یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۱
سلامت نیوز : افراد مختلف به شیوه های متفاوتی تصمیم می گیرند .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ برخی افراد خیلی زود تصمیم می گیرند و برخی نیز در بسیاری از موقعیت‌هاخیلی دیر تصمیم می گیرند. به طور کلی روش های تصمیم گیری عبارت است از:

* تصمیم گیری احساسی: در این نوع تصمیم گیری فرد براساس احساسات خود نسبت به یک موقعیت یا مسئله و پیش داوری های خود تصمیم گیری می کند .

*تصمیم گیری آنی : فرد در یک لحظه و بدون تفکر زیاد، تصمیم می گیرد.این افراد درباره پیامدهای تصمیم خود زیاد فکر نمی کنند.

*واگذاری تصمیم به دیگران : این قبیل افراد همیشه به کسی نیاز دارند تا برای آنها تصمیم بگیرد.

* پشت گوش انداختن: این افراد تصمیم گیری را مرتب به تعویق می اندازند تا زمانی که مجبور شوند تصمیم گیری کنند.

* تصمیم گیری منطقی: این نوع تصمیم گیری بر اساس تجزیه و تحلیل موقعیت یا مشکل، بررسی مزایا و معایب راه های مختلف و ارزیابی نقاط قوت و ضعف انتخاب‌های مختلف انجام می شود.

مراحل تصمیم گیری منطقی

برخلاف سبک های تصمیم گیری غیر منطقی که نتیجه آن پشیمانی، افسوس و گاهی اضطراب و پرخاشگری است، سبک تصمیم گیری منطقی عامل پیشرفت، توسعه فردی و رضایت بیشتر است.به عقیده روان شناسان تصمیم گیری منطقی در ۵ مرحله انجام می گیرد:

1) مواجه شدن با تصمیم

اولین شرط یک تصمیم گیری منطقی در این است که فرد محکم و قاطع در زمینه ای که لازم است،تصمیم مقتضی بگیرد. مثلا همین که فرد بگوید من در زمینه ترک سیگار باید تصمیم جدی بگیرم، مفهوم مواجه شدن با تصمیم را می رساند.این مرحله خود مستلزم داشتن اطلاعات درباره «خود» و «موقعیت تصمیم گیری» و واضح بودن تصمیم است.مثال:فکر کنید که فرداشب به یک مهمانی دعوت شده اید. وضوح تصمیم یعنی این که آیا در این مهمانی شرکت کنیم یا خیر؟ اطلاعات درباره خود یعنی بررسی برنامه کاری فردا و هدف از شرکت در یک مهمانی.اطلاعات از موقعیت یعنی اطلاع از خصوصی یا عمومی بودن مهمانی، افراد حاضر در آن،ارزش های حاکم،ساعت شروع و پایان.

2) گرفتن تصمیم های مختلف

در ادامه مثال قبلی با توجه به اطلاعاتی که در دست داریم،تصمیم های مختلفی می‌گیریم، به عنوان مثال:

- می توانم برنامه ریزی کنم و در ساعت مقرر در این مهمانی شرکت کنم.

- با توجه به محدودیت وقت،می توان با تاخیر در این مهمانی شرکت کرد تا بتوان به کارهای شخصی هم رسید.

- به علت گرفتاری به مهمانی نمی روم ولی می توانم تماس بگیرم و از این که نمی توانم در مهمانی حاضر شوم عذرخواهی کنم.

3) مرحله ارزیابی

در این مرحله مزایا و معایب انتخاب های مختلف و کل موقعیت را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

4) مرحله انتخاب:

در این مرحله باید خود را نسبت به گرفتن یک تصمیم متعهد کنیم و از بین تصمیم های مختلف، با در نظر گرفتن پیامدها یکی را انتخاب کنیم .

5) مرحله اجرا

در این مرحله، راه حل انتخاب شده را اجرا می کنیم.به خاطر داشته باشیم در اجرای یک تصمیم ۱۰۰ درصد خواسته های ما محقق نمی شود،به همین دلیل همین قدر که مثلا 70 درصد به اهداف دسترسی پیدا کنیم کفایت می کند.این نوع نگاه نسبی به جای مطلق نگری، جلوی تردیدها، اضطراب‌ها و احساس نداشتن امنیت را می گیرد و تصمیم گیری را آسان می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha