یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 86767

سلامت نیوز : مراقبت از سلامت پوست در مواقع پرتودرمانی و پس از آن بسیار حائز اهمیت است چراکه تغییرات پوست در حین استفاده از این شیوه درمانی می‌تواند یکی از عوارض جانبی مهم آن باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مرکز پزشکی تخصصی مایوکلینیک در این رابطه منتشر کرد: در حالی که هدف از پرتودرمانی از بین بردن سلول‌های سرطانی تومور است این احتمال وجود دارد که سلول‌های سالم اطراف آن نیز تحت تاثیر قرار گیرند و از این تشعشعات آسیب ببینند.

تغییرات پوستی که ممکن است در مواقع پرتودرمانی یا پس از آن بروز کنند شامل خشکی پوست، سوزش، ورم، پوسته پوسته شدن و قرمزی و بروز تاول روی پوست هستند.

همچنین تغییرات پوستی ناشی از پرتودرمانی بسته به نقاط مختلف بدن متفاوت است. به طور مثال مبتلایان به سرطان سر و گردن ممکن است از ناحیه پوست دهان و گردن دچار مشکل شوند.

بیشتر عوارض جانبی پرتودرمانی به نقطه‌ای از بدن که تحت درمان با اشعه قرار می‌گیرد، محدود می‌شود و چند هفته پس از اتمام پرتودرمانی پایان می‌یابد. با این حال ممکن است در برخی بیماران عوارض طولانی‌تری بروز کند.

بیمارانی که تحت پرتودرمانی قرار می‌گیرند لازم است با رعایت نکاتی از پوست خود مراقبت کنند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

- شست‌وشوی محل پرتودرمانی با آب و صابون رقیق

- استفاده از کِرِم‌های استروئیدی برای پیشگیری از سوزش، قرمزی و ورم

- استفاده از حوله نرم برای خشک کردن بدن

- پوشیدن لباس‌های پنبه‌ای برای کاهش سوزش و خارش پوست

- حفاظت از پوست در برابر اشعه خورشید و گرمای زیاد

- کاهش حرارت بدن با گرفتن دوش آب خنک

- استفاده از مرطوب‌کننده‌های بدون اسانس

همچنین لازم است بیماران در صورت پرتودرمانی هر گونه علائم جدی شامل بروز عفونت‌ها، تب، درد شدید، ورم و قرمزی را که در نقاط مختلف بدن خود مشاهده می‌کنند هر چه سریعتر به پزشک اطلاع دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha