سلامت نیوز : رییس مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: بیشتر مراکز عرضه قلیان و سیگار غیرقانونی گسترش پیدا کرده‌اند و بخشی از آنها نیز به صورت قانونی و با دریافت مجوز به فعالیت می‌پردازند.

دکتر رضا سعیدی در گفت‌وگو با (ایسنا)، اظهار کرد: از جمله چالش‌های حوزه مصرف مواد دخانی، عدم آگاهی مردم از خطرات قلیان و سیگار است به طوری که مردم به اشتباه تصور می‌کنند قلیان عوارض کمتری نسبت به سیگار برای فرد ایجاد می‌کند درحالی‌که مضرات قلیان به مراتب بیشتر از سیگار است.

وی افزود: تنباکو نامرغوب در قلیان موجب افزایش دود آن و ابتلا به آلودگی‌های قارچی و عفونی می‌شود، هم‌چنین اسانس موجود در تنباکو عوارضی برای فرد به همراه دارد.

سعیدی عنوان کرد: زغالی که برای مصرف قلیان استفاده می‌شود سبب آزاد شدن آلودگی‌ها و سموم می‌شود. معمولا افراد، از قلیان مدت زمان بیشتر و به صورت دسته جمعی استفاده می‌کنند که در این صورت بیماری‌های افراد به یکدیگر منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مونواکسید کربن موجودر قلیان نسبت به سیگار ده برابر است، بیان کرد: هر پک قلیان 40 برابر یک پک سیگار دود وارد ریه فرد می‌کند به طوری‌که سیگار نیم تا یک لیتر و قلیان 10 تا 20 لیتر دود را به داخل ریه فرد انتقال می‌دهد.

رییس مرکز بهداشت استان اظهار کرد: 4000 ماده سمی در سیگار و قلیان وجود دارد که 50 درصد آنها سرطان‌زا است اما قلیان به دلیل حرارت زغال و استفاده مشترک از آن عوارض بیشتری برای فرد ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: برای کنترل مصرف دخانیات باید به سه ضلع تولید، عرضه و تقاضا توجه شود؛ در بخش تقاضا باید آموزش عمومی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات صورت گیرد.

سعیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر 14 هزار کارگر مشغول فعالیت در صنایع دخانی هستند، افزود: در بخش تولید و عرضه باید شرکت‌های فروشنده مواد دخانی کنترل شوند.

وی با اشاره به 6 اصل سازمان جهانی بهداشت برای کنترل مصرف مواد دخانی، عنوان کرد: این اصول شامل پایش مصرف دخانیات و عوارض آن بر سلامت، محافظت مردم در برابر دود سیگار و کاهش دسترسی به آن، کمک به افراد سیگاری برای ترک آن، اطلاع‌رسانی در مورد خطرات مصرف دخانیات، ممنوعیت تبلیغات مواد دخانی و افزایش مالیات دخانیات است.

سعیدی تصریح کرد: مالیات بر سیگار در ایران 19 درصد است اما در کشورهایی همچون پاکستان 75 درصد و ترکیه 78 درصد است.

وی با اشاره به این‌که باید سیگار گران و غیر قابل دسترس باشد، اذعان کرد: براساس قانون نباید تا فاصله‌ 100 متری مراکز آموزشی، عرضه سیگار انجام شود در حالی‌که امروزه کودکان هم می‌توانند به راحتی سیگار خریده و آن را مصرف کنند.

سعیدی عنوان کرد: بهداشت محیط در سال 91، 532 مورد برخورد با عاملان فروش سیگار و 269 مورد برخورد با مراکز عرضه قلیان داشته است که با 360 مورد از آنها برخورد شده و 86 مورد از آنها نیز به مراجع قضایی ارجاع و پلمپ شدند.

رییس مرکز بهداشت استان خاطرنشان کرد: بیشتر مراکز عرضه قلیان و سیگار به صورت غیرقانونی گسترش پیدا کرده است.

وی درباره نحوه صدور مجوز مراکز عرضه سیگار و قلیان، عنوان کرد: صدور مجوز مراکز عرضه قلیان توسط سازمان میراث فرهنگی و نیروی انتظامی صورت می‌گیرد و ارائه مجوز به باجه‌های مطبوعاتی نیز از طریق وزارت ارشاد صورت می‌گیرد. همچنین باجه‌های مطبوعاتی برای فروش روزنامه‌ مجوز دارند اما به فروش سیگار نیز می‌پردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha