سلامت نیوز : رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: چنانچه لازم باشد از ظرفیت‌های شورای عالی حفاظت از محیط زیست جهت ساماندهی وضعیت امواج استفاده خواهیم کرد.

"معصومه ابتکار" در گفتگو با ایلنا، درباره وضعیت امواج و دکل‌های مخابراتی اظهار داشت: استانداردهای مربوط به امواج و دکل‌های مخابراتی و تمامی فعالیت‌هایی که موج تولید می‌کند از بعد زیست محیطی قابل بررسی است و باید دستگاه‌های مسئول در این حوزه ورود جدی داشته باشند و نظارت کنند.

وی با بیان اینکه سازمان نظارت بر مقررات رادیویی و سازمان انرژی اتمی از متولیان اصلی نظارت بر این مسئله هستند، تصریح کرد: از جهت ابعاد زیست محیطی و اینکه این امواج در بخش هوا تولید آلایندگی می‌کنند؛ سازمان محیط زیست می‌تواند ورود یابد. اگرچه در چند سال گذشته متأسفانه برنامه و ظرفیت‌سازی در سازمان صورت نگرفته است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با تأکید بر اینکه به دنبال برنامه‌سازی و ایجاد ظرفیت در راستای بررسی دقیق‌تر امواج در تمامی ابعاد در دور جدید فعالیت سازمان هستیم، گفت: این بررسی باید منجر به استانداردسازی ملی و حتی بین‌المللی شود. همچنین ضوابطی باید به منظور استقرار امواج در شهرها تدوین شود که براساس آن قالب‌هایی به منظور استفاده از دکل‌های مخابراتی ایجاد و البته در این میان باید از هرگونه آلودگی هوا جلوگیری شود.

ابتکار در پاسخ به اینکه آیا گزارش‌های واصله در ارتباط با امواج و پارازیت‌ها وضعیت استاندارد و نرمالی را نشان می‌دهد نیز اظهار کرد: از آنجا که سازمان در چند سال گذشته ورودی به این موضوع نداشته است از این رو خود سازمان گزارشی از این وضعیت ندارد. اما با برنامه‌ریزی و تغییر رویکرد سازمان نیز باتوجه به نگرانی‌های مردم و مطالباتشان در چهارچوب قانون پیگیر این موضوع خواهد بود البته دستگاه‌های متولی نیز براساس وظیفه قانونی مکلفند با جدیت بیشتر گزارش‌ها را تهیه و در اختیار دستگاه‌های مرجع قرار دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مسئله امواج و پارازیت‌ها در دستور کار شورای عالی حفاظت از محیط زیست قرار می‌گیرد، گفت: اگر لازم باشد از ظرفیت این شورا نیز استفاده می‌کنیم زیرا ظرفیت بالایی دارد و می‌تواند ما را در پیشبرد اهدافمان کمک کند. موضوع امواج موضوع فرابخشی است که بخش‌های مختلفی با آن سروکار دارد در صورت نیاز قطعاً از شورای عالی محیط زیست به منظور برقراری ارتباطات بیشتر استفاده می‌کنیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین در پاسخ به این پرسش که تکلیف برخی از سازمان‌ها و نهادها که بدون اینکه در چهارچوب خاصی قرار گیرند تولید امواج و پارازیت می‌کنند چیست، تصریح کرد: در زمانی که در شورای شهر تهران حضور داشتم و این موضوع را پیگیری می‌کردم با این مشکل مواجه بودیم اما درنهایت گروه حقیقت‌یابی تشکیل شد تا به این مسئله ورود کند چراکه اظهارنظرهای مختلفی صورت می‌گرفت همچنین ابهامات زیادی از سوی برخی از دستگاه‌ها شنیده می‌شد. از این رو لازم بود گزارش دقیقی تهیه شود.

ابتکار با بیان اینکه جمع‌بندی این گزارش‌ها توسط گروه حقیقت‌یاب، از سوی شورای شهر تهران به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شد، ادامه داد: نتیجه این جمع‌بندی این بود که تمامی کسانی که به نوعی تصدی‌گری آنتن‌هایی را برعهده دارند و به هر دلیلی یا به هر هدفی حتی اهداف نظامی‌ از آن استفاده می‌کنند؛ باید در استفاده از این امواج تابع استاندارد و قوانین باشند. اما مشکل اینجاست که آنچه ما در این گزارش‌ها به آن رسیدیم این بود که این مسئله با این درجه اهمیت از سوی دستگاه خاصی نظارت نمی‌شود.

وی اظهار کرد: اگر نظارت‌ها کافی باشد و سازمان نظارت بر مقررات رادیویی اعلام کند که نظارت دقیقی صورت می‌گیرد و بدانیم که تمامی امواج در تمامی ابعاد مختلف براساس چهارچوب‌های تعیین شده؛ منتشر می‌شود این نگرانی‌ها کاسته می‌شود. از سویی باید برای نظارت فرابخشی کار کنیم و به مردم اطمینان بدهیم که علاوه بر همکاری فرابخشی نظارت‌های کافی نیز وجود دارد.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه این سازمان براساس تکالیف قانونی که دارد به مسئله امواج و پارازیت‌ها ورود خواهد کرد و با تمامی دستگاه‌ها همکاری می‌کند؛ خاطرنشان کرد: نگاه ما به این مسئله کلی است. اما پیشنهاد می‌کنم الگویی که شورای شهر تهران برای بررسی امواج و پارازیت‌ها در دور سوم مدنظرش قرار گرفته بود؛ مورد توجه سایر شوراها و شهرداری‌ها قرار گیرد.

ابتکار با بیان اینکه در بحث نظارت‌ها، علاوه بر مکان‌یابی، نصب دکل‌های مخابراتی نیز باید از استاندارد کافی برخوردار باشد و در نصب آنها به مسائل مربوط به شهرسازی توجه شود، گفت: با مدیریت یکپارچه می‌توان از ظرفیت بالای شوراها و شهرداری‌ها استفاده کرد و گام‌های مؤثری برداشت. البته یادمان باشد که باید تمامی این مسائل براساس ضوابط و چهارچوب‌ها انجام شود.

وی در پاسخ به اینکه چشم‌انداز مدیریت جدید سازمان حفاظت محیط زیست در بخش ساماندهی امواج چیست، گفت: چشم‌انداز این سازمان کاهش آسیب‌ها و تهدیدها و ارتقای سطح استاندارد است. تا با برقراری نظام‌های یکپارچه و هماهنگ در شهر نگرانی مردم در بخش امواج و پارازیت کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha