سلامت نیوز : بخش مهمی از وظایف والدین نسبت به فرزندانشان رسیدگی به امور تحصیلی آنهاست. بعضی از پدر و مادرها خود به تنهایی قادرند در انجام تکالیف درسی به فرزندانشان کمک کنند، بعضی دیگر تا مقطعی از دوران تحصیلی می‌توانند کنار او باشند و عده‌ای دیگر بعلت مشغله فراوان اصلا وقت ندارند به این امور رسیدگی کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله چهاردیواری ؛ هنگامی که بچه‌ها به مقاطع بالا​تر درسی می‌ر‌سند و درس‌ها سخت‌تر و پرحجم‌تر می‌شود و نیز به خاطر این‌که هر یک از اعضا خانواده به نوعی درگیر مشکلات و مسائل روزمره خود هستند، در چنین شرایطی اختصاص بخشی از بودجه خانواده برای آموزشی مازاد بر آنچه که هست و به صورت جداگانه، می‌تواند محرکی بسیار قوی برای جبران ضعف‌های درسی دانش‌آموزان باشد. این کار همچنین موجب افزایش شوروشوق یادگیری و احساس رضایتمندی در فرزند شما خواهد شد. در هر صورت اگر اکنون زمان آن فرا رسیده تا به فکر یک نیروی کمک درسی بیرون از منزلتان باشید، به نظر شما چه عواملی تعیین کننده این نیاز در فرزند شماست؟

نارضایتی والدین یا فرزند خانواده از کارنامه تحصیلی

چنانچه توانایی فرزند خود را در زمینه درسی بیش از آنچه که کارنامه تحصیلی‌اش نشان می‌دهد می‌دانید، اگر متوجه افت تدریجی ​یا ناگهانی درس‌هایش شده‌اید، ابتدا به دیدن معلم فرزندتان بروید و با او صحبت کنید. معلم قطعا می‌تواند نقاط ضعف درسی او را به شما بگوید و دقیقا مشخص کند در چه درسی مشکل دارد وعلت آن را برایتان توضیح دهد. به عنوان مثال اگر فرزند شما در درس ریاضی نمره خوب گرفته ولی با درس فارسی و روخوانی مشکل دارد می‌تواند علت این باشد که بیشتر وقت خود را صرف تمرکز روی درس ریاضی کرده و در نتیجه نپرداختن به موضوع روخوانی، در این درس دچار ضعف شده باشد. همچنین شما از طریق معلم مطلع می‌شوید که آیا فرزند شما هنگام تدریس، توجه کافی به درس داشته ، حواسش پرت بوده ​ یا به هر دلیل دیگری به اندازه کافی درس را
فرا نگرفته. با روشن شدن علت واقعی افت تحصیلی براحتی می‌توانید خود​ یا با کمک معلمی خانگی ​ وضع درسی او را سر و سامان دهید.

دانش‌آموز وقت‌کشی می‌کند

گاهی متوجه می‌شوید فرزندتان به انجام تکالیف مدرسه‌اش اهمیت نمی‌دهد و آن را مرتب به تاخیر می‌اندازد. در این صورت شاید او قادر نیست به تنهایی خود را با افزایش درس‌ها و میزان تکالیفش تطبیق دهد. اگر این پشت‌گوش‌اندازی‌ها گهگاه باشد تا حدی قابل قبول است ولی تنبلی دائمی می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل بزرگ‌تر باشد. بخصوص اگر او به تذکرات مکرر والدین و مربیان خود بی‌اعتنا باشد. در امر تحصیل دانش‌آموزان هوشیاری، درایت و تیزبینی پدر و مادرها برای شناسایی هر​گونه ناهنجاری تحصیلی بسیار موثر خواهد بود. اگر آنها متوجه افت درسی فرزند خود در یک درس بخصوص یا تمام دروس شدند ​یا گاهی شک کنند که شاید در یادگیری ناتوانائی‌هایی دارد، با کمک گرفتن بموقع از یک معلم شایسته می‌توانید این خلأ آموزشی را برای فرزندتان پر​کنید. معلم خصوصی توانا می‌تواند کمک و حامی خوبی برای ارتقای عادات پسندیده تحصیلی، خودانگیختگی، شوق انجام تکالیف محوله و آمادگی برای امتحانات دانش‌آموز ضعیف باشد.

دائما گیج و سردر​گم است

گاهی متوجه می‌شوید بعضی از بچه‌ها با وجود تلاشی که می‌کنند نتیجه مطلوب دریافت نمی‌کنند، علت این است که آنها براحتی مطالب درسی را متوجه نمی‌شوند. برای درک مفاهیم خیلی ساده، واضح و روشن گیج شده و سطح درسی‌شان مطابق با میزان هوششان نیست ​یا حتی شاید دیر​آموزتر از دیگران هستند. بنابراین از بقیه بچه‌ها عقب مانده، بی‌انگیزه شده، از تن دادن به این شرایط طفره می‌روند و هنگام اعتراض والدین و معلم حالت دفاعی به خود می‌گیرند. در چنین وضعی حضور معلم خصوصی می‌تواند تا حد زیادی مثمر ثمر باشد.

فاقد اعتماد به نفس است

طبیعی است وقتی دانش‌آموزی درحال یادگیری مطلب جدیدی است دچار شک و تردید شود و در عین حال بسیار خوب است که دانش‌آموز خود اعتراف می‌کند در مدرسه زمان تدریس مطالب جدید، نمی‌تواند خیلی خوب درس را یاد بگیرد. وقتی او از این وضع ناراضی است و می‌گوید تمرکز کافی ندارد و از دیگران عقب می‌ماند این اعتراض نشان‌دهنده تمایل او به یادگیری و رقابت با سایر همکلاسی‌هایش است و می‌خواهد به طور مستقیم یا غیرمستقیم از شما در خواست کمک کند. اگر فرزندتان چنین حسی داشته باشد و به او کمک نشود اعتماد به نفس خود را از دست خواهد داد. اگر خود به هر دلیلی نمی‌توانید او راحمایت و کمک کنید از معلمی خصوصی بخواهید ساعاتی را در امر آموزش درس‌ها به او کمک کند. بزودی متوجه خواهید شد که تشویش و نگرانی او از بین رفته و اعتماد به نفس تازه‌ای در او شکل می‌گیرد. این کار همان چیزی است که دانش‌آموز برای پشت سر گذاشتن ضعف‌های تحصیلی و مشارکت در بحث‌های کلاسی بشدت نیازمند آن است.

فقدان نظارت کافی والدین

گاهی شرایطی وجود دارد یا پیش می‌آید که والدین نمی‌توانند خود مستقیما بر روند تحصیلی فرزندشان نظارت کافی داشته باشند. اشتغال هر دو​ والدین، مشکلات موجود میان اعضای خانواده، افزایش سن دانش‌آموز و سخت‌تر شدن مطالب درسی، تغییر شیوه‌های آموزشی و... از عواملی است که باعث می‌شود رابطه میان فرزند و والدین کم رنگ تر شده و بعضا موجب بروز افت تحصیلی در دانش‌آموز شود. در چنین شرایطی می‌توان این مسئولیت را به فردی مطمئن در خارج از منزل واگذار کرد. کمک گرفتن از فردی دیگر برای نظارت بر روند تحصیلی فرزندتان و حمایت او می‌تواند چاره‌ساز باشد. در واقع با این کار به نوعی می‌توانید کنترل بر یادگیری او داشته و نیز رابطه‌ای غیرمستقیم با فرزند دانش‌آموزتان برقرار کنید. پس یاری گرفتن از معلم خانگی در شرایطی که پدر و مادر کنار فرزندشان نیستند یک ایده عالی است.

برخی از ناتوانی‌های جسمی

بعضی از ناهماهنگی‌ها از قبیل ADHD یا بیش فعالی، واژه کوری (ناتوانی فرد در خواندن بعضی کلمات)، کم‌بینایی، کم‌شنوایی و دیرآموزی می‌تواند باعث شود دانش‌آموز دارای این مشکلات نسبت به سایر همسالان و همکلاسی‌های خود یادگیری و پیشرفت سخت‌تر و کندتری داشته باشند.خوشبختانه برای چنین بچه‌هایی نیز معلمان کار آزموده و با تجربه و متخصصی وجود دارند که توانایی کمک کردن به این نوع دانش‌آموزان خاص را داشته و می‌توانند براحتی به آنها آموزش دهند و یادگیری را در وجود آنها نهادینه و پایدار کنند.

یک معلم با تجربه در این زمینه می‌تواند اطلاعات درسی را به روش آسان‌تر و قابل‌فهم‌تر به این قبیل از دانش‌آموزان منتقل کند. این معلم‌ها کسانی هستند که می‌توانند مدرسه رفتن را برای چنین دانش‌آموزان​ آسان و دلپذیر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha