشویقی به منظور ماندگاری نیرو‌ها بخصوص در مناطق محروم است.

وی با اشاره به برنامه‌های به اجرا در آمده در حوزه سازمان غذا و دارو و تجهیزات پزشكی به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در زمینه تأمین و تدارك داروی مورد نیاز مردم به صورت پایدار و مطمئن اشاره كرد و اظهار داشت:‌ در این بخش سعی شده است از وجود كمبودهای دارویی پیشگیری شده و آرامش و امنیت نسبی دارویی بازگردد.
رئیس مركز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در ادامه تشریح گزارش 100 روزه وزارت بهداشت به دولت از بازنگری دستورالعمل‌ها و فرایندهای نظارتی در حوزه غذا كه نتیجه آن تأمین غذای سالم برای مردم است، خبر داد.

زارع‌نژاد، تدوین لایحه پیشنهادی بودجه سال 1393 و پیگیری اصلاحیه بودجه سال 1392 در وزارت بهداشت و پیگیری مطالبات وزارت بهداشت از بیمه‌ها را به عنوان یكی از مهمترین برنامه‌های كوتاه مدت وزارت بهداشت در این 100 روز عنوان كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha