سلامت نیوز : رییس بیمارستان روزبه با اشاره به این که از سال گذشته تاکنون هیچ بودجه عمرانی به این بیمارستان تعلق نگرفته است، گفت: قرار بود 50 تخت به قسمت اورژانس این مرکز درمانی اضافه شود که نیاز به نیرو و کادر پرستاری دارد اما هنوز منبعی برای آن تامین نشده و بعید است بتوانیم تعداد تخت‌های فعال بیمارستان را گسترش دهیم.

دکتر مهدی تهرانی دوست در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه تامین منابع مالی کافی در نظام سلامت یک ضرورت است، افزود: باید بودجه را از پایه بررسی کنیم چرا که در پرداختی پرسنل (اضافه کاری) با مشکل جدی و عدیده‌ای روبرو هستیم.

وی به کمبود بودجه در حوزه پرستاری اشاره کرد و گفت: اگر چه دانشگاه علوم پزشکی تعاملات سازنده‌ای با بیمارستان داشته است ولی واقعیت آن است که باید برخی از کارهای بزرگ و روزمره بیمارستان را خودمان تامین کنیم که این امکان پذیر نیست و فشار مضاعفی را بر بیمارستان تحمیل می‌کند.

دکتر تهرانی دوست با بیان این مطلب که بیمارستان ارائه دهنده خدمات به مردم است، اظهار داشت: این بیمارستان در تامین هزینه‌های جاری و نگهداری بیمارستان جوابگو نیست و زمانی می‌توانیم خدمات مطلوب به بیماران ارائه کنیم که نیروهای جوان و کارآمد را وارد سیستم کنیم که البته این جایگزینی نیروها بودجه زیادی را می طلبد.

حقوق پرداختی اساتید از درآمدهای اختصاصی بیمارستان انجام می‌شود

دکتر تهرانی دوست ادامه داد: طبق قانون تمام وقت جغرافیایی باید پرداخت حقوق اساتید از بودجه عمومی و آموزش تامین شود این در حالی است که این مسئله هم به بیمارستانها فشار زیادی را وارد می‌کند چرا که در برخی اوقات باید حقوق اساتید را از درآمد اختصاصی مرکز انجام دهیم علی رغم تمام فشارهایی که بر دوش ما بود سال گذشته این کار را انجام دادیم.

رییس بیمارستان روزبه اظهار کرد: ریاست وقت دانشگاه دکتر جعفری این قول را داد که در سال جاری حقوق اساتید تمام وقت جغرافیایی را از بودجه آموزش تامین کند ولی با گذشت هشت ماه از سال 92 این مشکل همچنان ادامه دارد و در آینده با مشکل جدی با آموزش اساتید روبرو خواهیم شد.

دکتر تهرانی دوست افزود: بودجه کم نمی تواند، حقوق پرداختی اساتید تمام وقت جغرافیایی را بپردازد و در بودجه عمومی هم برای پرداخت حقوق چیزی در نظر نگرفته شده است.

رییس بیمارستان روزبه ادامه داد: در این بیمارستان برای دستیاران و دانشجویان درصدد فراهم کردن امکانات هستیم، اما درآمد جوابگوی این نیازها نیست باید بودجه عمومی به کمک بیمارستانها بیاید تا این مرکز درمانی و آموزشی بتواند به ادامه ارائه خدمات بپردازد.

وی با اشاره به اینکه قرار بود 50 تخت دیگر در قسمت اورژانس به این مرکز درمانی اضافه شود، گفت: طبیعتاً در این قسمت به نیرو و کادر پرستاری نیاز خواهیم داشت که هنوز منبعی برای آن تامین نشده است و بعید میدانم بتوانیم تعداد تخت‌های فعال بیمارستان را گسترش دهیم.

رییس بیمارستان روزبه با بیان این مطلب که از سال گذشته تاکنون هیچ بودجه عمرانی به این بیمارستان تعلق نگرفته است، اظهار داشت: البته پروژه اورژانس به طورمستقل تامین شده است ولی در بازسازی بخشها هیچ کار جدیدی از سال گذشته تاکنون انجام نگرفته است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما تامین بودجه عمرانی برای نگهداری بیمارستان در یک شرایط مطلوب است و اینکه بتوانیم خدمت رسانی و رضایتمندی به بیماران را افزایش دهیم البته در این حوزه ما مشکل جدی در پست برق داریم که بودجه قابل توجهی نیاز دارد و باید بودجه عمرانی پیش بینی شود.

دکتر تهرانی دوست تصریح کرد: به علت کمی بودجه، نمی توانیم آزمایشگاه روانپزشکی ژنتیک را فعال کنیم البته تجهیزاتش را از سالهای قبل از محل بودجه‌ای که ریاست محترم دانشگاه اختصاص داده بودند تهیه شد، اما این آزمایشگاه به تجهیزات بیشتری نیاز دارد که امیدواریم بودجه قابل توجهی به این قسمت تعلق بگیرد که حداقل شاهد راه اندازی این آزمایشگاه در آینده نزدیک باشیم.

تامین هزینه‌های جاری جدی‌ترین مشکل بیمارستان

دکتر تهرانی دوست با اشاره به اینکه در حال حاضر تامین هزینه‌های جاری مشکل جدی بیمارستان است، افزود: با توجه به درآمدهای اختصاصی که در این مرکز داریم و درآمد ما مشابه درآمد بیمارستانهای جنرال نیست و اداره کردن بیمارستان حتی برای هزینه‌هایی از جمله آب، برق، گاز امکان پذیر نیست و طی این چند سال که ریاست بیمارستان را به عهده داشتم تغییرات عمده ای را شاهد نبودم و با همان محاسبات سالهای قبل بیمارستان اداره می شود.

وی در ادامه کمبود تعرفه‌ها را یکی دیگر از چالش‌های بزرگ نظام سلامت عنوان کرد و گفت: ویزیتی که از بیماران دریافت می‌کنیم مطابق با خدمتی که ارائه می‌دهیم نیست به طور مثال، ویزیت روانپزشکی که ممکن است یک ساعت تا یک ساعت و نیم طول بکشد در حالی که تفاوت مختصری با ویزیت تخصصهای دیگر دارد و چون قسمت عمده درآمد ما از این ویزیت‌ها است طبیعتاً با مشکل جدی روبرو خواهیم بود.

دولت یارانه روانپزشکی را افزایش دهد

رییس بیمارستان روزبه اظهار کرد: اگر دولت یارانه روان را افزایش و به بیمارستانهای روانپزشکی اختصاص دهد، مطمئناً مشکلات به حداقل می رسد در اکثر کشورهای دنیا بیماران روانپزشکی تحت حمایت دولت‌ها قرار می گیرند.

وی ادامه داد: یک بیمار روانی به دلیل آن که نمی تواند هزینه‌های خود را تامین کند و خانواده‌اش هم نمی تواند تامین کننده هزینه آن باشد در نهایت بیمار را رها می‌کنند و حتی برای ترخیص بیمار مراجعه نمی‌کنند، این وظیفه حاکمیتی دولتهاست که به عنوان مجری پشتوانه این بیماران باشد.

دکتر تهرانی دوست در پایان یادآورشد: اگر قانونگذاران به مسئله بودجه سلامت کشور توجه ویژه داشته باشند، با چالش‌های کمتری روبرو خواهیم بود و بخشی از مشکلات بیمارستانها به حداقل می رسد چرا که بیماران نیازمند خدمات مطلوب هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha