سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 86868

دیابت بیماری خطرناکی است اما اگر اقدامات پیشگیرانه در این زمینه صورت بگیرد این قاتل مرموز تحت کنترل قرار می‌گیرد.بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی تعداد دیابتی‌های جهان 370 میلیون نفر است که این تعداد تا 7 سال آینده به نیم میلیارد نفر در جهان می‌رسد.

زنگ خطر شیوع دیابت در کشور به صدا درآمد
سلامت نیوز : دیابت بیماری خطرناکی است اما اگر اقدامات پیشگیرانه در این زمینه صورت بگیرد این قاتل مرموز تحت کنترل قرار می‌گیرد. اسدالله رجب، رییس انجمن دیابت، یکی از مشکلات در این زمینه را همکاری نکردن بیمه‌ها می‌داند؛ چرا که بیمه‌ها هیچ یک از لوازم و امکانات این بیماری را که در خارج از منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد، تحت پوشش قرار نمی‌دهند این در حالی است که به گفته وی ، روزانه 500 نفر به چرخه ابتلا به این بیماری افزوده می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ «دیابتی‌ها مانند هر بیمار خاص دیگری روزگار سختی می‌گذرانند» این جمله را مدیرعامل انجمن دیابت «گابریک» می‌گوید. هرمز کیخوان‌زاده که خودش را در زمره این افراد می‌داند، یادآوری می‌کند که مجبور است روزی 4تا5 آمپول انسولین تزریق کند و چون بدنش انسولین تولید نمی‌کند باید با کنترل خوب قند خون، فعالیت بدنش را مدیریت کند.کیخوان‌زاده با ضروری دانستن آموزش و پیشگیری از دیابت که شعار روز جهانی دیابت امسال نیز است، می‌گوید: برای تحقق این شعار، خانه‌های سلامت، کارگاه‌های آموزش دیابت برگزار می‌کنند و اتوبوس دیابت نیز در میدان امام حسین (ع) دایر شده است. وی افزود: هدف اصلی ما از روز جهانی دیابت شناساندن بیشتر و افزایش آگاهی عمومی برای مردم و شناساندن عوارض و راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

نیازهایی که تحت پوشش نیست
با این حال بسیاری از بیماران دیابتی از خدمات ارایه شده به آنان رضایت ندارند چون به گفته رییس انجمن دیابت کشور بیمه‌ها به این بیماری کم‌لطفی می‌کنند و هزینه برخی از خدمات را تقبل نمی‌کنند. اسدالله رجب خاطرنشان می‌کند: دیابت یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است بنابراین متولیان بهداشت در کشورها برنامه‌‌های مختلفی را برای کاهش تعداد این بیماران اجرا می‌کنند.

10درصد جمعیت کشور دیابتی‌اند
شاید اگر دیابت را بیماری 7 میلیون نفری در کشورمان بنامیم، بیراه نگفته باشیم. این بیماری خاموش افراد زیادی را درگیر خود کرده است و روز به روز به تعداد مبتلایان به این بیماری افزوده می‌شود. رییس انجمن دیابت می‌گوید: 10 درصد جمعیت ما دیابت دارند و هر روز 500 نفر به این تعداد اضافه می‌شوند. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی تعداد دیابتی‌های جهان 370 میلیون نفر است که این تعداد تا 7 سال آینده به نیم میلیارد نفر در جهان می‌رسد. همچنین گفته می‌شود علت اصلی افزایش تعداد افراد دیابتی در دنیا و کشورمان تغییر در شیوه زندگی است که باعث شده است همزمان با رشد شهرنشینی این بیماری نیز افزایش یابد.با توجه به اینکه آلودگی هوا در سال‌های اخیر بسیاری از شهرها بخصوص پایتخت‌نشینان را تهدید می‌کند رجب یکی از دلایل دیابتی شدن تهرانی‌ها را این پدیده می‌داند و می‌گوید که اکنون 13 درصد جوانان بالای 20 سال با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

95 درصد دیابت‌ها کنترل شده نیستند
آموزش یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی است که رییس انجمن دیابت در صحبت‌هایش بارها و بارها بر آن تاکید می‌کند و می‌گوید: بهترین روش پیشگیری از دیابت آموزش است که باید این موضوع را از دوران مدرسه آغاز کرد. از سوی دیگر توانمند کردن دیابتی‌ها بسیار مهم است و باید آموخته‌های آنان را عملیاتی کرد اما نبود آموزش کافی موجب شده است که 95 درصد دیابت‌ها در کشور ما کنترل نشده باشند.

دیابت بیماری کشورهای در حال توسعه
اگرچه به اعتقاد وی، با تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر بیماری دیابت تا حدی به مردم شناسانده شده است، باز هم بیماری دیابت در حال شیوع است به طوری که 80 درصد از مرگ‌ومیرهایی که با دیابت مرتبط هستند در کشورهای در حال توسعه رخ می دهند. بنابراین برگزاری جلسه‌های سخنرانی و محدود کردن توجه به دیابت فقط به یک روز خاص در سال نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات بیماران دیابتی باز کند. وی آمار دیگری هم در این زمینه ارایه می‌کند و می‌گوید: از هر ۱۰۰ نفری که فوت می‌کنند ۹ نفر به دیابت مبتلا هستند که این نقش ویژه دیابت را در تعداد مرگ و میرها نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha