سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 86866

براساس آمارها حدود 75درصد از زنان باردار طی 9 ماه بارداری خود از بیماری صبحگاهی رنج می‌برند.

مشكل صبحگاهی زنان باردار کدام است ؟
سلامت نیوز : براساس آمارها حدود 75درصد از زنان باردار طی 9ماه بارداری خود از بیماری صبحگاهی رنج می‌برند. این حالت آزاردهنده و محدودكننده است اما با چند توصیه ساده و كاربردی می‌توانید با آن كنار بیایید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ هیچ‌كس حالت سرگیجه و تهوع و استفراغ را دوست ندارد. حالا این حالت چه پس از سوار شدن بر یك چرخ‌وفلك در شهربازی باشد یا پس از یك مسمومیت غذایی شدید یا خفیف، اما برای زنان باردار حالت تهوع و استفراغ یك حالت بسیار آشنا و تقریبا دائمی است كه به آن «بیماری یا مشكل صبحگاهی» می‌گویند (اما این واژه درست نیست چراكه این حالت در خانم‌های باردار در تمام ساعت‌های روز ممكن است اتفاق بیفتد).

تحمل این حالت برای زنان باردار بسیار سخت است. زنان باردار به خاطر این حالت تنها دچار مشكلات جسمانی نمی‌شوند بلكه حالت روحی آنها هم تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. ترس از استفراغ، سخت بودن حضور در مكان‌های عمومی و اجتماعی و حتی ترس از اینكه شاید تهوع و استفراغ‌های پیاپی باعث شود موادغذایی و مواد موردنیاز به جنین نرسد، همگی باعث می‌شود روح و روان زنان باردار تحت‌فشار قرار گیرد.

نگران جنین‌تان نباشید

درمورد مسئله ترس از نرسیدن موادغذایی لازم و موادمغذی به جنین باید گفت كه بسیاری از زنان باردار حتی آنهایی كه دچار بیماری صبحگاهی شدید هستند نباید از لحاظ رسیدن غذا و مواد مقوی به جنین خود نگرانی داشته باشند، اما به هرحال رهایی از شر این حالت آزاردهنده برای تمام زنان باردار یك نعمت محسوب شده و باعث می‌شود جسم و روح آنها آسوده‌تر باشد و آنها بتوانند زندگی فعال‌تری در دوران بارداری داشته باشند.

در سه ماهه دوم حل می‌شود

خبر خوب می‌خواهید؟ در اكثریت موارد حالت تهوع و استفراغ و بیماری صبحگاهی پس از هفته چهاردهم بارداری بدون هیچ درمانی برطرف می‌شود. علت چیست؟ در این موارد می‌توان به علت رخ دادن این حالت اشاره كرد. یك تئوری قدیمی می‌گوید بیماری صبحگاهی زنان باردار درواقع نوعی حالت تطابق فیزیولوژیك و مربوط به دوران قبل از زندگی مدرن است. طبق این نظریه این حالت مربوط به زمانی است كه انسان‌ها بیشتر غذاها را به‌صورت خام می‌خوردند و درنتیجه احتمال ورود باكتری به بدن بسیار بالا بود و این استفراغ‌ها در واقع مكانیسم دفاعی بدن زنان باردار برای جلوگیری از ورود باكتری‌ها و میكروارگانیسم‌ها به بدن جنین به‌خصوص در هفته‌های اول كه سیستم دفاعی جنین اصلا شكل نگرفته، بود  اما بسیاری از پزشكان چنین فرضیه‌ای را قبول ندارند و آن را رد می‌كنند.

شاید مقصر بوی غذاست

از لحاظ فیزیولوژیك هنوز دلیل واضح و مشخصی برای بروز بیماری صبحگاهی پیدا نشده است. دركل به‌نظر می‌رسد كه مركز بروز تهوع و استفراغ در مغز طی بارداری و به‌خصوص در هفته‌های اول آن تحریك شود و این حالت رخ بدهد. این امر شاید ناشی از این باشد كه در دوران بارداری، میزان برخی هورمون‌ها (مثلا استروژن) در خون مادر بالا برود و این هورمون‌ها روی مركز استفراغ مغز تاثیر می‌گذارد و آن را تحریك می‌كند. البته از لحاظ فیزیولوژی می‌توان 2علت دیگر را هم برای این حالت درنظر گرفت؛ یكی افزایش حس بویایی كه می‌تواند باعث افزایش حساسیت و رفلكس واكنشی تهوع شود و دیگری هم شل شدن عضلات صاف گوارشی كه باعث می‌شود دریچه فوقانی معده شل شود و میزانی از اسید معده به داخل مری بر‌گردد و این‌گونه واكنش تهوع و استفراغ در خانم باردار فعال‌تر از افراد عادی می‌شود.

این توصیه‌ها را جدی بگیرید

اما چگونه می‌توان با این حالت ناخوشایند و حتی آزاردهنده كنار آمد؟ اینجا ما راه‌های مختلفی را به شما پیشنهاد می‌كنیم كه به كار بستن همه آنها با هم می‌تواند بسیار به شما كمك كند

تنقلات دم دست خود بگذارید

1- سریع چیزی بخورید: یك خانم باردار بهتر است یك ظرف كنار تختخواب خود داشته باشد كه پر از غلات كاملا سالم باشد و بلافاصله پس از بیدار شدن از این ظرف چندتایی بخورد. اینكه بلافاصله پس از بیدار شدن مقدار كمی ماده غذایی وارد معده خود كنید، می‌تواند حالت تهوع صبحگاهی را تاحدود زیادی برطرف كند.

این رژیم غذایی به نفع شماست

2- رژیم غذایی متعادل: شما بهتر است در اوایل دوره بارداری یك رژیم غذایی هدفمند داشته باشید. رژیم غذایی پر از پروتئین (مثلا گوشت مرغ) و كربوهیدرات‌های كمپلكسی، پیچیده، (مانند غلات كامل و سبزیجات) بهترین انتخاب برای این گروه است. اضافه كردن غذاهای چرب ممكن است حالت تهوع و استفراغ را تشدید كند.

سوپ مرغ بهترین انتخاب

3- پركالری‌ها به‌نفع شما نیستند: درست است كه باید موادغذایی لازم و كافی را به جنین‌تان برسانید، اما این به آن معنا نیست كه غذاهای چرب و بسیار شیرین و بسیار پركالری گزینه‌های خیلی خوبی برای شما باشند. این‌گونه غذاها بیشتر حالت بیماری صبحگاهی را تشدید می‌كنند. اگر می‌خواهید غذایی مناسب هم برای خودتان هم برای جنین بخورید به سوپ مرغ فكر كنید كه هم مایعات كافی، هم پروتئین و هم ویتامین‌ها را به مادر و فرزند می‌رساند. درضمن خوردن غذاهای سرد بهتر از غذاهای گرم است چون برخی از غذاها درحالت گرم بیشتر رفلكس تهوع را باعث می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha