جلسه تنظیم تفاهم‌نامه تفویض برخی اختیارات و وظایف آموزشی وزارت بهداشت به سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

سلامت نیوز :جلسه تنظیم تفاهم‌نامه تفویض برخی اختیارات و وظایف آموزشی وزارت بهداشت به سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی، در این نشست که با حضور دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی، دکتر ضیایی معاون آموزشی وزارت بهداشت، سایر مسؤولان سازمان نظام پزشکی و مدیران آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، دکتر زالی اظهار کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته کمترین توجه به آموزش و پژوهش در سازمان نظام پزشکی شده است و در دیداری که اخیراً خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودیم موضوع تدوین سند توسعه آموزش و پژوهش و اخلاق در سازمان نظام پزشکی به عنوان پیوست قانون سازمان جهت ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و با استقبال معظم له مواجه شد.

وی ادامه داد: در بحث تفویض اختیارات وظایف آموزشی و پژوهشی از وزارت بهداشت به سازمان نیز معتقدیم فعالیت ما باید به گونه‌ای انجام گیرد که نظارت پذیری وزارت بهداشت حفظ شود و این کار چابک سازی سازمانی را در پی داشته باشد. ما باید از فرآیند بوروکراتیک پرهیز کنیم تا در نهایت تعالی وظایف و رضایت مخاطبان را به دست آوریم و پس از یک سال بتوانیم نتیجه کار خود را ارزیابی کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان این که موضوع صدور پروانه‌ها به عنوان یک کار حاکمیتی از سال 84 به سازمان واگذار شد که خوشبختانه تاکنون شاهد هیچ گونه مشکلی در صدور پروانه مطب نیستیم، ادامه داد: با تجربه ای که از سال 1384 در معاونت فنی سازمان نظام پزشکی و صدور پروانه مطب دارم، آن زمان امکانات فنی و لجستیک بسیار ضعیف بود در حالی که هم اکنون در 112 شهر پروانه مطب صادر می‌شود شاهد هیچگونه مشکلی در صدور پروانه‌ها نیستیم. ما در حال حاضر نقش هماهنگ‌کننده را داریم و با تفویض اختیار به شهرستان‌ها قصد داریم آنها را توانمند کنیم. ما قصد نداریم سازمان نظام پزشکی را فربه کنیم اما توجه به گسترش کمی هوشمندانه سازمان قطعاً فرصت خوبی خواهد بود.

در ادامه دکتر ضیایی معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز اظهار کرد: تاکنون از ظرفیت‌های سازمان نظام پزشکی به خوبی استفاده نشده است در حالی که می‌توان از این پس از ظرفیت‌های موجود استفاده بیشتری داشت. این سازمان بزرگ‌ترین NGO در کشور است و این برای ما فرصت بزرگی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: متأسفانه یکی از مشکلات وزارت بهداشت این است که وظایف صف و ستاد با یکدیگر تداخل دارد و این مسأله سبب مشکلات متعددی است. ما اگر قرار است در وزارت بهداشت تحولی ایجاد کنیم زمان کمی داریم. تحول را در کوتاه مدت می‌توان انجام داد اما در بلندمدت فعالیت‌ها به روزمرگی می‌افتد؛ این موضوع یکی از آفات بزرگی است که ما با آن مواجه هستیم.

دکتر ضیایی تصریح کرد: یک از اقداماتی که می‌توان برای از بین بردن این مشکل انجام داد این است که تصدی‌گری را انجام ندهیم و وظایف را به بخش‌های دیگر واگذار کنیم. به همین دلیل به هر میزان که در سازمان نظام پزشکی ظرفیت وجود داشته باشد، این امکان وجود دارد که از ظرفیت‌های این سازمان بزرگ استفاده شود.

وی با ارایه این پیشنهاد که باید با طراحی مدلی درباره واگذاری‌ها به توافق برسیم افزود: ما تمایل داریم از ظرفیت‌های سازمان نظام پزشکی در تصمیم‌سازی‌ها استفاده کنیم و با حضور نمایندگان سازمان در جلسات وزارت بهداشت همکاری تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشیم. بی‌تردید برای استفاده از نیروی انسانی حتماً باید سازمان نظام پزشکی دخالت داشته باشد و به نظر می‌رسد می‌توان دفتر تحلیل برآورد نیروی انسانی در سازمان نظام پزشکی تشکیل داد. ما هر قدر بتوانیم از برآوردهای محیطی بیشتر استفاده کنیم تحلیل‌های ما درست‌تر خواهد بود.
دکتر ضیایی اضافه کرد: به هر حال ما باید بتوانیم بحث به کارگیری نیروی متخصص را حل کنیم به همین دلیل به بومی‌گرایی روی آورده‌ایم و دانشگاه‌های کل کشور را قطبی کرده‌ایم به این معنا که هر قطبی مسؤول تأمین نیروی انسانی منطقه جغرافیایی خودش باشد.

دکتر زالی افزود: ارتباطات بسیار خوبی را با برخی کشورها برقرار کرده‌ایم و نمایندگان ما در کشورهای آلمان، کانادا و هلند تعیین شده‌اند و در دیگر کشورها نیز در حال تبیین این موضوع هستیم.

در ادامه دکتر امی معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نیز با بیان این که تمام اقداماتی که قرار است در حوزه آموزشی و پژوهشی در سازمان انجام شود باید با همکاری انجمن‌های علمی- تخصصی صورت گیرد گفت: مسائلی که برای انجام پروژه مشترک با وزارت بهداشت مد نظر ما است به سه موضوع تقسیم می‌شود: 1- حضور نمایندگان ما در کمیسیون‌ها، انجمن‌ها و کمیته‌های مختلف معاونت آموزشی وزارت 2- واگذاری اختیارات اجرایی مانند آموزش مداوم و 3- بحث برگزاری آزمون‌ها که در حال طراحی آن هستیم به نحوی که برای ارزیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای، استانداردهای لازم برای سنجش علمی و مهارتی اعضای سازمان را طراحی و در قالب آزمون‌های IRMLE اجرا کنیم تا به افراد از نظر علمی صلاحیت داده شود. امیدواریم که وزارت بهداشت در این زمینه به ما کمک کند و نقص‌های موجود را بگوید تا قبل از ورود تمام فارغ‌التحصیلان به بازار کار صلاحیت علمی آنها مورد بررسی قرار گیرد.

در این نشست پس از بحث و بررسی پیرامون مسائل مطروحه از سوی نمایندگان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی، در نهایت پیش‌نویس توافق‌نامه‌ای به شرح ذیل به امضای رئیس کل سازمان و معاون آموزشی وزارت بهداشت رسید:
1- سازمان نظام پزشکی در شوراها، کمیسیون‌ها و کمیته‌های مختلف آموزشی وزارت بهداشت عضویت داشته باشد.
2- برخی از وظایف آموزشی وزارت بهداشت از جمله اداره کل آموزش مداوم و کمیسیون انجمن‌های علمی- تخصصی به سازمان نظام پزشکی واگذار شود.
3- مقرر شد سازمان نظام پزشکی با طراحی و اجرای سامانه برگزاری آزمون IRMLE صلاحیت علمی و مهارتی اعضای سازمان نظام پزشکی را بررسی کند.
گفتنی است، با تفاهم طرفین پیرامون موارد فوق مقرر شد ظرف حداکثر دو هفته تفاهم‌نامه به تصویب طرفین برسد و برخی وظایف آموزشی به سازمان نظام پزشکی محول شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha