مجمع جهانی اقتصاد از رشد 1.11 درصدی جمعیت ایران خبر داد و با اشاره به رتبه ۷۵ ایران در جهان از این نظر اعلام کرد کشورهای اروپایی نروژ، بلژیک و ایرلند رشد جمعیت بیشتری از ایران دارند.

نرخ رشد جمعیت ایران از برخی کشورهای اروپایی هم کمتر شده است
سلامت نیوز : مجمع جهانی اقتصاد از رشد 1.11 درصدی جمعیت ایران خبر داد و با اشاره به رتبه ۷۵ ایران در جهان از این نظر اعلام کرد کشورهای اروپایی نروژ، بلژیک و ایرلند رشد جمعیت بیشتری از ایران دارند. مجمع جهانی اقتصاد گزارشی از وضعیت رشد جمعیت در ۱۳۵ کشور جهان از جمله ایران منتشر کرده است که نشان می دهد رشد جمعیت ایران به1.11 درصد کاهش یافته است.براساس این گزارش ایران بین ۱۳۵ کشور از نظر رشد جمعیت در رتبه ۷۵ جهان قرار گرفته است و تنها ۶۰ کشور از ایران رشد جمعیت کمتری دارند. کشور اروپایی سوئیس و همچنین پرو رشد جمعیتی برابری با ایران دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ حتی برخی کشورهای اروپایی و توسعه یافته از رشد جمعیتی بیشتری نسبت به ایران برخوردارند که از آن جمله عبارتند از: لوکزامبورگ با 2.2 درصد، نروژ با 1.3 درصد، استرالیا با 1.17 درصد، بلژیک با 1.14 درصد و ایرلند با 2.25 درصد.در سطح جهان،  ۲ کشور عربی بالاترین رشد جمعیت را به خود اختصاص داده اند. رشد جمعیت قطر 6.13 درصد و امارات 4.93 درصد اعلام شده است.کمترین رشد جمعیت در جهان نیز به لتونی اختصاص دارد، رشد جمعیت لتونی منفی 8.42 درصداعلام شده است. ۱۶ کشور در جهان دارای رشد جمعیت منفی هستند که علاوه بر لتونی عبارتند از: لیتوانی، مالت، مولداوی، پرتغال، رومانی، صربستان، اسلواکی، اوکراین، بلغارستان، کرواسی، چک، استونی، یونان، مجارستان و کوبا.

رشد جمعیت برخی کشورهای دیگر به این شرح اعلام شده است: لبنان 0.75 درصد، مالزی 1.6 درصد، هلند 0.47 درصد، عمان 2.26 درصد، پاکستان 1.8 درصد، عربستان2.29 درصد، روسیه 0.4 درصد، اسپانیا0.22 درصد، سوئد 0.76 درصد،  سوریه 1.81 درصد،  ترکیه 1.21 درصد،  انگلیس0.77 درصد،  آمریکا 0.72 درصد،  ونزوئلا 1.53 درصد،  الجزایر 1.43 درصد،  آذربایجان 1.3 درصد،  بحرین 4.77 درصد،  کانادا 1.04 درصد،  چین 0.48 درصد،  مصر 1.73 درصد، فرانسه 0.55 درصد،  آلمان 0.03 درصد،  هند 1.37 درصد،  ایتالیا 0.4 درصد،  اردن 2.19 درصد،  کویت 2.93 درصد.

تاکنون بارها نسبت به خطر پیر شدن جمعیت کشور هشدار داده شده است و به تازگی نیز رهبر معظم انقلاب برای چندمین بار نسبت به این مسئله و تبعات آن هشدار دادند. به طور قطع جمعیت جوان برای هر کشوری سرمایه ای بی نظیر در امر توسعه و آبادانی است. با توجه به گزارش مجمع جهانی اقتصاد در گفت وگو با معاون پژوهش مرکز جمعیت شناسی آسیا و اقیانوسیه موضوع را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

نباید نرخ رشد جمعیت را با نرخ باروری اشتباه گرفت

دکتر شهلا کاظمی پور معاون پژوهشی مرکز جمعیت شناسی آسیا و اقیانوسیه نرخ رشد 1.11 درصدی جمعیت ایران را رشدی مناسب و مطابق استانداردهای جهانی دانست و یادآور شد،درحال حاضر رشد جمعیت کشور در شرایط خوبی قرار دارد و آنچه نگران کننده است کاهش نرخ باروری در ایران است.وی در تشریح شاخص رشد جمعیت به خراسان گفت:رشد جمعیت یک درصدی به این معناست که در ازای هر 100نفر در طول یک سال یک نفر به جمعیت کشور اضافه می شود و با احتساب چنین نرخ رشدی جمعیت کشور با گذشت 70سال دوبرابر خواهد شد.درهمین حال رشد جمعیت صفر به معنی ثابت ماندن جمعیت کشور در طول یک سال و منفی شدن رشد جمعیت نیز به معنای کاهش جمعیت در طول یک سال است به عنوان مثال نرخ منفی یک درصد جمعیت به این معناست که در یک سال به ازای هر 100نفر یک نفر از جمعیت کشور کاسته شده است.

وی رشد جمعیتی معادل 0.5 تا یک درصد را آرزوی بسیاری از کشور هادانست و تاکید کرد:نباید در مطالعات جمعیتی، نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری را با یکدیگر اشتباه گرفت.وی آنچه را باعث نگرانی رهبر انقلاب شده است کاهش نرخ باروری دانست که در صورت ادامه دار شدن می تواند رشد جمعیتی کشور را از حالت مطلوب کنونی به رشدی کمتر از 0.5 و یا حتی منفی در طول 25یا 30سال آینده برساند.وی دیدگاه رهبری را دیدگاهی آینده نگرانه دانست و گفت:ایشان نگران کاهش نرخ باروری به کمتر از نرخ کنونی و رسیدن به رقمی کمتر از 1.3 هستند. چراکه رسیدن به نرخ باروری 1.3 و یا کمتر از آن باعث ایجاد رشد منفی جمعیت و تحلیل آن می شود.

بهترین نرخ باروری برای جلوگیری از پیر شدن جمعیت

معاون پژوهشی مرکز جمعیت شناسی آسیا و اقیانوسیه خاطرنشان کرد: بهترین نرخ باروری برای جلوگیری از پیر شدن جمعیت، رقمی بین 2.1 تا 2.5 است که اگر چنین نرخ باروری درایران محقق شود نگرانی ها از پیری جمعیت و حتی تحلیل آن بعد از گذشت 25تا 30سال می تواند برطرف شود. وی رشد جمعیت ایران در دهه 60را 3.9 درصد ذکر کرد و گفت:متاسفانه در آن زمان زیرساخت های آموزشی و بهداشتی تامین نشد و مشکلاتی به وجود آمد.لذا باید توجه داشت که در شرایط فعلی نیز باید در کنار برنامه ریزی برای رشد نرخ باروری و جمعیت به فکر تامین زیرساخت های اقتصادی، آموزشی و بهداشتی نیز بود. وی مقایسه نرخ رشد جمعیتی ایران با کشوری کوچک،کم جمعیت و مهاجر پذیر مانند امارات را کاری اشتباه دانست و اظهار داشت:چنین مقایسه هایی به کل اشتباه است چراکه جمعیت امارات نسبت به ایران بسیار پایین است و با اضافه شدن 50هزار مهاجر، ناگهان نرخ جمعیتی اش چند درصد رشد می کند.

کاهش نرخ باروری باعث پیری تدریجی جمعیت کشور می شود

وی نگرانی و مشکل اصلی کاهش نرخ باروری در کشور را پیر شدن تدریجی کشور دانست و نسبت به آن هشدار داد. وی در این باره گفت: کاهش تدریجی نرخ باروری باعث پیری تدریجی جمعیت کشور می شود و ضمن کاهش نیروی کار در آینده اقتصاد کشور را نیز با مشکل مواجه می کند. مشکلاتی که می تواند معضلات اجتماعی و سیاسی نیز به همراه داشته باشد و با کاهش جمعیت جوان و پویای کشور پدید می آید و از امروز باید به فکر این مشکلات بود. کاظمی پور افزود:با به باروری رسیدن موالید دهه 60،نرخ باروری در کشور رو به افزایش گذاشته است و حتی در مناطق روستایی نرخ باروری از سطح جایگزینی نیز فراتر رفته است اما این بدان معنا نیست که سیاست های جمعیتی به حال خود رها شود. چرا که با گذر از این دوران دوباره شاهد کاهش نرخ باروری در کشور و مشکلات و تبعات ناشی از آن خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha