سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه توصیه کرد: به منظور فعال نگه داشتن کلیه‌ها بهتر است هر روز دو تا سه لیوان آب زرشک یا گریپ فروت مصرف شود.

دکتر کیومرث دانشور در گفت وگو با (ایسنا) ، اظهار داشت: چنانچه با انجام آزمایش، کراتین موجود در خون بیشتر از یک شود فرد دچار نارسایی کاری کلیه است.

وی با بیان اینکه در نارسایی کلیه پیشرفته رژیم‌های غذایی بسیار سختی اعمال می‌شود، پیشگیری را در این زمینه بسیار با اهمیت توصیف کرد.

وی عنوان کرد: در مرحله اول بهتر است برای فعال نگه داشتن کلیه‌ها مصرف آبمیوه را افزایش داد که به همین منظور مصرف آب زرشک، پرتقال و گریپ فروت می‌تواند بسیار موثر باشد و کلیه‌ها را پرکار کند.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، هرهفته باید یک نوع آبمیوه مصرف شود و مصرف آن به صورت روزانه دو تا سه لیوان باشد.

وی همچنین توصیه کرد: افراد با مشکل کلیه خوردن مواد پتاسیم دار مانند موز و سیب زمینی را در برنامه غذایی خود کاهش دهند.

این متخصص تغذیه همچنین مصرف گوشت و به ویژه گوشت قرمز را بر روند تخریب کلیه‌ها بسیار موثر دانست و عنوان کرد: بهتر است افراد مبتلا به نارسایی کلیه و به ویژه افراد دیابتی برای جلوگیری از تصلب شرایین کلیه‌های خود از مصرف این فرآورده خودداری کنند.

وی همچنین با اشاره به تاثیر فشار خون بالا بر تخریب کلیه‌ها، توصیه کرد: افراد با بیماری‌های قلبی به طور مرتب فشار خون خود را کنترل کنند.

دانشور همچنین بالا بودن قند را موجب تخریب کلیه ها دانست و اظهار داشت: بیماران دیابتی نیز باید مرتبا قند خود را کنترل کرده تا آسیبی به کلیه‌های آنها نرسد.

وی با بیان اینکه اختلالات کلیوی به خصوص دیالیز انسان را زمین گیر می‌کند، توصیه کرد: هر چهار ماه یک بار افراد برای تست کلیه‌های خود آزمایش بدهند و کراتین خود را چک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha