سلامت نیوز : معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن هشدار به مردم درباره سه عامل خطر بیماری دیابت، بر لزوم اصلاح عادات غذایی و همچنین برخورداری از تحرک کافی برای عموم جامعه تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی‌اکبر سیاری در مراسم هفته ملی دیابت که در تالار امام بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد، با تاکید بر لزوم عادات و رفتارهای غلط تغذیه‌ای و رفتاری در مردم، گفت: خود مردم باید بخواهند تا امکان تغییر را در خود ایجاد کنند. ما معتقدیم سلامتی بدون مشارکت افراد و جامعه امکان‌پذیر نیست. زمانی می‌توانیم سالم باشیم که خودمان هم از سلامتی‌مان صیانت کنیم. این امر مقدور نیست، مگر با توانمند شدن؛ یعنی اصل دانستن.

وی افزود: افراد باید بدانند که سلامتی چیست و عوامل خطر بیماری‌ها و چگونگی برخورد با آنها را بشناسند. پس از آن افراد باید در تامین سلامتی خود توانمند شوند. اصل سوم هم "خواستن" است. یعنی اگر افراد نخواهند، هیچ تغییری در سلامتی آنها اتفاقی نخواهد افتاد.

سیاری با اشاره به روند رو به رشد ابتلا به دیابت در ایران و دنیا، ادامه داد: این بیماری در کشور نسبت به 20 سال گذشته 150 درصد رشد کرده است. در دنیا هم همین‌طور. متاسفانه بسیاری از بیماران، از بیماری خود اطلاع ندارند. بررسی‌ها در 10 سال گذشته حاکی از آن بود که 50 درصد بیماران از بیماری خود اطلاع نداشتند، اما این رقم اکنون به 30 درصد رسیده است، بنابراین اطلاع‌رسانی‌ها در این زمینه موثر بوده است.

60 درصد مرگ ایرانی‌ها به دلیل سکته قلبی، سرطان، حوادث و دیابت

وی با تاکید بر نقش آموزش در پیشگیری از بیماری‌ها و از جمله بیماری دیابت، گفت: 60 درصد مرگ‌های کشور به چهار عامل سکته قلبی، سرطان، حوادث و دیابت مربوط می‌شود. به دنبال شهرنشینی و زندگی ماشینی، سیمای بیماری‌ها و همچنین سیمای مرگ در دنیا و کشور ما تغییر کرد. بر این اساس متناسب با این تغییرات باید نگاه، فرهنگ و دانش ما نیز تغییر کند. این اتفاق نخواهد افتاد؛ مگر با آموزش.

26 میلیون ایرانی دچار اضافه وزن و چاقی

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به چاقی و اضافه وزن به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل خطر بیماری دیابت، ادامه داد: 48 درصد جامعه یعنی 26 میلیون نفر در کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند. این در حالی است که چاقی از عوامل خطر دیابت است. اگر وزن فرد به حد افراط افزایش یابد، این فرد 60 برابر افراد معمولی شانس ابتلا به دیابت دارد. هر چند چاقی اپیدمی جهانی است اما راه‌حل آن دست خود افراد است.

وی سه عامل تغذیه، تحرک و ژنتیک را از عوامل ابتلا به دیابت عنوان کرد و گفت: دو مورد تغذیه و تحرک دست خود افراد است. توصیه می‌شود که افراد حداقل روزانه نیم ساعت پیاده‌روی تند داشته باشند. تحرک نقش بزرگی در پیشگیری از چاقی و دیابت دارد. همچنین مردم باید عادات نادرست غذایی خود را اصلاح کنند و از غذاهای سالم استفاده کنند. درباره عامل ژنتیک نیز باید گفت که افراد می‌توانند با آگاهی از این موضوع زودتر به فکر افتاده و حداقل دو عامل دیگر را کنترل کنند.

11 میلیون ایرانی مبتلا به فشار خون بالا

وی فشارخون را یکی دیگر از عوامل ابتلا به دیابت عنوان کرد و گفت: 11 میلیون نفر در کشور فشار خون دارند. این در حالی است که علت این بیماری هنوز در دنیا شناخته نشده است. از میان 400 هزار مرگ سالانه کشور، 91 هزار مورد مرتبط با فشار خون است. لازم است افراد به این موضوع نیز توجه کرده و نسبت به کنترل فشار خون خود اهمیت قائل شوند.

مرگ سالانه 11 هزار سیگاری در کشور

سیاری، استعمال دخانیات را از دیگر عوامل خطر بیماری‌ها عنوان کرد و گفت: هر یک وعده قلیان، معادل استعمال 20 نخ سیگار است که البته عوارض قلیان بسیار بیشتر از سیگار است. پنج میلیون و 300 هزار نفر در کشور سیگاری‌ها هستند که سالانه 11 هزار نفرشان فوت می‌کنند.

وی همچنین گفت: 14 درصد مردم یعنی معادل هفت میلیون و 500 هزار نفر نیز قند خون بالا دارند. همچنین چهار تا پنج هزار نفر نیز در کشور به دیابت مبتلا هستند.

مرگ سالانه 35 هزار نفر در کشور مرتبط با چربی خون بالا

سیاری در ادامه چربی خون بالا را نیز از دیگر عوامل خطر بیماری‌ها عنوان کرد و گفت: 28 درصد افراد کشور به چربی خون بالا مبتلا هستند و سالانه 35 هزار مورد از 400 هزار مرگ سالانه کشور به چربی خون نسبت داده می‌شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت توصیه کرد که افراد مصرف غذاهای سرخ کرده را تا حد امکان کاهش دهند و گفت: روغن عاملی برای دیابت و افزایش چربی خون و چاقی است.

وی همچنین گفت: 90 درصد افراد جامعه کمبود کلسیم دارند. 40 درصد زنان و 35 درصد مردان پوکی استخوان دارند. بر این اساس مصرف لبنیات و شیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha