سلامت نیوز :  ورود اورژانس اجتماعی به محلات پرخطر و شناسایی نقاط آسیب‌پذیر در سراسر كشور، از جمله فعالیت‌هایی است كه سازمان بهزیستی در دست اجرا دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ محمد نفریه، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در تشریح این برنامه در نقاط مختلف كشور به روزنامه ایران اظهار كرد: از این پس اطلاعات لازم از سوی پایگاه‌های اجتماع‌محور محلات در اختیار اورژانس اجتماعی قرار خواهد گرفت. وی با اشاره به گستردگی این طرح در مناطق مختلف كشور گفت: نمی‌توانیم مأموران اورژانس اجتماعی را در همه مناطق كشور مستقر کنیم و برهمین اساس، این گونه مناطق پرخطر توسط مردم خود محله‌ها شناسایی می‌شود و در اختیار اورژانس اجتماعی قرار می‌گیرد. طرح این خبر از سوی سازمان بهزیستی كه فعالیت‌هایش این روزها از طرف كارشناسان و صاحبنظران حوزه اجتماعی مورد انتقاد است، موجب شد تا با برخی از كارشناسان و صاحب نظران به گفت‌وگو بنشینیم و نظر آنان را درباره اقدام اخیر این سازمان جویا شویم.

لزوم بازنگری در تشکیلات سازمان بهزستی
یك جامعه‌شناس و مددكار اجتماعی با اشاره به غیرضروری بودن این دست از فعالیت‌های سازمان بهزیستی به ایران اظهار كرد: بهزیستی به عنوان نخستین سازمان رسمی كشور متولی رسیدگی به بحث آسیب‌های اجتماعی و مشكلات آن است اما به دلیل عدم تعریف جایگاه قانونی و دسترسی به منابع مالی و اعتباری نمی‌تواند در این جایگاه به ارائه خدمات مفید بپردازد.

دكتر مصطفی اقلیما در بخش دیگری از این گفت‌وگو با انتقاد از ادغام سازمان بهزیستی با وزارت رفاه افزود: از زمان این ادغام تا این لحظه عملكرد سازمان بهزیستی بشدت افت پیدا كرده و این در حالی است كه اگر جایگاه رئیس سازمان بهزیستی در دولت به عنوان معاون اجتماعی رئیس جمهور تعریف می‌شد، اكنون این سازمان با دغدغه‌های كمتری برای تأمین بودجه و رفع آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو می‌شد.

این جامعه‌شناس و مددكار اجتماعی همچنین با دفاع از جایگاه سازمان بهزیستی برای رفع مشكلات و آسیب‌های اجتماعی یادآور شد: در حال حاضر حتی مدیران بخش‌های میانی وزارت رفاه بر مسئولان سازمان بهزیستی غلبه دارند و به این ترتیب نباید از این سازمان برای رفع آسیب‌های اجتماعی توقع داشت چرا كه اساساً ابزاری برای این اقدام در سازمان بهزیستی وجود ندارد. دكتر محمدتقی جغتایی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران و صاحبنظر مسائل اجتماعی نیز در این باره اظهار كرد: نفس ورود آمبولانس و یك تیم به محلات برای پیگیری مشكلات و آسیب‌های اجتماعی خود مسأله‌ساز است و در واقع نوعی نگرش منفی به وجود می‌آورد و در هیچ جای دنیا سابقه چنین فعالیتی وجود ندارد.
او اضافه كرد: بهزیستی می‌تواند با اشاعه مراكز حمایتی تحت نظارت خود، زمینه حضور افراد آسیب دیده را در این مراكز فراهم كند و به این ترتیب از تأثیر منفی ورود تیم‌های اجتماعی به محلات خودداری كند.

این صاحبنظر مسائل اجتماعی تأكید كرد: رویكرد پیشگیرانه اثر مثبت‌تری برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در پی خواهد داشت.اما معاون امـــــور اجتماعی سازمان بهزیستی با رد این موضع جامعه‌شناسان و كارشناسان حوزه اجتماعی به ایران اظهار كرد: فعالیت جدید سازمان در بحث ورود اورژانس اجتماعی به محلات پرخطر و شناسایی نقاط آسیب‌پذیر در سراسر كشور نه تنها اقدامی بی فایده نیست بلكه با تشكیل این گونه تیم‌ها كه بر پایه اجتماع‌محور بنیان گذاشته شده، اقدامات مؤثری رخ داده است كه قابل استناد و پیگیری هستند. دكتر نفریه تصریح كرد: زمانی که نیروهای ما در این مناطق حضور پیدا کنند، کار رسیدگی به افراد آسیب‌پذیر سریع‌تر انجام می‌شود به طوری که این طرح تا حد زیادی می‌تواند آمار ورودی‌های مراکز بازپروری و خانه‌های سلامت را كاهش دهد. وی وجود آسیب‌هایی مانند کودک‌آزاری، همسرآزاری و خودکشی را با به‌كارگیری این روش در سطح محلات قابل كنترل دانست و گفت: از 4 سال پیش فعالیت خود را با تعداد کمی آمبولانس آغاز کرده‌ایم و از هفته آینده 100 دستگاه آمبولانس برای پیگیری بیشتر در اختیار اورژانس اجتماعی سراسر كشور قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha