یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 86719
سلامت نیوز : بازاریاب‌ها قانون طلایی دارند و می‌گویند یا برای تقاضاهای موجود، خوب تبلیغ کنید یا تقاضاهای جدید ایجاد کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ شاید این قانون در بازار کسب و کار، نتیجه بدهد و به توسعه اقتصادی آن شرکت منجر شود، اما بازاریابی در حوزه درمان و پزشکی، کار بسیار حساسی است که براحتی می تواند با جان و سلامت مردم بازی کند.

به طور مثال، این روزها برخی بیمارستان های خصوصی و مطب ها با ارسال پیامک به عموم مردم، برخی عمل های جراحی مثل زیبایی و لاغری را تبلیغ می کنند که همین تبلیغات به طور ناخودآگاه، تقاضاهای پزشکی غیرضروری را در گروهی از مردم ایجاد می کند که لزوما نیازی به زیرتیغ جراح رفتن ندارند.

البته شاید گفته شود که اگر فردی بخواهد عمل زیبایی انجام دهد، منتظر پیامک های تبلیغاتی نمی ماند، اما واقعیت این است که همین پیامک های تبلیغاتی بظاهر ساده می تواند این جرقه را در ذهن برخی مردم ـ بخصوص نوجوانان ـ روشن کند که با پرداخت فلان مبلغ می توانند عمل جراحی زیبایی انجام دهند؛ در صورتی که شاید اگر آن پیامک ارسال نمی شد، چنین تقاضایی هم بوجود نمی آمد.

در واقع، نمی خواهیم بگوییم که اگر این تبلیغات نباشد، کسی به دنبال عمل زیبایی نمی رود؛ ولی شکی نیست که تبلیغات برای انجام عمل های جراحی غیرضروری، حجم تقاضاها را افزایش می دهد. از سوی دیگر، مطابق قانون «هرگونه تبلیغات پزشکی می بایست با مجوز سازمان نظام پزشکی انجام شود» اما مدیر نظارت بر درمان وزارت بهداشت به مهر می گوید: مخابرات و نشریات ما بدون توجه به این قانون، نسبت به تبلیغات پزشکی اقدام می کنند.

حتی رئیس سازمان نظام پزشکی معتقد است که بیش از دو سوم تبلیغات حوزه سلامت را کسانی انجام می دهند که فاقد صلاحیت ورود به بحث های تخصصی هستند، طوری که اصلا پزشک نیستند و هیچ گونه توانمندی حرفه ای هم در این زمینه ندارند.

حال در چنین شرایطی به نظر می رسد اگر مجموعه نهادهای نظارتی با این پیامک های تبلیغاتی برخورد نکنند، شاهد افزایش روزافزون این بازاریابی خطرناک باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha