یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 86768
سلامت نیوز : رییس انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب‌های ورزشی نسبت به بروز مشکلات استخوانی در نوجوانان از جمله زانوی ضربدری بویژه در دختران هشدار داد و کم تحرکی، الگوهای تغذیه‌ای نامناسب و زندگی شهرنشینی را از جمله عوامل اصلی آن دانست.

دکتر محمد رازی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه مشکلات ارتوپدی اغلب فیزیکی و مکانیکی هستند، اظهار کرد: منظور از مشکلات فیزیکی و مکانیکی مشکلاتی است که به قوام استخوان‌ها، استحکام آن‌ها، زوایای اندام و راستای ستون فقرات بازمی‌گردد که برخی ممکن است منشا ژنتیکی داشته باشند که تحت عنوان بیماری‌های مادرزادی ارتوپدی شناخته می‌شوند و برخی دیگر در دوران رشد و به شکل اکتسابی فرد را مبتلا کنند.

وی ادامه داد: گروه دیگری از این مشکلات هم به علت بروز حوادث، تروماها و سوانح رخ می‌دهند که حوادث شغلی، ورزشی، جاده‌ای و مانند آن از این جمله‌اند.

این فوق تخصص جراحی زانو با اشاره به عوارض التهابی و مزمن برخی بیماری‌های زانو، گفت: به عنوان مثال کار و فعالیت بیش از حد، پیاده‌روی در ساعات متمادی، بیش از حد ایستادن، از پله بالا و پایین رفتن مداوم و پشت میز نشستن ممتد از جمله دلایل بروز عوارض التهابی و مزمن زانو هستند.

وی تاکید کرد: مفاصل با حرکت کردن سالم می‌مانند.

رازی درباره بروز مشکلات استخوانی در سنین رشد، گفت: امروز زندگی آپارتمانی، عدم وجود فضای کافی برای تحرک و ورزش در مدارس و همچنین پیروی از الگوهای نادرست تغذیه‌ای نوجوانان را به دردسرهایی انداخته است. بویژه دختران در سنین بلوغ که صفحه رشد استخوانی‌شان باز است و فعالیت می‌کنند بیشتر در معرض تهدید هستند. درواقع اگر مواد مغذی، املاح معدنی و ویتامین دی در استخوان‌ها به قدر کافی وجود نداشته باشد یا وزن نوجوان بالا باشد، ‌انحراف در راستای اندام به وجود می‌آید.

رییس انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب‌های ورزشی ادامه داد: در این سن است که دختران به زانوی ضربدری مبتلا می‌شوند و برخی پسران به علت وزن زیاد یا سوء تغذیه و محرومیت از نور خورشید دچار زانوی پرانتزی می‌شوند.

وی ادامه داد: لازم است در سنین راهنمایی و بلوغ، خانواده‌ها و مسئولان بیشتر مراقب سلامت فرزندان باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha