در حال حاضر افراد بالای 50 سال (پیش از این افراد بالای 65 سال گفته می شد) باید این واکسن را تزریق کنند، همچنین مبتلایان به بیماری های قلبی، ریوی، افرادی که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته اند یا بیمارانی که دچار مشکلات عروق کرونری قلب هستند نیز حتما باید نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند.

تزریق واکسن آنفلوانزا در افرادی خاص ضرورت دارد

سلامت نیوز : عضو کمیته کشوری مبارزه با آنفلوانزا گفت: ابتلا به آنفلوانزا در افراد خاصی مانند میانسالان، بیماران قلبی عروقی و بیمارانی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند، ممکن است منجر به مرگ شود.

دکتر مسعود مردانی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه با سرد شدن هوا بروز عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفس فوقانی شیوع بیشتری دارد، گفت: ابتلا به این بیماری‌ها که شامل سرماخوردگی و آنفلوانزا است بیش از حد انتظار است و همه ساله در این فصل شاهد وقوع عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفس فوقانی هستیم.

وی گفت: سرماخوردگی بیماری است که هیچ فردی نمی تواند ادعا کند که در طول عمر به این بیماری مبتلا نشده باشد، این بیماری با عطسه، سرفه، آبریزش و گرفتگی بینی و تب مختصر بروز می کند، گلو درد و سرفه نیز از دیگر علایمی است که ممکن است در بیماران نمایان شود.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه سرماخوردگی بیماری خودمحدود شونده است، گفت: سیر بیماری در طی 2 تا 3 روز کاهش یافته و بهبودی حاصل می‌شود و فرد قادر است در محل کار یا مدرسه حضور یابد و معمولا مشکلی به جا نمی گذارد.

شروع تب ناگهانی و بالا از علایم مشخصه ابتلا به آنفلوانزا است

دکتر مردانی با اشاره به اینکه بیماری آنفلوانزا نوعی بیماری حاد ویروسی دستگاه تنفس فوقانی است، گفت: شروع تب ناگهانی و بالا از علایم مشخصه ابتلا به آنفلوانزا است به طوری که بیمار ساعت و دقیقه بروز بیماری را دقیقا به خاطر دارد که پس از آن درد بدن، رخوت و سستی، تب بالا، گلو درد، سرفه و گاها عطسه نیز در این بیماران مشاهده می شود.

عضو کمیته کشوری مبارزه با آنفلوانزا با تاکید بر اینکه بدن درد، تب بالا و شروع ناگهانی تشخیص ابتلا به این بیماری را قطعی می‌کند، گفت: برخلاف آنفلوانزا، علایم اصلی ابتلا به سرماخوردگی؛ گرفتگی بینی، عطسه، آبریزش بینی و مشکلات تنفسی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ابتلا به بیماری آنفلوانزا در افرادی که به بیماری های مزمن کلیوی و ریوی مبتلا هستند و یا دچار بیماری های زمینه ای هستند، موجب بروز عوارضی مانند پنومونی (سینه پهلو) و یا منجر به بستری شدن فرد در بیمارستان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ابتلا به آنفلوانزا در افراد خاصی مانند میانسالان، بیماران قلبی و عروقی و بیمارانی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند، ممکن است منجر به مرگ شود.

دکتر مردانی با تاکید بر اینکه پیشگیری از آنفلوانزا بسیار اهمیت دارد، گفت: یکی از راه های مهم پیشگیری از این بیماری، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است، دست ندادن با فردی که دچار علایم عفونت های ویروسی و دستگاه تنفسی فوقانی است، شست و شوی مکرر دست، نبوسیدن و در آغوش نگرفتن بیماری که علایم بیماری را دارد از اصول اولیه پیشگیری از آنفلوانزا است.

وی همچنین افزود: تزریق واکسن آنفلوانزا، علاوه بر رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی، در پیشگیری از این بیماری اهمیت دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مبتلایان به بیماری های مزمن کلیوی باید حتما در فصول سرد سال واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

تزریق واکسن آنفلوانزا در افرادی خاص ضرورت دارد

دکتر مردانی گفت: کودکان در رده سنی، 6 ماه تا 6 سال، آسیب پذیرترهستند که باید واکسن را تزریق کنند.

عضو کمیته کشوری مبارزه با آنفلوانزا، تزریق واکسن آنفلوانزا را در افرادی خاص ضروری دانست و تصریح کرد: در حال حاضر افراد بالای 50 سال (پیش از این افراد بالای 65 سال گفته می شد) باید این واکسن را تزریق کنند، همچنین مبتلایان به بیماری های قلبی، ریوی، افرادی که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته اند یا بیمارانی که دچار مشکلات عروق کرونری قلب هستند نیز حتما باید نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند.

وی همچنین افزود: مبتلایان به بیماری های مزمن ریوی، آسم ریوی، برونشیت مزمن و برونشکتازی یا افرادی که به علت ابتلا به بیماری ریوی تحت درمان هستند، بیمارانی همودیالیزی که دچار نارسایی کلیه هستند ( افرادی که پیوند شده‌اند و یا کاندید دریافت پیوند کلیه هستند) باید این واکسن را تزریق کنند.

دکتر مردانی گفت: افراد HIV مثبت، افراد دچار نقص سیستم ایمنی مانند لوسمی، لنفوم و یا بیمارانی که تحت درمان رادیوتراپی و شیمی درمانی هستند و کلیه مبتلایان به سرطان اعم از اینکه درمان های مکمل را دریافت کنند یا خیر، باید با تزریق این واکسن از ابتلا به آنفلوانزا پیشگیری کنند.

وی گفت: کلیه پرسنل پزشکی به ویژه گروه هایی که در خط اول ارایه مسایل بهداشتی به مردم هستند نیز باید نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند.

لزوم تزریق واکسن در زنان باردار

این فوق تخصص بیماری های عفونی یادآور شد: زنان باردار به ویژه افرادی که موعد زایمان آنان، با فصول سرد سال یا اوایل بهار تقارن دارد، حتما باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

وی گفت: تزریق این واکسن علاوه بر تامین سلامت مادر برای سلامت جنین نیز حائز اهمیت است، لذا توصیه می شود؛ زنان بادار نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند.

دکتر مردانی تصریح کرد: برخلاف باورهای نادرست، تزریق واکسن آنفلوانزا هیچگونه خطری برای جنین به همراه ندارد، بلکه فواید زیادی دربر دارد و از عوارض ابتلای زنان باردار به آنفلوانزا پیشگیری می کند.

وی گفت: در صورت عدم تزریق این واکسن، سینه پهلو ناشی از ابتلا به بیماری آنفلوانزا در دوران بارداری سیر بدتری نسبت به افراد عادی دارد و حتی می تواند منجر به مرگ مادر و جنین شود.

بیماران روماتیسمی باید باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند

دکتر مردانی گفت: بیمارانی که برای مدت طولانی تحت درمان با آسپرین هستند و به علت ابتلا به بیماری روماتیسمی خاص به ناچار باید این دارو را سال ها مصرف کنند، از افرادی هستند که باید این واکسن را تزریق کنند.

تزریق واکسن آنفلوانزا در بیماران دیابتی

وی در ادامه افزود: کلیه بیمارانی که به بیماری‌های صعب العلاج مبتلا هستند، دیابت کنترل نشده دارند و اصولا کلیه بیماران دیابتی از گروه های نیازمند دریافت واکسن آنفلوانزا هستند.

عضو کمیته کشوری مبارزه با آنفلوانزا با اشاره به اینکه تعداد 5 میلیون بیمار دیابتی در کشور وجود دارد، گفت: در حاضر مقدار واکسن وارد شده به کشور به یک میلیون هم نرسیده است، لذا توصیه می‌شود در حال حاضر مبتلایان به دیابت کنترل نشده، به ویژه بیمارانی که برای کنترل قندخون از انسولین استفاده می کنند، نسبت به تزریق واکسن اقدام نمایند.

دکتر مردانی گفت: بیماران دیابتی که به رغم استفاده از داروهای کنترل دیابت، قندخونشان کنترل نمی شود، باید واکسن تزریق کنند.

تزریق واکسن آنفلوانزا باید سالیانه تمدید شود

عضو کمیته کشوری مبارزه با آنفلوانزا یادآور شد: واکسن آنفلوانزا باید سالیانه یک نوبت تزریق شود، تزریق واکسن در یک سال به منظور پیشگیری از این بیماری در سال های آتی نیست.

دکتر مردانی با بیان اینکه تزریق این واکسن عارضه خاصی ندارد، گفت: تنها درد مختصر محل تزریق از عوارض گذرای تزریق این واکسن است که در 1 تا 2 درصد موارد بروز می کند، در برخی از افراد نیز ندرتا ممکن است تب مختصری پس از تزریق واکسن بروز کند، ولی عمدتا تزریق واکسن آنفلوانزا عارضه خاصی ندارد.

وی گفت: در حال حاضر این واکسن در دسترس است و افراد می توانند نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha