سلامت نیوز : مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: هیچ ماسک یا دستگاه تصفیه هوای مفیدی که بتواند از عوارض آلودگی هوا بکاهد نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا وجود ندارد و ساخته نشده است.

حسین کیوان در گفت و گو با فارس، افزود: ماسکهایی که در بازار وجود دارد و بیشتر شبیه ماسکهای جراحی هستند و برخی از مردم از آن برای کاهش اثرات آلودگی هوا استفاده می‌کنند، هیچ تأثیری در کاهش عوارض آلودگی هوا ندارد و حداکثر بتوانند جلوی ذرات درشتی را که از مخاط بینی هم عبور نمی‌کنند، بگیرند و در عمل فایده‌ای ندارند.

وی ادامه داد: ذرات درشت موجود در هوا به طور طبیعی از مخاط بینی عبور نمی کنند و خطر چندانی ندارند، آنچه خطرناک است، ذرات معلق ریز کوچکتر از ۲.۵ میکرون است که حتی از دستگاه تنفسی عبور می‌کنند و با رسوب در دستگاه تنفسی موجب بروز بیماریهای مختلف از جمله بیماریهای ریوی مزمن می‌شوند.

مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: آلودگی مهم دیگر در هوا ترکیبات شیمیایی موجود در هوا مانند ترکیبات گوگرد و نیترات است که آسیبهای زیادی هم به دستگاه تنفسی و هم به سیستم مغز و اعصاب و دیگر ارگانهای بدن وارد می‌کند.

وی ادامه داد:‌ حتی ماسکهای N95 گرانقیمت هم که در برخی داروخانه‌ها وجود دارد، تأثیری در کاهش اثرات آلودگی هوا ندارد.

کیوان در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر دستگاههای تصفیه هوا در محیطهای بسته نیز توضیح داد:‌ دستگاههای تصفیه هوا نیز که گاه برای کاهش ‌آلودگی هوا تبلیغ می شوند، هیچ تأثیری ندارند و اساساً هیچ دستگاهی در دنیا برای کاهش عوارض آلودگی هوا ساخته نشده است ضمن اینکه این مشکل آلودگی هوا که ما در تهران و شهرهای بزرگمان با آ‌ن مواجه هستیم کمتر از کشورهای دیگر دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha