سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
سلامت نیوز : در شرایطی که یک روز در میان اخبار گوناگونی از پدیده تلخ طلاق در رسانه‌ها و فضای مجازی کشور منتشر می‌شود و کارشناسان نسبت به وضعیت بحرانی آمار بالای طلاق و همچنین نزول منحنی آمار ازدواج در کشور هشدار می‌دهند، روز گذشته- دوشنبه- اعلام خبری از سوی رئیس ستاد دیه کشور روایت تلخ دیگری از وضعیت این روزهای ازدواج و طلاق در کشور را برای همگان مشخص کرد.

2 هزار زندانی مهریه به خاطر 110 سکه طلا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ اسدالله جولایی رئیس سازمان دیه کشور تعداد زندانیان مهریه در كشور را 2 هزار نفر و زندانیان نفقه را 350 نفر اعلام کرد. به گفته رئیس سازمان دیه، براساس قانون جدید، زندانیان مهریه‌ای كه در زندان به سر می‌برند باید حداقل 110 سكه پرداخت كنند، در حالی كه توان پرداخت همین تعداد سکه را هم ندارند!

این در حالی است که تا به امروز اقدامات گوناگونی برای کاهش آمار طلاق و همچنین تشویق و گرایش جوانان به تشکیل خانواده و امر ازدواج انجام شده است که با توجه به شواهد موجود به نظر می‌رسد چندان راهگشا نبوده است.

طرح‌های رنگارنگ، اثرات بی‌آب و رنگ!

پیش از این نیز طرح‌های گوناگونی مانند اجرای ازدواج‌های آسان و به هنگام و طرح مهریه‌های 14 سکه‌ای یا اجرای قانون جدید ثبت حداکثر 110 سکه برای مهریه برای جلوگیری از ثبت مهریه‌های فانتزی و غیر متعارف برای ترغیب جوانان به ازدواج و کاهش مشکلات مسیر پر از چالش ازدواج در کشور اجرایی شده بود، اما به نظر می‌رسد تمام این فعالیت‌ها چندان نتیجه‌بخش نبوده است چرا که روز به روز شاهد افزایش آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج و همچنین اعلام آمار نگران‌کننده‌ای درباره وضعیت زندانیان مهریه در کشور هستیم. مهریه مهم‌ترین بخش تصمیم بزرگ ازدواج است، لذا نیاز است که در تعیین آن تمام حد و حدود عدالت رعایت شود، طوری که نه حقی از زن ضایع شود و نه مرد برای مهریه زیر بار سنگینی از تعهد برود. تعیین مهریه‌های بالا پدیده‌ای است که در میان خانواده‌های ایرانی رواج پیدا کرده است، در حالی که در گذشته اینگونه نبود و خانواده‌ها مهریه زیادی را برای زوجین در نظر نمی‌گرفتند، زیرا باور داشتند که مهریه عاملی برای خوشبختی نیست اما متاسفانه امروزه تعیین مهریه در اغلب ازدواج‌ها براساس نظر دختر و پسر انجام می‌شود و خانواده فقط نقشی نمادین دارد!

کارشناسان نگران، خانواده‌ها چشم انتظار

در شرایطی که شاهد انتشار اینگونه اخبار تامل‌انگیز در جامعه هستیم، بسیاری از کارشناسان اجتماعی، اساتید دانشگاه و جامعه‌شناسان، نگران وضعیت کنونی در حوزه ازدواج و طلاق هستند و در آن سوی ماجرا هم بسیاری از خانواده‌ها چشم‌انتظار تدابیر مدیریتی برای حل مشکلات پیش‌روی جوانان در حوزه ازدواج و تشکیل خانواده هستند.

2 هزار زندانی مهریه، 2 هزار خانواده

از هم پاشیده

اما درباره اعلام آمار زندانیان مهریه در کشور، جواد بهادرخان، کارشناس حوزه ازدواج و خانواده به «وطن امروز» می‌گوید: وجود این زندانیان معلولی است از دلایل گوناگون دیگر و باید بدانیم که اولویت فعالیت در حوزه جوانان مساله ازدواج آنان است. به باور این کارشناس حوزه خانواده، وجود دو هزار زندانی مهریه به معنی وجود دو هزار خانواده از هم پاشیده در جامعه است و این یعنی اینکه بنیان خانواده را جدی نگرفته‌ایم و باید این مساله را به نوعی هشدار تلقی کنیم.

کار را باید دست کاردان سپرد

بهادرخان برای برون‌رفت از این وضعیت معتقد است باید کار را به دست کاردان سپرد و به منظور جلوگیری از افزایش طلاق در کشور باید به جوانان آموزش داد که با شناخت درست از همدیگر به دنبال ضمانت مالی برای ازدواج خود نباشند و مباحث اقتصادی را به عنوان ضمانتنامه ازدواج در نظر نگیرند و با فرهنگ‌سازی به جوانان این آموزش را بدهیم که زندگی خود را بر پایه بنیان‌های محکم‌تری استوار کنند. وی درباره علل بروز چنین پدیده‌هایی در جامعه می‌افزاید: توانمندسازی پسران جوان از نظر اشتغال و تامین مباحث مالی می‌تواند تا حد بالایی از بروز چنین آسیب‌هایی جلوگیری کند و این مساله باید از روند گزارشی تبدیل به برنامه‌های مدون شود تا مورد کارشناسی قرار گیرد.

زمانی که دختر‌ها کاسب می‌شوند

در همین باره طیبه حاجی محمد یزدی کارشناس و مشاور خانواده به «وطن امروز» می‌گوید: به نظر می‌رسد مفهوم زندگی برای جوانان باز نیست، یعنی از زندگی مشترک تصور غلطی دارند که در قراردادهایشان کارهایی را متعهد می‌شوند که قادر به انجام آن تعهدات نیستند یعنی برای اینکه کم نیاورند زیر بار همه چیز می‌روند. به گفته وی، دختر خانم‌ها هم به جای بحث معنویت ازدواج بیشتر جنبه مالی را در نظر می‌گیرند و زندگی را به شراکت مالی و اقتصادی تبدیل می‌کنند و نگاه کاسب‌کارانه به امر ازدواج دارند و زندگی را به شکل زندگی نمی‌بینند و با دید تعامل مالی و اقتصادی به زندگی نگاه می‌کنند.

برای بلوغ فکری فرزندان هزینه كنیم

به باور طیبه حاجی محمد یزدی، در حال حاضر با توجه به آمار‌هایی که از وضع ازدواج و طلاق اعلام می‌شود، بهترین راهکار این است که خانواده‌ها در کنار هزینه‌هایی که برای رفاه و تحصیل فرزندان خود انجام می‌دهند، به فکر پرورش بلوغ فرزندان خود باشند و چندین برابر تحصیل را برای بلوغ فکری و پرورش اخلاقی فرزندانشان هزینه کنند تا در آینده فرزندان در زمان زندگی مشترک مشکلی از لحاظ ارتباطی با همسرشان نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha