سلامت نیوز : مدیرعامل انجمن دیابت ایران ضمن تاکید بر نقش آموزش در پیشگیری از ابتلا به دیابت و همچنین جلوگیری از بروز عوارض دیابت، پوشش بیمه‌ای هزینه‌های آموزش و پیشگیری از دیابت را خواستار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر اسدالله رجب در مراسم هفته ملی دیابت که در تالار امام بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به فعالیت کمیته کشوری دیابت در گذشته، گفت: چند سالی است که حرکت‌های این کمیته کمتر شده است و چندان فعال نیست. امیدواریم با حضور دکتر سیاری در معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، حرکت‌های بیشتری در رابطه با دیابت صورت گیرد و کمیته کشوری دیابت به صورت فعال حرکت کند. چرا که در رابطه با پیشگیری و عوارض دیابت تقریبا کار چندانی انجام نمی‌شود.

وی در ادامه ضمن معرفی تاریخچه انجمن دیابت ایران، به نقش و وظایف سازمان‌های مردم نهاد در رابطه با بیماری دیابت اشاره کرد و گفت: اطلاعات مردم درباره دیابت نسبت به 30 سال گذشته بسیار بیشتر شده است اما هنوز به حد توانمندی نرسیده‌ایم.

وی در مقایسه اقدامات انجام شده کنونی برای دیابت نسبت به سال‌های گذشته، گفت: یافته‌های جدید نشان داده‌اند که درمان سنتی نمی‌تواند با دیابت مقابله کند. خصلت دیابت ایجاب می‌کند که درمان در آن بیمار محور باشد. اجرای چنین نگرشی مستلزم برقراری تشکیلاتی بود که پایه و اساس آن آموزش باشد چرا که آموزش پایه و اساس درمان دیابت است.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران درباره برخی اظهارات در زمینه تاثیر داروهای ایرانی، گفت: داروهای ایرانی دیابت هیچ مشکلی ندارند. اگر با مصرف این داروها، قند خون به خوبی کنترل نشود. افراد باید بدانند که نتوانسته‌اند تغییر رفتار در خود ایجاد کنند.

رجب در ادامه توجه بیشتر مسئولان به انجمن‌های تخصصی را خواستار شد و گفت: در کشور ما کمتر به انجمن‌های تخصصی بها داده می‌شود، این در حالی است که در دیگر کشورها، انجمن‌های تخصصی بهترین مشاوران مسئولان هستند. امروز بستر آماده است تا بتوانیم تا 15-10 سال آینده شیوع دیابت را کاهش دهیم. این در حالی است که اکنون 14 درصد بالای 20 ساله‌های تهران به دیابت مبتلا هستند.

وی افزود: علاوه بر لزوم آموزش بیماران و عموم مردم در رابطه با دیابت، پزشکان هم باید آموزش‌های مربوطه را دریافت کنند. پزشکان باید دیابتی‌ها را برای شرکت در کلاس‌های آموزشی تشویق کنند و ویزیت بعدی‌شان را به شرکت در کلاس‌های آموزشی منوط کنند چرا که در دیابت آموزش حرف اول را می‌زند. دارو در درمان دیابت حرف آخر را می‌زند. از وزارت بهداشت تقاضا داریم که به بیمه‌ها فشار آورند تا هزینه‌های آموزش و پیشگیری از این بیماری را بپردازند. با پیشگیری و آموزش می‌توان از هزینه‌های سرشار دیابت جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha