دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۹
سلامت نیوز : یک دندانپزشک گفت: برهنه شدن ریشه دندان‌ها، حساس شدن دندان و افزایش لقی به جرم‌گیری دندان نسبت داده می‌شود اما در واقع اینها عوارضی هستند که وجود جرم آنها را بر جا گذاشته و جرم‌گیری با کنار زدن پرده‌ای آنها را آشکارتر می‌سازد.

مصطفی فاطمی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: تجمع مواد غذایی اطراف دندان و وجود بزاق به عنوان منبع مواد معدنی می‌تواند بر اثر گذشت زمان موجب سخت شدن این مواد و تبدیل به جرم شود.

این دندانپزشک گفت: وجود جرم می‌تواند در نهایت به التهاب لثه، تخریب لثه و استخوان و بیماری لثه و لقی دندان منجر شود.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: شایع‌ترین محل تشکیل جرم در کنار مجاری غدد بزاقی یعنی پشت دندان‌های فک پایین در قسمت جلو و بیرون دندان‌های فک بالا در قسمت عقب دهان می‌شود.

فاطمی ادامه داد: گاهی نیز برخی لکه‌های رنگی ناشی از چای و قهوه نیز در این سطوح تشکیل می‌شود که حجمی ندارد و جرم هم محسوب نمی‌شود اما بقای آنها می‌تواند دهان را مستعد به تشکیل و تجمع جرم کند که بهتر است این لکه‌های رنگی با بروساژ حذف شوند.

این دندانپزشک اظهار داشت: روش ایده‌آل در این عارضه مانند دیگر درمان‌های دندانپزشکی، پیشگیری و حذف این مواد غذایی و پلاک میکروبی روی دندان‌ها به واسطه مسواک، خمیر دندان و نخ دندان است.

فاطمی ادامه داد: اگر به دلایلی چون مسواک زدن نادرست یا دسترسی مشکل به این نواحی دندانی، جرم به وجود آید چاره‌ای جز حذف آن نیست.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی افزود: در بیمارانی که بیماری پیشرفته لثه دارند نیز جرم دندان مشاهده می‌شود.

این دندانپزشک تصریح کرد: در بسیاری از موارد عوارضی مانند برهنه شدن ریشه دندان‌ها، حساس شدن دندان و افزایش لقی به جرم‌گیری نسبت داده می‌شود اما در واقع اینها عوارضی هستند که وجود جرم آنها را بر جا گذاشته و جرم‌گیری با کنار زدن پرده‌ای آنها را آشکارتر می‌سازد.

فاطمی با بیان این مطلب که ایده‌آل آن است که جرم و پلاک میکروبی تشکیل نشود گفت: هر گونه جرم باید در اسرع وقت از محیط دهان حذف شود.

این دندانپزشک بیان داشت: ممکن است فردی هیچ وقت نیازی به جرم‌گیری دندان در معاینات ادواری پیدا نکند اما برخی افراد به دلایلی چون ترکیب بزاق، پایین بودن بهداشت دهان یا شکل دندان - که تمیز کردن و دسترسی به آنها را محدود می‌سازد- ممکن است در فواصل کوتاه نیاز به جرم‌گیری دندان داشته باشد.

فاطمی افزود: در افراد مستعد به بیماری لثه با توجه به آنکه اصلی‌ترین عامل تخریب لثه وجود جرم و پلاک میکروبی است به توصیه دندانپزشک ممکن است جرم‌گیری و تمیز کردن دندان در فواصل کوتاهی چون هر ۳ ماه یکبار الزامی شود.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی ادامه داد: جرم‌گیری کامل مستلزم برداشتن جرم‌های زیر و بالای لثه است که متعاقب آن باید بروساژ جهت صیقلی کردن این سطوح و کاهش احتمال گیر مواد غذایی انجام شود که این کار ممکن است توسط دستگاه، دست یا استفاده توأم از هر دو روش در مطب دندانپزشکی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha