سلامت نیوز : معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران گفت: براساس یک برنامه مطالعاتی به نام سنجش عدالت که در تهران و روی ۳۴ هزار خانواده انجام شده، مشخص شد مناطق ۱۴، ۲۰ و ۱۶ بیشترین آمار دیابتی و مناطق 17، 13 و ۱۲ کمترین بیماران دیابتی را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ رضا قهرمانی معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران در نشست هفته ملی دیابت گفت: آموزش، اساس مدیریت بیماری دیابت است و بالا رفتن آگاهی مردم می‌تواند این بیماری را مدیریت کند.

معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران گفت: باید در این زمینه از بسیج عمومی مردم استفاده کرد که بدین منظور بالغ بر 22 هزار نفر برای پیشگیری از دیابت در 400 پایگاه نمایشگاه و ایستگاه سلامت در مراکز 22 گانه تهران مشغول فعالیت هستند.

وی به 680 همایش، کارگاه آموزشی، ورک‌شاپ و 52 پایگاه و میدان میوه و تره‌بار، 7 مرکز تاکسیرانی و 12 نقطه مترو اشاره داشت و گفت: 1100 نقطه در سطح شهر به غربالگری دیابت می‌پردازند و 140 تور آموزشی و تفریحی با موضوع دیابت در این هفته مشغول به فعالیت است.

وی به 70 مسابقه ورزشی، فرهنگی و آموزشی با موضوع دیابت اشاره داشت و گفت: 74 حلقه انسانی در میادین شهر با کاور، چتر، بادکنک یا پارچه آبی برای حساس کردن جامعه نسبت به موضوع دیابت تشکیل خواهند شد.

معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران به استقرار اتوبوس دیابت در میدان امام حسین اشاره داشت و تصریح کرد: 54 پیاده‌روی نمادین، نورپردازی اماکن خاص چون برج میلاد و برج آزادی با رنگ آبی، و اجرای کمپینگ روبان آبی، پخش پوستر، تراک و ... از جمله برنامه‌‌هایی است که شهرداری تهران در هفته ملی دیابت به آن اهتمام می‌ورزد.

قهرمانی به یک مطالعه تحقیقاتی به سنجش عدالت اشاره داشت و گفت: این برنامه در تهران و بر روی 34 هزار خانواده تهرانی انجام شده که نتایج آن نشان داد که در مناطق 22 گانه تهران و در مناطق 14، 20 و 16 بیشترین دیابتی‌ها و در مناطق 17، 13 و 12 کمترین بیماران دیابتی را داشته‌ایم.

معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران ادامه داد: در این تحقیق مشخص شده که افراد بی‌سواد نسبت به افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند آمار بیشتری از دیابت را به خود اختصاص داده‌اند و نقش آگاهی عمومی و تحصیلات در کاهش کنترل بیماری موثر است.

وی تصریح کرد: براساس آخرین مطالعات 15 درصد در تهران شیوع دیابت داشته‌ایم که علت آن می‌تواند استرس‌های ناشی از محیط کار و الگوی تغذیه نامناسب باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha