یك كارشناس تغذیه گفت: سوء تغذیه در كودكان زیر شش سال نسبت به سایر سنین بیشتر است.

دكتر آرزو كاوه‌ای در گفت وگو با ایسنا، افزود: كمبود ریزمغذیها همچون آهن، كلسیم، روی و انواع ویتامین‌ها در زنان ایرانی شایع‌تر است؛ به طوری كه باعث بروز كم خونی و فقر آهن می‌شود.

وی خاطرنشان كرد: بر اساس آمارهای ارائه شده، 45 درصد از زنان باردار دچار كمبود روی هستند كه این مسئله باعث سقط جنین،‌ تولد زودرس نوزاد، كوتاهی قد و كم اشتهایی می‌شود كه باید در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود.

وی، سوء‌ تغذیه را شامل دو نوع بیش خواری و دریافت ناكافی غذا از طریق فقر اقتصادی و فرهنگی دانست و یادآور شد: چاقی، افزایش فشار خون، بیماریهای قلبی عروقی، انواع سرطان، دیابت و پوكی استخوان همه ناشی از بیش خواری و اضافه دریافت غذاست.

كاوه‌ای خاطرنشان كرد:‌ همچنین آمارها نشان می‌دهد؛ از700 مورد مرگ و میر روزانه، 500 مورد آن بر اثر اختلالات قلبی عروقی است.

وی، بی تحركی را از عوامل رشد مرگ و میر دانست و گفت: 60 درصد افراد كشور ما زندگی بدون تحرك دارند كه یكی از علل بیماری و مرگ و میر است.

وی افزود: عواملی از قبیل ارث، سن، سیگار و استرس نیز در افرایش میزان مرگ و میر تاثیر دارد.

كارشناس تغذیه در خصوص كاهش وزن تنها با قرص و یا چسب گفت: كاهش وزن و چاقی از این طریق بیهوده بوده و كاهش وزن‌های بسیار سریع نیز خطرناك است.

كاوه‌ای تاكید كرد: هدف از درمان چاقی باید از تمركز بر كاهش وزن به كنترل وزن تغییر كند و كاهش وزن حتما باید با ورزش و تحرك همراه باشد.

وی، روش‌های غلط منع خوردن نان و برنج برای كاهش وزن و چاقی را نادرست دانست و افزود: با محرومیت از خوردن نان و برنج، فرد خود را از ویتامین B محروم می‌كند كه تاثیر مستقیم بر سیستم اعصاب دارد.

كاوه‌ای خاطرنشان كرد: برنامه‌های كاهش وزن باید تركیبی از رژیم غذایی متعادل، ورزش و اصلاح شیوه زندگی باشد.

وی یادآور شد: وزرش یكی از مهمترین بخش‌های برنامه كاهش وزن است كه باعث افزایش تراكم استخوان، افزایش حس كنترل، افزایش احساس خوب بودن، افزایش میزان متابولیسم پایه، افزایش حساسیت به انسولین همچنین افزایش انقباض سیستم قلبی عروقی می‌شود. بنابراین انجام نیم ساعت ورزش روزانه بطور مرتب در سلامتی تاثیر بسزایی دارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha