سلامت نیوز : یک متخصص کودکان با تاکید بر اینکه والدین باید به حق انتخاب کودکان در تعیین غذای مورد علاقه خود احترام بگذارند، اظهار داشت:«گاهی دیده می شود که برخی به والدین توصیه می کنند شیر کودک را قطع کنید تا غذاخور شود. اما واقعیت این است که شیر مادر جایگزین همه غذاهاست و باید تا دو سالگی این شیر به کودک داده شود.»

دکتر عباس مدنی در گفتگو با سلامانه با اشاره به تلاش برخی والدین برای خورندن غذاهای خاص به کودک گفت:« والدین در برخی مواقع فراموش می‌کنند که کودکان آنها هم حس تشخیص و قدرت دفاعی دارند و می توانند از خوردن غذایی که دوست ندارند سر باز بزنند.»

وی با بیان اینکه اگر غذایی را که کودک دوست ندارد به زور به او بدهیم در لقمه آخر غذا را بالا می‌آورد، افزود:« این یک روش دفاعی برای کودک است بنابراین بهتر است به سلیقه و انتخاب او احترام بگذاریم و اگر غذای سالمی را دوست داشت آن غذا را به او بدهیم نه اینکه او را مجبور به خوردن غذایی کنیم که خودمان می خواهیم.»

دکتر مدنی استفاده از برخی ادویه ها را در تهیه غذای کودک بلامانع دانست و بیان داشت:« استفاده از زردچوبه که در اکثر غذاهای ایرانی استفاده می شود در تهیه غذای کودک بلامانع است. همچنین والدین می توانند پس از یک سالگی از دارچین، هل و سایر دانه های خوشبو در غذای کودکان استفاده کنند. هر چند باید توجه داشت استفاده از فلفل و سس در این سنین هنوز مناسب نیست و ممکن است کودک نتواند این ادویه ها را تحمل کند.»

وی با اشاره به خاصیت ضد سم زردچوبه اضافه کرد:« ادویه ها از جمله زردچوبه خواص گوناگونی دارند که می توانند در برخی مواقع برای کودک هم مفید باشند. به طور مثال زردچوبه جذب بدن نمی شود و خاصیت ضد سم هم دارد مکه برای بدن کودکان مفید است. بنابراین والدین می توانند از این ادویه در غذای کودک استفاده کنند.»

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه غذای کمکی که از 6ماهگی به کودک داده می شود بیشتر جنبه تجربه دارد، خاطرنشان کرد:« این غذا برای این به کودک داده می شود که والدین تجربه کنند که کودک چه موادی را دوست دارد و با آن سازگار است و کودک هم طعم های جدید را بیازماید و تجربه کند. وگرنه تا سن دو سالگی شیر مادر می تواند جایگزین همه غذاهای دیگر برای کودک باشد و تا زمانی که کودک از این شیر تغذیه می کند کمتر نیازی به دیگر غذاها دارد.»

وی با اشاره به تلاش برخی والدین برای خوراندن غذا به کودک با اجبار گفت:« گاهی دیده می شود که برخی به والدین توصیه می کنند شیر کودک را قطع کنید تا غذاخور شود. اما واقعیت این است که شیر مادر جایگزین همه غذاهاست و باید تا دو سالگی این شیر به کودک داده شود. حتی کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی کنند باید پس از یک سالگی شیر گاو را همراه با مکمل هایی مانند آهن و ویتامین های مورد نیاز کودک مصرف کنند.»

دکتر مدنی با تاکید بر اینکه غذای کودک تا سن دو سالگی و کامل شدن دندان های کودک باید نرمتر و روانتر از غذای معمولی افراد برگسال باشد، به والدین توصیه کرد:« اگر کودکتان پس از یک سالگی غذای خانواده را می‌خورد از این غذا به او بدهید البته این غذا را نرم‌تر کنید تا جویدن برای کودک راحت‌تر باشد. اما او را مجبور به خوردن غذایی که دوست ندارد نکنید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha