سلامت نیوز : نایب رئیس اول شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به جای خالی شورای پرستاری و تخصصی در وزارت بهداشت و طرح پیشنهاد تشکیل این شورا، از تصویب حدود 14 برنامه تخصصی پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد در شورای عالی برنامه ریزی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر عباس عباس زاده، تربیت تخصص های پرستاری متناظر با تخصص های پزشکی را غیر ضروری خواند و گفت: تعریف ما از تخصص های پرستاری باید برحسب نیاز بیمار باشد و قرار نیست مشابه هر یک از تخصص های پزشکی نظیر چشم پزشکی، ارتوپدی و...، متخصص پرستاری در سیستم بهداشت و درمان وجود داشته باشد.

وی افزود: به عنوان مثال نوزادان و اطفال یکسری نیازهای ویژه ای دارند که تربیت پرستار نوزادان را می طلبد، یا رسیدگی به مسائل سالمندان نیازهای خود را می خواهد که به تبع آن تربیت پرستاری سالمندی را ایجاب می کند، همچنین شرایط جنگ و بحران اقتضای خود را دارد که ممکن است پرستاری نظامی را طلب کند.

نایب رئیس اول شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: بنابراین ما نیازی نداریم که برای هر تخصص پزشکی یک متخصص پرستاری تربیت کنیم، مثلاً جراحی جدا از اینکه متعلق به چه رشته ای باشد، عموماً یک وضعیت مشابه دارد که تربیت پرستار داخلی جراحی می تواند جوابگوی تمام آنها باشد.

وی اضافه کرد: علاوه بر تمام این مسائل ما در بخش پرستاری عمومی (کارشناس پرستاری) به قدری با کمبود مواجه هستیم که متأسفانه بیشتر انرژی ما صرف تربیت پرستار در سطح عمومی می شود.

عباس زاده وضعیت تربیت نیروهای متخصص در حوزه پرستاری را در چند سال آینده امیدوار کننده ترسیم کرد و گفت: ما تا همین چند ماه پیش برنامه ای مدون در راستای تربیت پرستاران متخصص نداشتیم ولی در حال حاضر تخصص های پرستاری به صورت مقطع کارشناسی ارشد تعریف و آماده شده است و به زودی اجرایی خواهد شد.

وی افزود: اما به هر حال از زمان پذیرش دانشجو تا فارغ التحصیلی آنها مدتی وقت لازم است و از سوی دیگر باید پذیرفت که هنوز در تشکیلات بیمارستانی و نظام سلامت ما، جایگاهی برای پرستار تخصصی همانند آنچه برای پزشکان متخصص لحاظ شده، تعریف نشده است.

رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: تمام این عوامل باعث شده اند که تا امروز موضوع تخصصی شدن پرستاری با مقداری مشکل روبه رو شود و اگر این مشکلات یک به یک از میان برداشته شود، نیاز ما به پرستاران متخصص تا حدی مرتفع خواهد شد زیرا در این مسیر داوطلب و علاقه مند کم نداریم.

وی پیش بینی کرد با دورنمایی که می توان در عرصه تخصصی شدن پرستاری ترسیم کرد، در ظرف 3 تا 4 سال آینده، نیاز کشور به تخصص های مختلف پرستاری تا حدی مرتفع شود.

عباس زاده با اشاره به جای خالی شورای پرستاری و تخصصی در وزارت بهداشت  گفت: همان گونه که برای پزشکی و تخصصی، شورای پزشکی و تخصصی تعریف شده  یا برای دندانپزشکی و تخصصی شورایی تحت همین عنوان در وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است، پرستاری نیز در حال حاضر به جایی رسیده است  که هم در بخش عمومی به حد کافی دانشجو و استاد دانشگاه دارد و هم در بخش تخصصی به حد مورد نیاز دانشجو و استاد خواهد داشت.

وی ادامه داد: بنابراین لازم است، پرستاری و تخصصی هم در وزارت بهداشت صاحب یک شورا باشد تا بتواند بحث تخصصی شدن پرستاری را خوب هدایت و مدیریت کند.

نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری اضافه کرد: البته پیشنهاد تشکیل شورای پرستاری و تخصصی در وزارت بهداشت به متولیان این حوزه ارائه شده است که امیدواریم به انجام برسد تا بتوان در آن سطح نیز نسبت به این مسئله برنامه ریزی کرد و دقیقاً مبتنی بر نیاز نظام بهداشت و درمان کشور در این راستا اهتمام ورزید.

وی افزود: به عنوان مثال مشخص شود که کشور در شرایط کنونی به چه تعداد پرستار سالمند، پرستار نظامی و امثالهم نیازمند است و بر اساس آن طراحی و مدیریت کرد.

عباس زاده از تصویب حدود 14 برنامه تخصصی پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد در شورای عالی برنامه ریزی خبر داد و گفت: برای این منظور قطعاً انجام برخی امور نظیر تشکیل شورای پرستاری و تخصصی در وزارت بهداشت، آمادگی دانشکده ها برای انجام آموزش های لازم و پذیرش دانشجو می تواند بسیار تسهیل کننده باشد.

وی با اشاره به مصوبه هیئت دولت مبنی بر مجوز ارائه آموزشهای تخصصی توسط سازمان نظام پرستاری گفت: البته برگزاری دوره های کوتاه مدت فلوشیپ در کوتاه مدت می تواند بسیار راهگشا باشد تا ما را به تعدادی پرستار متخصص در رشته های مختلف برساند.

رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطر نشان کرد: اما در نهایت باید این موضوع به شکل آکادمیک، رسمی و دانشگاهی پیگیری و انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha