سلامت نیوز : رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشكی كشور اظهارداشت: حوادث ترافیکی، دومین علت مرگ و میر در سنین مختلف و اولین علت مرگ افراد زیر 40 سال در کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دكتر محمدتقی طالبیان گفت: به استناد آخرین گزارش بین المللی ایمنی راهها، حوادث ترافیكی سالانه با 1.24 میلیون مورد مرگ و 50 میلیون مجروح، 10 درصد كل مرگها را در جهان به خود اختصاص می دهد. این حوادث در حال حاضر هشتمین علت مرگ است و تخمین زده شده اگر اقدامی برای پیشگیری از آن صورت نپذیرد در سال 2030 به پنجمین عامل مرگ و میر تبدیل گردد.

وی افزود: متاسفانه 90 درصد مرگ و میر ناشی از حوادث در كشورهای با درآمد كم و متوسط رخ می دهد. این حوادث در كشور، دومین علت مرگ و میر در سنین مختلف، اولین علت مرگ زیر 40 سال و اولین علت بار بیماری­ها در همه سنین و هر دو جنس است و با دربرگرفتن جمعیت جوان، مولد و نان آور جامعه خسارت­های مادی هنگفتی بر کشور تحمیل می­ كند.

طالبیان ادامه داد: این در حالی است كه طبق آمار سازمان پزشكی قانونی در سال 1391 حوادث ترافیكی باعث فوت 19089 نفر گردید. همچنین تعداد مجروحان حوادث ترافیكی در همان سال حدود 800 هزار نفر است.

وی افزود: بار بالای ناشی از حوادث ترافیكی نه تنها بر سیستم سلامت بلكه سایر معیارهای توسعه سازمانهای بین المللی را بر آن داشته تا دهه 2011-2020 را بعنوان دهه بین المللی ایمنی راهها معرفی و اقداماتی را در این خصوص در 5 محور مدیریت ایمنی راهها، راههای ایمن و ایمنی تردد، وسایط نقلیه ایمن تر، ایمنی كاربران راه و خدمات پس از رخداد حادثه، توصیه نماید.

طالبیان گفت: امروزه همه بر این باورند كه پیشگیری از حوادث با توجه به ماهیت چند وجهی آن میسر نیست مگر با مشاركت مردمی و تعامل بین بخشی با سایر متولیان ایمنی. داشتن جامعه ای ایمن كه مردم در عرصه های مختلف حیات از قبیل سكونت و زندگی، تحصیل علم و دانش، كار و فعالیت، ورزش و تفریح، تردد و مسافرت در امنیت و آسودگی كامل بسر برند، حق اولیه هر انسان بشمار می­آید.

رئیس اورژانس کشور تاکید کرد: دستیابی به چنین هدف والایی مستلزم همیاری و تلاش همه جانبه آحادمردم اعم از مرد و زن، پیر و جوان و تمامی نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی و مردم نهاد است و كاری نیست كه یك وزارتخانه یا نهاد به تنهایی قادر به انجام آن باشد. در این میان نقش مردم و تاثیر همکاریهای بین بخشی بسیار حساس و پررنگ است و فعالیتهای انجام شده از سوی دولت تنها به شرطی نتیجه بخش است كه از پشتیبانی قوی و مناسب مردمی برخوردار باشد.

وی با اشاره به نامگذاری سومین یكشنبه ماه نوامبر بعنوان یادواره گرامیداشت قربانیان حوادث ترافیكی كه نخستین بار در سال 2005 توسط سازمان ملل متحد مطرح گردیده است، گفت: فرصتی فراهم نمود تا یادی كنیم از هموطنانی كه در اثر حوادث ترافیكی جان خود را از دست داده یا معلول و مجروح شدند، خانواده هایی كه در اثر فوت یا معلولیت عزیزانشان متاثر شدند و پرسنل زحمتكش و خدوم اورژانس پیش بیمارستانی، هلال احمر، پلیس، راهداری و تمامی متولیان ایمنی راهها شاید بهانه ای باشد تا ضمن حساس سازی سیاستگزاران برای اعمال تمهیدات لازم اعم از اصلاح و استاندسازی راهها و وسایط نقلیهو اعمال صحیح قوانین و مقررات خود نیز با احترام بیشتر به قوانین راهنمایی و رانندگی بتوانیم نقش خود را بعنوان شهروندان قانون مدار بطور شایسته ایفا كنیم.

طالبیان در پایان افزود: اور‍ژانس كشور با 3100 آمبولانس و 2083 پایگاه شهری و جاده ای و 14760 پرسنل آموزش دیده آماده خدمت رسانی به مصدومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha