سلامت نیوز : یک متخصص بهداشت باروری با بیان این که اگر یک زایمان طبیعی را به درستی هدایت کنیم و مادر مراقبت‌های کامل را دریافت کند، آزمایش‌های لازم را در زمان معین انجام دهد می‌توان یک زایمان طبیعی بی‌خطر را برای هر زن ایرانی پیش‌بینی کرد، گفت: از سوی دیگر علم پزشکی به میزانی پیشرفت کرده است که اگر مادری نخواهد و یا نتواند درد زایمان طبیعی را تحمل کند، می‌تواند زایمان‌های بی‌درد را تجربه کند.

دکتر شهلا خسروی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه سزارین غیرضروری همانند انجام یک عمل جراحی غیرضروری است، اظهار کرد: آیا ما حق داریم به عنوان افرادی که باید "حق‌ نفس" را حفظ کنیم، جان یک فرد را برای انجام یک عمل جراحی بی‌مورد به خطر بیاندازیم؟

وی افزود: نتایج مطالعات متعدد ثابت کرده است نوزادانی که در فرآیند زایمان طبیعی قرار می‌گیرند برخلاف تصور عموم فرآیند تطابق جنین با زایمان کمک می‌کند که وی با محیط و دنیای جدید سازگاری بیشتری داشته باشد و باهوش‌تر باشد. درواقع مقایسه درستی نیست که نوزادان حاصل از سزارین از بهره هوشی بالاتری برخوردار هستند.

این متخصص بهداشت باروری ضمن تاکید بر اینکه معتقد هستیم اگر یک زایمان طبیعی را به درستی هدایت کنیم و مادر مراقبت‌های کامل را دریافت کند، آزمایش‌های لازم را در زمان معین انجام دهد می‌توان یک زایمان طبیعی بی‌خطر را برای هر زن ایرانی پیش‌بینی کرد، گفت: در فرآیند زایمان فیزیولوژیک یکی از راهکارهای زایمان بی‌درد است که به آن دسته از مادران که از درد زایمان طبیعی می‌ترسند کمک بسیاری می‌کند و از این جنبه نیز نگرانی‌ برای مادر وجود ندارد.

خسروی افزود: علم پزشکی به میزانی پیشرفت کرده است که اگر مادری نخواهد و یا نتواند درد زایمان طبیعی را تحمل کند، می‌تواند زایمان‌های بی‌درد را تجربه کند. علاوه بر این مادران فراموش نکنند که اگرچه قبل و در حین زایمان طبیعی درد دارند اما پس از عمل دیگر دردی ندارند. مادر می‌تواند بلافاصله پس از زایمان نوزادش را در آغوش بگیرد و با وی ارتباط قوی عاطفی برقرار کند که تاثیر بسزایی در رشد وی دارد.

این متخصص بهداشت باروری با بیان اینکه مادر در عمل سزارین دردی را تحمل نمی‌کند، گفت: اما پس از به هوش آمدن و ریکاوری، دردها شروع می‌شوند و دیده شده است برخی از مادرانی که سزارین می‌شوند حتی تا یک هفته پس از انجام عمل هم توانایی نگهداری فرزند خود را ندارند و درد را تحمل می‌کنند تا بدن ترمیم شود.

وی افزود: میزان دردهای پس از سزارین بیش از دردی است که قبل از زایمان طبیعی به سراغ مادر می‌آید. ضمن آنکه راهکارهای مقابله با درد هم وجود دارد. در کنار این معتقدم این درد فرآیندی نیست که مادر بخواهد از آن فرار کند بلکه می‌تواند خوشایند هم باشد. ماساژ درمانی، موسیقی درمانی، سرمایش و گرمایش رحم از جمله راهکارهای زایمان بی‌درد هستند.

خسروی ابراز امیدواری کرد ماماها به قدری خوب آموزش ببینند و بیمارستان‌ها به قدری از ماماها خوب حمایت کنند که ماما از ابتدای حاملگی تا انتهای زایمان، مادر را همراهی کند و زایمان را برای وی خوشایند کند که محصول آن یک نوزاد سالم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha