سلامت نیوز : مدیرانجمن تالاسمی ایران گفت: تصویب بازنشستگی پیش از موعد تنها برای کمتر از 10 درصد از بیماران تالاسمی قابل استفاده است چرا که این قانون برای بیماران شاغل است اما بیکاری مشکل اصلی افراد مبتلا به این بیماری است.

مجید آراسته در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: بازنشستگی پیش از موعد امتیازی برای بیماران است که در صورت تصویب آن به صورت قانون می‌تواند شرایط بهتری برای بیماران فراهم کند اما نکته مهم این است که کمتر از 10 درصد بیماران تالاسمی می‌توانند از این قانون استفاده کنند.

وی ادامه داد: تنها افرادی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشند و یا در ادارات و سازمان‌های دولتی شاغل هستند، می‌توانند از این قانون استفاده کنند.

مدیر انجمن تالاسمی ایران با بیان اینکه طرح پیشنهاد بازنشستگی پیش از موعد از طرف انجمن‌های تالاسمی از مناطق مختلف کشور مطرح شده است، بیان کرد: این موضوع در سطح مجلس نیز مطرح و در حال ارزیابی کارشناسانه است ولی با توجه به اینکه در صورت تصویب جمعیت کمی مشمول این قانون می‌شوند موضوع بیکاری بیماران مسئله مهم‌تری است که برای مبتلایان به تالاسمی عنوان می‌شود.

آراسته ادامه داد: در حال حاضر 20 هزار نفر مبتلا به تالاسمی در کشور وجود دارد که جمعیت 2500 تا 3000 نفری از آنان به دلیل مسائل خانوادگی و مشکلات مناطق از ادامه تحصیل بازماندند. این افراد مشکلات زیادی از بابت اشتغال دارند چرا که نه مهارتی برای انجام کارهای ویژه دارند و نه برای کارهای سخت و طاقت‌فرسا توان دارند.

مدیر انجمن تالاسمی ایران با اشاره به اینکه 40 درصد از جمعیت مبتلا به تالاسمی تحصیلات دانشگاهی دارند، اظهار کرد: 8 تا 9 هزار نفر از بیماران، تحصیلات فوق دیپلم به بالاتر دارند ولی تنها 30 درصد از این جمعیت به استخدام رسمی درآمده‌اند و 70 درصد آنان یا بیکار هستند و یا در بهترین حالت در قالب ساعتی و یا قراردادهایی خاص مشغول به کار می‌شوند و مزایا، حقوق و دستمزد کمتری دریافت می‌کنند که عادلانه نیست.

وی در این رابطه افزود: بسیاری از این افراد در آزمون‌های استخدامی شرکت کرده و رتبه‌های خوبی کسب می‌کنند اما وقتی به مرحله معاینه و مسائل پزشکی می‌رسند یا موضوع معافیت پزشکی در سربازی مطرح شده است، این موضوع باعث ممنوعیت استخدام برای آنان می‌شود.

آراسته با اشاره به اینکه در حال حاضر ادارات و موسسات طبق قانون موظف هستند سه درصد از نیروهای خود را از بین معلولان استخدام کنند، افزود: برای اینکه فردی به عنوان معلول به یک نهاد معرفی شوند، معیارهایی نیاز است که بیماران مبتلا به تالاسمی معمولا این معیارها را ندارند اما به طور خاص قانون مشخصی برای استخدام بیماران خاص مطرح نشده است.

وی افزود: تصویب قانون برای الزام استخدام بیماران خاص در موسسات نیز شاید چندان به حل مشکلات بیماری کمکی نکند چرا که قانون استخدام معلولین نیز به درستی اجرا نمی‌شود و موسسات و سازمان‌ها حاضر هستند جریمه عدم استخدام معلولین را بپردازند اما تنها افراد سالم را استخدام کنند چرا که محدودیت‌های یک معلول را نمی‌پذیرند.

مدیرانجمن تالاسمی ایران با تاکید بر اینکه کسب مهارت در اشتغال بیماران تاثیر زیادی دارد، عنوان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور امضا شده است تا بیماران تالاسمی به صورت رایگان در کلیه کلاس‌های فنی و حرفه‌ای شرکت کنند و با یادگیری مهارت‌های متفاوت بتوانند زمینه استخدام را فراهم کنند و یا با استفاده از وام‌های خود اشتغالی کسب و کاری برای خود ایجاد کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: انجمن مسئله کسب مهارت در بیماران تالاسمی را با جدیت پیگیری می‌کند و در کنار آن بیشتر با رایزنی‌هایی که با کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده‌های استان‌ها دارد و همین‌طور برگزاری نشست با وزیر و معاونان مربوطه، سعی دارد تا مشکلات بیماران را در سطح کلان عنوان و رفع کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha