گروهی از دانشمندان آمریکایی کشف کردند که دستگاه ایمنی در مراحل اولیه توسعه مغزی نقش بسیار فعالی را ایفا می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان مدرسه پزشکی دانشگاه استانفورد که نتایج تحقیقات خود را در مجله Cell منتشر کرده اند، جنینی کشف کردند که در مراحل اولیه توسعه بخشی از دستگاه ایمنی که "آبشار مکمل" نامیده می شود، با کمک پروتئنی با عنوان C1q سیناپسهای ناخواسته را برای حذف برچسب گذاری می کند.

این محققان همچنین نشان دادند که این فرایند می تواند در بروز بیماریهای تخریب نورونی هم دوباره فعال شود.

پژوهشگران آمریکایی در تحقیقات خود نشان دادند که برای مثال در موشهای متاثر از بیماری "آب سیاه چشم"، آبشار مکمل از ابتلای بیماری وارد سیناپسهای سلولهای بزرگسال رتین شده و باعث نابودی میزان زیادی از این سیناپسها می شود.

در این خصوص این محققان توضیح دادند: "نتایج تحقیقات ما نشان می دهند که یک سیگنال تولید شده از "آستروسیتهای نارس" حاضر در مغز در حال توسعه و در رتین چشم، پنجره ای به روی حذف سیناپسهای وابسته به آبشار مکمل می گشاید. در حقیقت این سیگنال با قطع کننده ای که بیان موقت پروتئین C1q مکمل را تنظیم می کند، فعال می شود."

به گفته این محققان، مکانیزمهای نرمال حذف سیناپسهای متعادل شده توسط این مکمل می توانند پس از ایجاد یک جراحت و یا آغاز یک بیماری تخریب نورونی به روشی ناهنجار دوباره در دستگاه عصبی فعال شوند. در این حالت، داروهایی که آبشار مکمل نرمال را مسدود می کنند نه تنها در بیماری آب سیاه چشم بلکه در سایر بیماریهای تخریب نورونی مثل آلزایمر و "ام اس" هم می توانند مانع از بین رفتن سیناپسها شوند."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha