سلامت نیوز : عضو کمیته کشوری دیابت گفت: ۹۵ درصد هزینه ناشی از دیابت هزینه عوارض حاصل از آن است و هزینه دارو و انسولین ۵ تا ۱۰ درصد کل هزینه‌ها را شامل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ علیرضا استقامتی استاد بیماری‌های غدد و عضو کمیته کشوری دیابت در نشست هفته ملی دیابت گفت: برای تشخیص دیابت از تکرار آزمایش استفاده می‌کنیم البته برای فردی که علامت نداشته باشد و با قند بالا در آزمایش مواجه شده باشد که با تکرار آزمایش و تاییدیه آن و شرح حال و معاینات می‌توانیم قند خون را تشخیص دهیم.

استقامتی تصریح کرد: نزدیک به یک دهه است که مطالعات مدون علمی برای بیماری‌های غیرواگیر انجام شده و اطلاعاتی در زمینه شیوع دیابت به دست آمده است که آمار نگران‌کننده است.

عضو کمیته کشوری دیابت ادامه داد: در سری اول مطالعات شیوع دیابت 7.8 درصد که در مطالعات بعدی و در سه سال بعد به 9.7 درصد رسید که آخرین آمار که سال قبل انجام شد به 11.36 درصد رسید که آمار افراد بالغ بالای 20 سال که مبتلا به دیابت هستند؛ همچنین 14.6 درصد مبتلا به پیش‌دیابت هستند.

استقامتی ادامه داد: 10 میلیون نفر یا دیابت دارند یا پیش‌دیابت دارند که البته چاقی و فشار خون نیز معضل دیگری در بیماری‌های غیرواگیر است.

استقامتی شیوع دیابت در خانم‌ها را بیشتر عنوان کرد و گفت: چاقی در خانم‌ها نیز بیشتر است و در زندگی شهر‌نشینی نسبت به روستا‌نشینی نیز آمار بیشتر دیده شده است.

عضو کمیته کشوری دیابت شیوع دیابت را بالا دانست و گفت: البته در منطقه ما و در کشورهای عربی این درصد به 20 درصد هم می‌رسد اما با این حال ایران با 11 درصد رقم بالایی را دارد که اقتصاد بهداشت تهدید می‌کند.

عضو کمیته کشوری دیابت که کنترل دیابت را متفاوت از بیماری‌های حاد دانست و گفت: کنترل دیابت مثل یک بیماری مزمن است و باید مدل مراقبتی مزمن در آن رعایت شود. پس باید سیاست‌گذاران، جامعه، سیستم بهداشتی، درمانی در این زمینه وارد شوند و با جمع‌آوری اطلاع از بیماران و غربالگری و برنامه‌های پیشگیری در کاهش و کنترل دیابت پیش‌قدم باشند.

وی مهمترین وظیفه همگان را بالا بردن آگاهی جامعه و مردم عنوان کرد و افزود: نیمی از بیماران بدون علامت هستند و اطلاعی از دیابت خود ندارند که در دور اول این برنامه نیمه از مردم از دیابت خود اطلاع نداشتند اما امروز ما به جایی رسیده‌آیم که 35 تا 36 درصد افراد از دیابت خود مطلع هستند.

وی به هزینه غربالگری 72 ایرانی اشاره داشت و داشت: ما نمی‌توانیم 70 میلیون ایرانی را غربالگری کنیم چرا که هزینه‌ها بالا می‌رود اما باید افراد پرخطر و همه افراد بالای 45 سال را غربالگری کنیم تا افراد دیابتی را شناسایی کنیم.

عضو کمیته کشوری دیابت به افراد چاق، بی‌حرکت، و افراد دارای فشار خون و چربی بالا اشاره داشت و گفت: افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی دارند به اضافه مادرانی که نوزادان درست به دنیا می‌آورند و افرادی که قند ناشتای مختل دارند همه این افراد باید در سن زیر 45 سال هم قند‌خونشان چک شود.

وی به پیشگیری ثانویه و ثالثه اشاره داشت و گفت: پیشگیری ثالثیه یعنی اینکه افرادی که بیماری دارند دچار عوارض آن نشوند.

عضو کمیته کشوری دیابت 95 درصد هزینه ناشی از دیابت را هزینه عوارض عنوان کرد و گفت: هزینه داروی دیابتی‌ها 5 تا 10 درصد کل هزینه‌ها را شامل می‌شود اما هزینه ناشی از دیابت که هزینه عوارض است و شامل بیماری‌ها و مراحل بعدی بعد از دیابت می‌شود 95 درصد را شامل می‌شود.

عضو کمیته کشوری دیابت به سکته قلبی، مغزی، مشکلات چشمی، پیوند کلیه و مشکلات جنسی ناشی از دیابت اشاره داشت و گفت: تهدید فرصت‌های شغلی نیز از جمله عواملی است که فرد دیابتی را درگیر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha