کافی است به برخی از دوستان‌تان دقت کنید تا متوجه تعداد زیادی گوشواره روی غضروف گوش شان شوید. دست‌ها هم که بهترین جا برای تاتو کردن و کاشت ناخن هستند. همه این کارها قرار است یک نتیجه بدهند؛ خاص شدن و احساس زیبایی کردن. اما اگر از خطرات این کارها باخبر شوید شاید نظرتان در مورد این زیبایی و مد به کل عوض شود!

آیا سلامت دختران و زنان مورد تهدید قرار گرفته است ؟
سلامت نیوز : حمله ساپورت‌پوش‌ها عبارتی است که برای مد شدن پوشیدن ساپورت و شلوارهای استرج در این روزها شنیده می‌شود. از طرف دیگر کافی است به برخی از دوستان‌تان دقت کنید تا متوجه تعداد زیادی گوشواره روی غضروف گوش شان شوید. دست‌ها هم که بهترین جا برای تاتو کردن و کاشت ناخن هستند. همه این کارها قرار است یک نتیجه بدهند؛ خاص شدن و احساس زیبایی کردن. اما اگر از خطرات این کارها باخبر شوید شاید نظرتان در مورد این زیبایی و مد به کل عوض شود!

کاشت مژه: مژه‌های‌تان می‌ریزد!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ در اینکه مژه‌های بلند و برگشته زیبایی چشم‌ها را بیشتر می‌کند، هیچ شکی نیست. همین علاقه به داشتن چشم‌هایی گیرا باعث شده عده زیادی از خانم‌ها جذب کاشت مژه شوند بدون اینکه از آثار خطرناک آن خبر داشته باشند.  دکتر احسانی، متخصص پوست، مو و زیبایی در مورد تاثیرات نامطلوب کاشت مژه هشدار می‌دهد:«من بارها دیده‌ام کاشت مژه روی مژه‌های قبلی فرد باعث ایجاد اسکار(زخم) شده و چند تا از مژه‌ها دیگر اصلا درنیامده‌اند.» علاوه بر اینکه ممکن است مژه‌های اصلی خودتان را از دست بدهید چشم‌های‌تان را هم در معرض خطر اگزما قرار خواهید داد. این اگزما در اثر حساسیت به چسب‌های مژه اتفاق می‌افتد؛ چیزی که مسئله را خطرناک می‌کند باقی ماندن این مشکل تا سال‌ها بعد حتی بعد از برداشتن مژه‌های کاشته شده است.

لژ بهتر از پاشنه نیست

کفش‌های لژدار بعد از کفش‌های پاشنه بلند جای خودشان را در کمد خانم‌ها باز کردند. بعضی از خانم‌ها فکر می‌کنند چون لژها در کف کفش پخش هستند و مثل کفش‌های پاشنه بلند روی یک نقطه فشار وارد نمی‌کنند بهتر هستند اما در نهایت باید بدانید پاشنه بلند یا لژ بلند فرقی نمی‌کنند، هر دو به یکسان آسیب می‌رسانند.  دكتر فائزی پور، متخصص ارتوپدی  و فوق تخصص جراحی زانو، در گفت‌وگو با سیب سبز گفت: «از نظر ارتوپدی پاشنه مناسب برای خانم‌ها 2 تا 4 سانتی‌متر و برای آقایان 2 سانتی‌متر است.» فرقی نمی‌کند کفش شما پاشنه داشته باشد یا لژ اندازه هر دو آنها هر اندازه که از این مقدار استاندارد بیشتر باشد باعث درد کمر و زانوها می‌شود و به مرور زمان شما را دچار مشکل خواهد کرد.

چرا ساپورت خطرناک است؟

اما تمام مواردی که در حوزه زیبایی مد وارد شدند به پیرسینگ و تاتو محدود نمی‌شوند. لباس پوشیدن هم خیلی تحت تاثیر مد قرار گرفته است. استفاده مداوم از ساپورت‌ها و لگینگ‌ها (یا شلوارهای استرج) بیشتر از قبل همه‌گیر یا به عبارت بهتر همه‌پوش شده است! معمولا وقتی پدیده‌ای خیلی روزمره و عادی شود مشکلاتی که می‌تواند ایجاد کند به خوبی دیده نمی‌شود.

به گفته دکتر صفارزاده،جراح و متخصص زنان و زایمان، ساپورت‌ها به خودی خود مشکل خاصی برای افراد ایجاد نمی‌کنند اما در مورد پوشیدن آنها باید توجه داشت که این لباس‌ها رطوبت را در خودشان نگه می‌دارند و از همین طریق می‌توانند باعث ایجاد عفونت‌های قارچی شوند. متخصصان پوست هم استفاده مداوم از لگینگ‌ها به طور خاص و لباس‌های تنگ به صورت کلی را به هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنند؛ «پوشیدن این لباس‌ها به خصوص در مورد افرادی که مستعد اگزما هستند ممکن است ریسک ایجاد تحریکات پوستی و خشکی پوست را بیشتر کند و در زمستان خشکی و اگزمای پوست‌ این گروه از خانم‌ها بیشتر شود.»

تاتو کوچک و بزرگ ندارد

بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر تاتویی که روی پوست‌شان انجام می‌دهند کوچک باشد خطراتش کمتر از تاتوهای وسیع است. به همین بهانه هم می‌روند سراغ تاتوهای ستاره و قلب روی قوزک پا یا مچ دست اما واقعیت این است که هیچ فرقی ندارد تاتوی شما کوچک باشد یا بزرگ، خطر آن به یک اندازه است.

دکتر احسانی می‌گوید: «تاتو کردن می‌تواند باعث ایجاد عفونت‌های ویروسی و باکتریایی، ابتلا به هپاتیت و زگیل شود. ضمن اینکه ممکن است خیلی زود دل‌تان را بزند چون ممکن است با گذشت زمان عقایدتان فرق کند یا حتی به این نتیجه برسید که نوشته یا شکل روی بدن‌تان اصلا دوست‌داشتنی نیست. در این شرایط است که به فکر پاک کردن تاتو می‌افتید. از حالا بدانید پاک کردن این رنگ‌ها اصلا کار راحتی نیست و شامل جلسه‌های متعدد پاکسازی با لیزر می‌شود. هیچ تضمینی هم نیست که در نهایت جای خالکوبی‌تان به طور کامل پاک شود. ممکن است کم‌رنگ شود و تا همیشه باقی بماند.»

کاشت ناخن: ناخن‌های‌تان کج می‌شوند

این روزها کافی است نگاه‌تان روی ناخن‌های خانم‌ها بیفتد تا متوجه شوید این ناخن‌ها به طرز غیر معمولی براق، برجسته و بلند هستند. معجزه‌ای در طبیعت اتفاق نیفتاده بلکه صنعت این بار هم خودش را داخل امور مربوط به زیبایی کرده و انواع و اقسام روش‌های کاشت ناخن از سالن‌های آرایشی سر برآورده‌اند.

وظیفه ناخن‌سازی بر عهده ماتریکس ناخن است. حالا فکرش را بکنید یک لایه اضافی هر چند سبک روی سطح ناخن قرار بگیرد. اتفاقی که می‌افتد بیشتر از ظرفیت تحمل ماتریکس است و می‌تواند منجر به کج شدن، پستی و بلندی روی سطح و ایجاد خطوط عمودی و افقی روی ناخن‌هایی شود که شاید تا همین دیروز تنها ایرادشان دیر بلند شدن یا زود شکستن بود اما سالم بودند.

مشکل دیگر به وجود آمدن یک محیط ایده‌آل برای رشد قارچ‌هاست. واقعیت این است که هرقدر هم در کاشت ناخن‌ها دقت شود باز هم احتمال بروز قارچ وجود دارد. همه این موارد را اضافه کنید به بروز حساسیت و اگزمای پوست دور ناخن به چسب و مواد کاشت!

پیرسینگ نکنید!

آدم‌ها به احساس خاص و متفاوت بودن نیاز دارند و معمولا وقتی نتوانند این احساس را ارضا کنند سراغ جریان‌های مد می‌روند. ماجرا وقتی وخیم می‌شود که به عواقب آن توجهی نکنند. سوراخ کردن گوش، بینی و ابرو همان پیرسینگ است، یعنی وارد کردن یک جسم سخت خارجی روی پوستی که می‌تواند به راحتی واکنش‌های آلرژیک نشان بدهد.

عفونت ویروسی زگیل و عفونت باکتریایی زرده زخم 2 مورد از مشکلات پوستی شایعی است که پیرسینگ برای افراد ایجاد می‌کند. احتمال ابتلا به هپاتیت و ایدز که دیگر جای خود دارد. چون این سوزن‌ها به صورت مستقیم با پوست و خون در تماس هستند در صورت داشتن کوچک‌ترین آلودگی می‌توانند دردسرساز شوند.

دکتر مکارم، متخصص گوش حلق و بینی در این مورد می‌گوید: «سوراخ کردن گوش و بینی باید در شرایط کاملا استریل انجام شود وگرنه ممکن است منجر به عفونت‌های موضعی، التهاب و قرمزی شود.»  نکته دیگر ایجاد حساسیت به نیکل است؛ مشکلی که بسیاری از خانم‌ها دچار آن هستند. این حساسیت در موارد حاد می‌تواند باعث ایجاد گوشت اضافه هم شود. دکتر احسانی می‌گوید: «حساسیت به نیکل می‌تواند تا سال‌ها بعد از خارج کردن پیرسینگ هم باقی بماند و فرد را اذیت کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha