سلامت نیوز : دوباره انگار حال و هوای پایتخت به‌سمت آلودگی و غبارآلودی پیش می‌رود و بیم آن است که وضعیت هشدار اعلام شود و باز هم تعطیلی مدارس و کاهش ساعات کار ادارات به عنوان تنها راه برون‌رفت از این وضعیت اجرا شود. راهکاری که بیشتر به مُسکن شبیه است تا درمان! از ساعات اول صبح شنبه در شرایطی که همگان تصور می‌کردند با بارش‌های هفته گذشته وضعیت هوای پایتخت بهتر شود، باز هم زمزمه‌هایی درباره تشکیل جلسات تصمیم‌گیری درباره آلودگی هوا به گوش می‌رسید و در ساعت میانی روز انتشار خبری درباره اجرای طرح زوج و فرد از در منازل تا اطلاع ثانوی باز هم موضوع آلودگی هوای پایتخت را نقل محافل و رسانه‌های گوناگون کرد.

نسخه‌ای تغییر نمی‌کند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ اما تنها نسخه موجود برای وضعیت هوای آلوده پایتخت همین است، چرا که به محض ورود به حالت اضطرار مانند نسخه‌ای از پیش پیچیده شده به اجرا درآمده و توفیق اجباری برای مسافرت و خروج عده‌ای قلیل از تهران می‌شود اما به نظر می‌رسد بررسی مقطعی موضوع آلودگی هوا دوباره قوت گرفته است و با گذشت از آلودگی هوا در هفته گذشته که البته به کمک تعطیلات آخر هفته و تغییر سیستم آب و هوایی از آن عبور کردیم، این هفته هم بحث تکراری آلودگی هوای تهران به موضوعی در صدر جدول کاری مدیران تبدیل شده است، مدیرانی که به نظر می‌رسد در مواجهه با آلودگی هوا سردرگم شده‌اند! چرا که یک‌بار از سوی معاون استاندار تهران خبر بازگشت ساعات کار ادارات به روال قبل و عادی شدن وضعیت تردد خودروها اعلام می‌شود اما روز گذشته دوباره از سوی کمیته کاهش آلودگی هوای استان تهران تمدید طرح زوج و فرد از در منازل آن هم تا اطلاع ثانوی اعلام می‌شود. این در حالی است که رحیمی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفته است که طرح زوج و فرد از شنبه در محدوده مصوبه قبلی اجرا می‌شود. جالب اینجاست که این روزها آنقدر خبر، گزارش و مصاحبه در رسانه‌ها درباره آلودگی هوا منتشر می‌شود که کاربران فضای مجازی در این شرایط دچار سرگیجه خبری شده‌اند!

مدیران یک خط در میان می‌آیند!

از سوی دیگر مدیران حتی برای حضور در جلسات کمیته کاهش آلودگی هوا هم به‌صورت یک خط در میان حاضر می‌شوند، طبق گزارش فارس، در جلسه کاهش آلودگی هوای شهر تهران که با ریاست سیدحسین هاشمی، استاندار تهران برگزار شد محمدهادی حیدرزاده، مدیرکل محیط زیست استان تهران غایب بوده است.

دوباره انتقال پایتخت

جالب اینجاست که در هیاهوی بازار تصمیم‌گیری‌ها درباره وضعیت آلودگی هوای پایتخت، باز هم پیشنهاداتی درباره تغییر مکان پایتخت از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس و کارشناسان ارائه شده است تا جایی که 50 تن از نمایندگان مجلس با درخواست از ریاست مجلس این طرح را در اولویت کاری مجلس قرار می‌دهند اما از سوی دیگر و در حاشیه جلسه کمیته کاهش آلودگی هوا سیدحسین هاشمی، استاندار تهران این طرح را راهگشا ندانسته و گفته است که نمایندگان مجلس در جایگاه خودشان می‌توانند اظهارنظر کنند اما این طرح باید در دولت مورد بررسی قرار گیرد. وی خروج خودروهای فرسوده را به عنوان راه‌حل عنوان می‌کند و معتقد است 60 درصد مشکل آلودگی هوا با خروج خودروهای فرسوده حل می‌شود. با وجود چنین اظهاراتی از سوی مدیران گوناگون به نظر می‌رسد در مورد آلودگی هوا اجماعی صورت نگرفته باشد و همین موضوع باعث نگرانی بیشتر شهروندان است.

صدای شورای شهر هم درآمد

بر همین اساس محمد حقانی، عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر درباره برنامه‌های بلندمدت کاهش آلودگی هوا گفته است: ما از نظر برنامه کمبودی نداریم. برای مثال طرح کاهش آلودگی هوا داریم اما مشکل این است که این برنامه اجرایی نشده است. قرار بوده از ابتدای سال 91 بنزین با استاندارد یورو 4 و از ابتدای سال 92 با کیفیت یورو 5 ارائه شود، قرار بوده تولید خودروها بر مبنای استانداردهای جهانی صورت بگیرد، قرار بوده معاینه فنی الزام‌آور شود، قرار بوده خودروهای فرسوده از رده خارج و نوسازی شود، قرار بوده کاتالیست‌ها و تجهیزات فنی تاکسی‌ها مرتب تعویض شود... اما هیچ کدام از این کارها انجام نشده است.

سردرگمی مدیریتی، سرگیجه خبری!

همه این موارد به خوبی مبین این نکته است که تاکنون برای حل مشکل آلودگی هوای پایتخت و دیگر کلانشهر‌ها تمام اقدامات فقط در قالب طرح بوده و بیشتر آنها به مرحله اجرا درنیامده است و همین موضوع سبب افزایش نگرانی شهروندان شده است. به نظر می‌رسد انجام برخی از طرح‌های یاد شده بسیار ساده و ممکن باشد، به عنوان مثال بهبود و ساماندهی حمل و نقل عمومی و فرهنگ‌سازی برای استفاده بیشتر شهروندان از وسایط نقلیه عمومی چندان کار مشکلی نیست، اما متاسفانه در برخی از موارد شاهد کم‌توجهی برخی مدیران به این مساله مهم هستیم تا جایی که حتی برخی از ایستگاه‌های مترو هنوز به پله برقی هم مجهز نشده‌اند چه رسد به افزایش واگن‌ها یا مسیرهای جدید!

همیشه پای دولت در میان است

مهدی عیسی‌زاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به «وطن امروز» می‌گوید: پیگیری تمام طرح‌ها و راهکار‌های پیشین به جای خود اما راهکار اساسی برای درمان قطعی پایتخت انتقال پایتخت از تهران است. به باور وی، 50 درصد افرادی که به تهران مراجعه می‌کنند در پی مراجعه به ادارات و وزارتخانه‌ها و مراکز درمانی است که در تهران تجمیع شده است و اگر این نهادها در کشور تقسیم شود دیگر شاهد ورود این حجم از افراد به تهران نخواهیم بود. به باور عیسی‌زاده در حال حاضر حتی برخی برای خرید هم به تهران مراجعه می‌کنند، چرا که بیشتر مراکز خرید و نمایندگی کالاهای خانگی هم در تهران متمرکز است. وی درباره زمانبر بودن اجرای این طرح می‌گوید: به نظر من انجام آن در یک آن شدنی است، اگر دولت تصمیم بگیرد و اختیارات وزارتخانه‌ها را به زیرمجموعه‌هایش در استان‌ها واگذار کند از همان لحظه خود به خود پایتخت انتقال یافته است. این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است که با تمرکززدایی از پایتخت می‌توان راه‌حلی دائمی برای معضل شلوغی و آلودگی هوای پایتخت به اجرا درآورد که یک بار برای همیشه این معضل را درمان کند.

به هر روی پرسش اینجاست که چرا برای موضوع آلودگی هوای پایتخت و سایر کلانشهرهایی که با این معضل دست به گریبان هستند یک اقدام اساسی و زیربنایی انجام نمی‌شود تا کمتر با چنین شرایطی مواجه شویم و سلامت شهروندان را بیش از این به خطر نیندازیم؟! چرا برای آلودگی هوای تهران و شهرهای اینچنینی فقط در زمان بروز آلودگی یا هجوم ریزگردها جلسات اضطراری و نشست و هم‌اندیشی برگزار می‌شود و به محض خروج از حالت اضطرار همه آن بحث‌ها به فراموشی سپرده می‌شود؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha