سلامت نیوز : پیوند پوست از بیمار مرگ مغزی شده در بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد موجب نجات جان یک کودک هفت ساله شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر طاووسی معاون آموزشی بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) اظهار داشت: ‌دراین عمل قسمتی از پوست زنده یاد مهدی ممشی حسین‌آباد به روش الوگرافت به کودک هفت ساله که به علت انفجار گاز دچار سوختگی بیش از 70 درصد شده بود با موفقیت پیوند شد.

دکتر طاووسی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بخش پیوند پوست از بیماران مرگ مغزی در کشور پیشتاز به شمار می رود و تاکنون بیش از 108 مورد پیوند پوست در این مرکز انجام شده است، خاطرنشان کرد:‌ در این روش تنها لایه نازکی از پوست اهداء کننده با ضخامت 16 هزارم اینچ برداشته و به بیمارانی که بیش از 90 درصد آنها جوان هستند و به دلیل از دست رفتن تمامی پوستشان در معرض آسیبهای جدی و حتی مرگ هستند پیوند زده می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ماهانه بیش از 2 هزار و 500 نفر به دلیل سوختگی به اورژانس این مرکز مراجعه می‌کنند که از این تعداد حدود یک درصد به دلیل شدت سوختگی نیاز به بستری پیدا می کنند، اظهار داشت: بیشتر بیماران بستری در این بخش درصد بالایی از سوختگی دارند که پس از درمانهای اولیه ودرمان فاز حاد برای پوشش زخم خود نیاز به پوست پیدا می کنند.

فوق تخصص جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: از بین این افراد برای آنهایی که پوست کافی برای پوشاندن زخم خود دارند از پوست خودشان بصورت اتو گرافت استفاده می‌شود اما مشکل اصلی برای بیمارانی است که پوست کافی ندارند در این موارد یکی از بهترین گزینه‌ها استفاده از الوگرافت یا پوست از فرد دیگر است که این فرد می تواند از فامیل بیمار یا دیگری باشد که معمولا با مشکل مواجه می شویم لذا در اکثر مراکز پیشرفته دنیا از پوست برداشته شده از مرگ مغزی ها یا جسد استفاده می شود.

وی افزود: این الوگرافت معمولا به دو صورت تازه و ذخیره شده استفاده می شود که ما فعلا از نوع تازه استفاده می کنیم.

دکتر طاووسی مزایای استفاده از این روش ها را کاهش از دست دادن آب و الکترولیت، کاهش احتمال عفونت زخم، تسریع در ترمیم زخم، کاهش درد بیماران و نهایتا بهبودی و ترخیص زودتر از بیمارستان و در نتیجه کاهش هزینه های درمانی عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha