یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۲
کد خبر: 86714
سلامت نیوز : دیابت یكی از تهدیدهای اصلی برای سلامت بشر در قرن 21 میلادی است. درطول 40 سال گذشته تغییرات چشمگیری در محیط زیست، رفتارها وشیوه‌های زندگی انسانها رخ داده كه سبب رشد صعودی شیوع چاقی و دیابت شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ دلایل زیادی وجود دارد كه ثابت می‌كند رشد شیوع دیابت نوع 2 در دهه آینده نیز ادامه خواهد یافت و لذا دیابت نوع 2 یكی از معضلات سلامت جهانی و علت اصلی و عمده مرگ ومیر و ناتوانی طی سالهای آتی خواهدبود. عوارض عروقی دیابت در طول زندگی به افزایش بسیار زیاد سكته‌های قلبی و مغزی، نارسایی كلیوی،‌ نابینایی و قطع عضو منجر می‌شود.

22 سال است كه در سراسر جهان روز 14 نوامبر برابر با 23 آبان ماه، روز جهانی دیابت نامگذاری شده است. امسال بیش از 200 انجمن و تشكل در 160 كشور جهان، به‌طور همزمان این روز را گرامی می‌دارند.

هدف از برگزاری این روز، شناساندن دیابت و تشویق وترغیب جامعه جهانی به پیشگیری و مراقبت از این پدیده روز افزون است. در جهان، در هر 10 ثانیه، یك نفر به دلیل دیابت فوت می‌كند و 2 نفر نیز به دیابت مبتلا می‌شوند. هر سال، هفت میلیون نفر در جهان به عده دیابتی‌ها افزوده می‌شود به‌طوری كه نسل بعدی، بیش از نیم میلیارد نفر دیابتی را در خود جای خواهد داد، بخصوص در قاره آسیا. در سال2025 تعداد80% مبتلایان به دیابت متعلق به كشورهایی خواهند بود كه وضع اقتصادی متوسط رو به پایین داشته باشند.

در تاریخ 20 دسامبر 2006 سازمان ملل طی بیانیه‌ای روز جهانی دیابت را از ابتدای سال 2007 یك روز رسمی در تقویم این سازمان قرار داد. در این بیانیه همچنین از دیابت به عنوان یك بیماری مزمن، ضعیف‌كننده و پر هزینه با پیچیدگی‌های زیاد كه خانواده‌ها، كشورها و دنیا را تهدید می‌كند، یاد شد.

دیابت، خانواده‌ها، كشورها و همه دنیا را مورد تهدید قرار می‌دهد. سازمان ملل تعهد خود را برای مبارزه با دیابت از طریق حمایت كردن از روز جهانی دیابت و روشن كردن اثرات این بیماری در سطح جهانی ثابت كرد.

در این بیانیه ذكر شده بود كه این برای نخستین بار است كه یك بیماری غیرواگیر به اندازه بیماریهایی كه تهدید جدی برای سلامت جهانی هستند (عفونتهای همه‌گیر مثل مالاریا، ایدز و...) خطرناك تشخیص داده شد.

صدور این بیانیه دستاورد بزرگی برای همه كسانی است كه با دیابت یا در معرض ابتلا به دیابت زندگی می‌كنند. با این حال، این تنها قدم اول برای مبارزه با همه‌گیری دیابت و نجات دادن زندگی‌ها است.

این بیانیه همه ملل را به سیاستگذاری برای پیشگیری، درمان و مراقبت از دیابت، تشویق می‌كند. جامعه جهانی دیابت باید متحد باشند تا مطمئن شوند كه همه ملل به این تعهد عمل می‌كنند.

در حال حاضر در سراسر جهان بیش از 300 میلیون نفر با دیابت زندگی می‌كنند كه اگر مداخله مؤثری صورت نگیرد این رقم در نسل بعدی به بیش از 500 میلیون نفر خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha