مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به اهمیت بالای فرهنگ سازی در عدم مصرف سیگار گفت: تقویت قدرت «نه گفتن» در هنگام تعارف سیگار در دانش آموزان از اهمیت به سزایی برخوردار است.

دكتر معدنی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی در زمینه عدم مصرف دخانیات درعموم مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: به عنوان مثال در زمینه پرتاب آشغال از داخل خودرو‌ به بیرون، شهرداری تهران تیزر و انیمیشن‌های مختلف در رسانه ملی به نمایش گذاشته است كه تاثیر آن را می‌توان در كودكان در هنگام برخورد با این صحنه‌ها از سوی والدین مشاهده كرد. در زمینه كنترل مواد دخانی نیز چنین برنامه‌هایی نیز باید به نمایش گذاشته شود.

وی با بیان این كه رسانه ملی باید تاكید بیشتری بر روی فرهنگ سازی داشته باشد، اظهار كرد: فرهنگ سازی و اطلاع رسانی از طریق رسانه ملی و جمعی در زمینه ممنوعیت مصرف سیگار و برخورد با عاملان آن بر عهده وزارت بهداشت است تا با پخش برنامه‌ها و نشست‌های مختلف از طریق صدا و سیما در جهت تحقق هر چه بهتر آیین نامه مبارزه با دخانیات گام برداشته شود.

دكتر معدنی با بیان این كه مصرف دو نخ سیگار در یك فضای بسته 12 متر مكعبی، هوای آنجا را ده بار آلوده‌تر از آلوده‌ترین نقطه شهر تهران می‌كند، تصریح كرد: به این ترتیب فردی كه در داخل یك تاكسی، اتوبوس یا اتاق مشترك سیگار می‌كشد، تنفس در آن جا به سختی صورت می‌گیرد و حق مسلم اطرافیان ضایع می‌شود؛ بنابراین باید با این افراد برخورد ارشادی صورت گیرد.

مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، خاطرنشان كرد: بر اساس یك كار تحقیقاتی بر روی توتون قلیان، دو میكروب بسیار خطرناك به نام‌های استرژیلوس و كوكسی گرم مثبت در آن موجود است كه خطرات بسیاری را برای مصرف كنندگان در بردارد، همچنین تصور مردم مبنی بر تصفیه توتون از انواع میكروب‌ها توسط آب انتهای قلیان به هیچ عنوان پایه علمی ندارد.

وی با بیان این كه با تكرار مضرات سیگار و قلیان باید اذعان عمومی را به سمت عدم مصرف آنها پیش برد، خاطرنشان كرد: همچنین اطلاع رسانی باعث ایجاد مبلغانی از جنس مردم در بین آنها می‌شود. البته شكسته شدن قبح مصرف قلیان در بین خانواده‌ها به علت عدم اطلاع رسانی و تصورات غلط مردم در این زمینه است.

معدنی با بیان این كه اشاعه فرهنگ مصرف قلیان در خانه‌ها و تفرجگاه‌ها‌ در گذشته و حال حاضر وجود دارد، گفت: محدود كردن مصرف سیگار، انجام فعالیت‌های فرهنگی، احداث كلینیك‌های ترك سیگار به تنهایی نمی‌توانند باعث عدم مصرف دخانیات در بین مردم شود بلكه با همكاری و قانون‌مند كردن تمامی این اقدامات و نظارت بر اجرای قانون، امكان تحقق آن وجود دارد.

وی با بیان این كه انجام فعالیت‌های پیشگیرانه باید از كودكی صورت گیرد به ایسنا گفت: تقویت قدرت «نه گفتن» در مردم به ویژه در دانش آموزان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به طوری كه بر اساس تحقیقات انجام گرفته اكثر افراد با یك تعارف، سیگاری شده‌اند.

معدنی خاطرنشان كرد: جلوگیری از قاچاق و گرانی مواد دخانی می‌تواند در كاهش مصرف آن موثر باشد كه نیازمند عزم ملی سازمان‌های مرتبط، رسانه‌ها در زمینه فرهنگ و تبلیغات علیه آنهاست تا زمینه برای كاهش و كنترل مصرف سیگار فراهم شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha