دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 86780

باران و برف تهرانی‌ ها و ساکنان دیگر کلانشهر‌های کشور که با موضوع آلودگی هوا دست به گریبان هستند را خوشحال می‌کند. خوشحالی برای بارندگی‌های اواخر هفته گذشته و اوایل این هفته اما زیاد ادامه پیدا نکرد.

وارونگی هوا و طرح‌های ضربتی
سلامت نیوز : باران و برف معمولا باعث خوشحالی کشاورزان می‌شود اماٰ، در سال‌های اخیر دیگر این تنها کشاورزان نیستند که از بارندگی‌ها خوشحال می‌شوند. باران و برف تهرانی‌ها و ساکنان دیگر کلانشهر‌های کشور که با موضوع آلودگی هوا دست به گریبان هستند را هم خوشحال می‌کند. خوشحالی برای بارندگی‌های اواخر هفته گذشته و اوایل این هفته اما زیاد ادامه پیدا نکرد. خبر بد خیلی زود به گوش همه رسید: «طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به دلیل شرایط سکون و پایداری هوا به احتمال زیاد در ساعات اولیه صبح با پدیده وارونگی هوا روبه‌رو می‌شویم.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ محمد‌هادی حیدرزاده، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران درحالی این خبر را اعلام کرد که موضوع آلودگی هوا در روزهای اخیر در صدر اخبار رسانه‌ها بوده است. همزمان با تکرار آمار و ارقام مربوط به مرگ شهروندان بر اثر آلودگی هوا، خبری نیز روی خروجی برخی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. محمدتقی طالبان، رئیس اورژانس کشور خبر داد که با قرار گرفتن هوای آلوده پایتخت در مرز اضطرار، حمله‌های قلبی و تنفسی در هفته گذشته بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یافت. این اخبار و اخبار مشابهی که این روز‌ها به گوش می‌رسد، شاید دلیل اصلی مدیر کل محیط‌زیست استان تهران بود تا پیشنهاد دهد: درشش ماه دوم سال طرح زوج و فرد از در منازل دائمی شود. بر اساس این طرح تردد خودروها با پلاک مغایر روز تا ساعات قانونی طرح ترافیک ممنوع می‌شود.

این پیشنهاد هرچند با موافقت بسیاری از کارشناسان، نمایندگان مجلس و مسئولان رو‌به‌رو شده است اما، مخالفان زیادی هم دارد که شاید تاثیرگذارترین آنها رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران باشد. حسین رحیمی درباره برخی مباحث مطرح شده مبنی بر اختلاف نظر پلیس درمورد طرح سراسری زوج و فرد به ایسنا گفته است: آنچه ما بحث داریم، اختیارات کمیته اضطرار است چرا که، این کمیته تنها در شرایط اضطرار باید تصمیم‌گیری کند، نه شرایط عادی. او با اشاره به اینکه طرح سراسری زوج و فرد برابر اعلام قبلی پلیس در روز شنبه اجرا نشد، خاطرنشان کرده است: علت عدم اجرای این طرح در روز شنبه، کیفیت مطلوب هوا بود و براین اساس در جلسه کمیته اضطرار هم اعلام کردیم که ما اختیار نداریم طرح سراسری زوج و فرد را تا اطلاع ثانوی تمدید کنیم.

خسارت به استفاده کنندگان از وسایل شخصی

اما سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس نیز در گفت‌وگو با آرمان بر اقدامات بلندمدت تاکید می‌کند و می‌گوید: هر چند ما دولت و مدیریت جدید سازمان محیط‌زیست را وارث نارسایی‌ها، سوءمدیریت‌ها، و کم‌توجهی‌های دولت قبل می‌دانیم اما تقاضا داریم توجه ویژه‌ای به بحث محیط‌زیست و آلودگی هوا داشته باشند. کمال‌الدین پیرموذن با ارائه آمار و ارقامی از مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا خاطرنشان می‌کند: سالانه چیزی بین دو هزار و 900 تا چهار هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند پس این موضوع به این دلیل که با جان شهروندان در ارتباط است، موضوعی بسیار مهم و جدی است و دولت باید از محل اعتبارات مدیریت بحران هزینه‌های طرح‌هایی که برای کاهش آلودگی هوا لازم‌الاجراست را تامین کند.

این نماینده مجلس به موضوع دائمی شدن طرح زوج و فرد شدن خودروها می‌پردازد و می‌گوید: بر هیچ‌کس پوشیده نیست که دائمی شدن اجرای این طرح خسارت‌ها و هزینه‌هایی به دنبال دارد. مهم‌تر از همه شهروندان هستند که می‌خواهند از خودرو خود استفاده کنند و محدودیت‌ها جلو این کار را می‌گیرد. از طرف دیگر، اجرای دائمی این طرح برای پلیس هزینه دارد اما، با تمام این مشکلات من موافق اجرای دائمی آن هستم. به گفته او تا زمانی که طرح‌های زیربنایی‌تر اجرایی نشوند باید طرح‌های کوتاه‌مدت را ادامه داد. پیرموذن می‌گوید: ریزگردهاٰ، بنزین بنزن‌دار و سرب منابع اصلی آلودگی هوا هستند. در زمینه تولید بنزین استاندارد قرار بود شش پالایشگاه فعالیت کنند اما، درحال حاضر تنها دو پالایشگاه فعالیت می‌کنند. دولت باید هر چه زودتر چهار پالایشگاه باقیمانده را تکمیل کند. علاوه بر این سه هزار واحد آلاینده باید ساماندهی شوند، فضای سبز باید افزایش یابد و مهم‌تر از همه حمل و نقل عمومی گسترش یابد.

شهروندان راضی و ناراضی

همزمان با اجرای طرح‌های زوج و فرد در پایتخت سایت خبری خبرآنلاین از مخاطبان خود خواست تا درباره «دائمی شدن طرح تردد زوج و فرد خودروها در تهران» نظر بدهند . نظرات منتشر شده حاکی از اختلاف نظر شهروندان دراین‌باره است. بسیاری از نظردهندگان مخالف دائمی شدن این طرح هستند. نگاهی به نظراتی که درباره دائمی شدن طرح و زوج و فرد داده شده است نشان می‌دهد، بسیاری از شهروندان مشکل را در جایی دیگر می‌بینند؛ برای مثال از سیستم حمل و نقل عمومی انتقاد می‌کنند، خودروهای ساخت داخل را غیراستاندارد و آلاینده می‌دانند، کارخانه‌ها را موجب آلودگی می‌دانند و به‌طور کلی از مسئولان می‌خواهند اقدامات جدی‌تر و زیربنایی‌تری انجام دهند. اظهاراتی که شاید شبیه نظر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ باشد که گفته است: «فقط نباید از حربه پلیس استفاده کنیم و سایر بخش‌ها هم باید دراین‌باره فعال شوند.»

چاره‌ای جز اقدامات کوتاه‌مدت نیست

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ازجمله کارشناسانی است که با دائمی شدن اجرای طرح زوج و فرد موافق است. یوسف رشیدی در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: در کنار این طرح باید از تردد خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا جلوگیری شود همان‌طور که، باید به‌طور جدی به کیفیت خودرو‌ها و کیفیت سوخت و همچنین دورکردن کارخانه‌های آلاینده از اطراف شهر و توسعه فضای سبز توجه کرد. او ادامه می‌دهد: در برنامه‌هایی که برای کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران اجرا می‌شود، طرح زوج و فرد خودرو‌ها اقدامی کوتاه‌مدت به حساب می‌آید. تاثیر اقدامات کوتاه‌مدت زیاد نیست اما، نمی‌شود به این بهانه آن را متوقف کرد.

به گفته رشیدی برای اینکه مشکل آلودگی هوای تهران رفع شود، حتما نیازمند اجرای طرح‌های بلندمدت هستیم. در هشت سال اخیر اجرای این طرح‌ها متوقف شده بود و ما نباید اکنون انتظار داشته باشیم در مدت کوتاه همه چیز درست شود. به‌نظر می‌رسد با اجرای طرح زوج و فرد خودرو‌ها حداقل برای شش ماه دوم سال که با پدیده وارونگی هوا رو‌به‌روهستیم، این خواسته پررنگ‌تر می‌شود که وسایل حمل و نقل عمومی باید گسترش پیدا کنند. درحال حاضر تنها 25 درصد ترددها در شهر با استفاده از حمل و نقل عمومی است. در صورتی که این میزان باید 75 درصد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha