دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 86774

آیا در مورد خارش، تاول یا قرمزی پوست فرزندتان سوال دارید؟ از خودتان می پرسید که اینها نشانه های بیماری، آلرژی، یا گرما و سرما هستند؟ البته اغلب اوقات اینها زیاد اهمیت ندارند و به راحتی درمان می شوند. البته همیشه باید با پزشک مشورت کنید.

بیماری های پوستی شایع در کودکان کدامند ؟
سلامت نیوز :  آیا در مورد خارش، تاول یا قرمزی پوست فرزندتان سوال دارید؟ از خودتان می پرسید که اینها نشانه های بیماری، آلرژی، یا گرما و سرما هستند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت برترین ها ؛ البته اغلب اوقات اینها زیاد اهمیت ندارند و به راحتی درمان می شوند. البته همیشه باید با پزشک مشورت کنید و درمان درست را بیابید.

کچلی یا "کرم حلقه ای" (Ringworm)

کرم ها موجب بیماری "کرم حلقه ای" نمی شوند. علت این بیماری قارچی است که از پوست مرده، بافت مرده و ناخن تغذیه می کند. این عفونت با برآمدگی پوسته پوسته و قرمزرنگ شروع می شود. سپس تبدیل به حلقه قرمزی می شود که شروع به خارش می کند. این حلقه تاول مانند می شود و دور آن پوسته پوسته می شود. این بیماری با تماس پوست-به-پوست بین حیوان و انسان منتقل می شود. بچه ها با استفاده مشترک از حوله و وسایل ورزشی به این بیماری مبتلا می شوند. درمان آن با کرم های ضدقارچ صورت می گیرد.

پوست سرخی یا بیماری پنجم (Fifth Disease)

این بیماری که نام علمی آن Erythema infectiosum است، یک بیماری واگیردار و معمولاً ملایم است که بعد از چند هفته خوب می شود. بیماری پنجم با نشانه های شبه آنفلوانزا شروع می شود. سپس صورت فرد قرمز می شود و بدن شروع به خارش می کند. سرفه و عطسه موجب گسترش آن می شود. با استراحت، مصرف مایعات و مسکن درمان می شود (به بچه ها آسپیرین ندهید). اگر فرزندتان بیماری پنجم دارد و شما باردار هستید، باید با پزشک تماس بگیرید.

آبله مرغان (Chickenpox)

این بیماری که زمانی بسیار شایع بود بخاطر واکسن آبله مرغان این روزها کمتر شده است. این بیماری بسیار واگیردار است و به راحتی پخش می شود و روی تمام بدن جوش ها و تاول های آبکی و قرمزی می گذارد که خارش زیادی می آورند. این جوش ها چند مرحله دارند. اول پرآب می شوند، می ترکند، خشک می شوند و پوسته پوسته می شوند. این بیماری می تواند بسیار جدی شود. همه بچه ها باید واکسن آن را بزنند. همچنین نوجوانان و بزرگسالانی که آبله مرغان نگرفته اند باید واکسن بزنند.

زردزخم (Impetigo)

این بیماری از یک باکتری ایجاد می شود و روی پوست تاول های قرمز و دردناک می زند. این تاول ها ممکن است باز شوند و آب بدهند و پوسته زرد یا قهوه ای بزنند. این زخم ها ممکن است در کل بدن به خصوص دور دهان و بینی ظاهر شوند. این بیماری با تماس نزدیک و یا استفاده مشترک از حوله و اسباب بازی پخش می شود. خاراندن تاول ها باعث می شود که به قسمت های دیگر بدن هم سرایت کند. این بیماری با قرص یا پماد آنتی بیوتیک درمان می شود.

زگیل (Wart)

یک ویروس موجب به وجود آمدن این برآمدگی های بی درد و بی ضرر، ولی بدشکل می شود. زگیل به راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت می کند. اگر کسی با این ویروس به چیزی دست بزند، به راحتی این بیماری را پخش می کند. زگیل بیشتر روی دست و انگشتان ظاهر می شود. برای جلوگیری از گسترش زگیل، باید به فرزندتان یاد بدهید که آن را دستکاری نکند و ناخن هایش را نجود. آنها را با چسب زخم بپوشانید. بیشتر زگیل ها خودشان از بین می روند.

عرق سوز یا تب عرق گز (Heat Rash)

دلیل آن بسته شدن مجاری عرق است. عرق سوز بیشتر با جوش های کوچک صورتی یا قرمز خودش را نشان می دهد. بیشتر روی سر، گردن و شانه نوزادان دیده می شود. وقتی والدین به نوزاد لباس زیادی می پوشانند و او را خیلی گرم می کنند، نوزاد عرق سوز می شود. ولی بچه ها در هوای بسیار گرم هم دچار عرق سوز می شوند. سعی کنید در هوای گرم یک لایه کمتر از لباس خودتان به بچه لباس بپوشانید. اگر دست ها و پاهایش سرد بود اشکالی ندارد.

آماس پوست در اثر تماس (Contact Dermatitis)

پوست بعضی از بچه ها بعد از دست زدن به غذا، صابون یا گیاهانی مانند پیچک سمی، سماق یا بلوط واکنش نشان می دهد. این ورم معمولاً 48 ساعت پس از تماس با این چیزها شروع می شود. در موارد خفیف قرمزی یا خارش رخ می دهد. در موارد وخیم ورم، تاول، قرمزی و تاول های بزرگ بوجود می آید. این ورم بعد از یکی دو هفته از بین می رود.

بیماری دست، پا و دهان (HFMD)

علیرغم نام ترسناکی که دارد، این بیماری در میان بچه ها شایع است. با تب آغاز می شود و جوش های دردناک و بدون خارشی دور دهان می زند. تاول هایی روی دست ها و پاها و گاهی روی باسن دیده می شود. با سرفه، عطسه و پوشک مستعمل گسترش می یابد. پس باید دستها دائماً شسته شوند. این بیماری جدی نیست و معمولاً خودش بعد از یک هفته از بین می رود.

اگزما (Eczema)

بچه های آسیب پذیر نسبت به اکزما ممکن است آسم یا آلرژی های دیگری هم داشته باشند. دلیل اصلی اکزما مشخص نیست. ولی بچه هایی که به آن مبتلا می شوند دستگاه ایمنی حساسی دارند. باید مراقب خشک شدن پوست و خارش شدید آن باشید. مراقب ورم های پوستی این بچه ها باشید. بعضی بچه ها با این بیماری بزرگ می شوند و در دوره رشد موارد خفیف یا ملایم آن را تجربه می کنند.

کهیر (Hives)

خیلی چیزها می توانند موجب این نوع برجستگی ها روی پوست شوند که معمولاً خارش و سوزش دارند. داروهایی مانند آسپیرین (که بچه ها نباید مصرف کنند) و پنی سیلین می توانند موجب کهیر شوند. غذاهایی که کهیر می آورند هم عبارتند از تخم مرغ، آجیل، غذاهای دریایی و افزودنی های غذاها. گرما و سرما و گلودرد میکروبی هم ممکن است کهیر بیاورد. کهیر در قسمت های مختلف بدن ممکن است ظاهر شود و چند دقیقه یا چند روز طول بکشد. گاهی فقط آنتی هیستامین آن را درمان می کند. کهیر می تواند نشانه مشکلات جدی باشد، به خصوص اگر با مشکل تنفسی یا ورم صورت همراه باشد. در این موارد باید به پزشک مراجعه کرد.

مخملک یا تب سرخ (Scarlet Fever)

مخملک یک گلودرد میکروبی همراه با جوش است. نشانه های آن شامل گلودرد، تب، سردرد، دل درد و ورم غدد گردن می شود. بعد از یکی دو روز، جوش قرمزی با بافت کاغذ سنباده ظاهر می شود. بعد از یکی دو هفته جوش ها از بین می روند. این بیماری بسیاری واگیردار است. پس باید زود به زود دست ها شسته شوند. اگر فکر می کنید فرزندتان مخملک گرفته است فوراً نزد پزشک بروید. به احتمال زیاد با آنتی بیوتیک خیلی زود خوب می شود.

سرخجه یا بیماری ششم (Roseola)

بیماری ششم، یک بیماری ملایم است که نامش را از لیست شش بیماری پوستی شایع در کودکان گرفته است. بچه ها 6 ماهه تا 2 ساله بیشتر احتمال مبتلا شدن به آن را دارند. بعد از چهار سالگی ابتلا به آن نادر است. این بیماری با یک سرماخوردگی آغاز می شود و چند روز بعد تب کودک بالا می رود (که ممکن است موجب تشنج شود). سپس تب او ناگهان قطع می شود. سپس تاول ها و جوش های کوچک و صاف صورتی و برجسته ظاهر می شوند. این جوش ها اول روی سینه و پشت و سپس دست ها و پاها ظاهر می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 0
    سلام پسرم یه سالو سه ماهشه پوستش قرمز میشه و تاول میزنه که خارش داره و نزدیک به خوب شدنش آب تو تاول جمع میشه و زخم میشه لطفا بیشتر توضیح بدین