سلامت نیوز : معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر، از ایجاد "بیمارستانهای سیار استقرار سریع" به منظور انتقال مصدومان و کاهش میزان مرگ و میر در حوادث و سوانح خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر؛ دکتر سیدرضا رئیس کرمی در تشریح برنامه ها و خدمات بهداشتی و درمانی جمعیت هلال احمر، گفت: هلال احمر به عنوان ارگان محوری در پاسخگویی به حوادث و سوانح کشور نسبت به طراحی سامانه ها و سازماندهی گروههای عملیاتی به منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در شرایط اضطراری عمومی و پیچیده اقدام می کند.

وی افزود: گروههای عملیاتی جمعیت هلال احمر، به منظور انجام وظیفه محوری جمعیت که ارائه خدمات امداد و نجات است، برای لحظات اولیه حوادث و سوانح طراحی شدند و بر همین مبنا باید از ساختار پرسنلی سبک و نیز تجهیزات قابل حمل به صورت انفرادی و گروهی برخوردار باشند.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر اضافه کرد: بروز حوادث و سوانح واقعیتی انکار ناپذیر است که اختلال در روند طبیعی زندگی را موجب می شود، بنابراین مهم ترین درخواست مدیران بحران درساعات اولیه تامین نیازهای پزشکی فوری برای مواجهه با انبوه مجروحان و جابجایی منابع، اعم از نیروی انسانی و تجهیزات است.

رئیس کرمی توضیح داد: در اغلب سوانح به ویژه در سوانح بزرگی نظیر زلزله و سیل بیشترین تعداد مجروحین در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول بعد از حادثه وجود دارند و معمولا این زمانی است که منابع درمانی خارج از منطقه هنوز نتوانستند خود را به منطقه آسیب دیده برسانند. بنابراین رساندن امکانات درمانی و برپایی بیمارستانهای سیارسریع برای مداوای مجروحین و مصدومین در ساعات اولیه بسیار حیاتی است.

وی افزود: با بررسی سیستمهای درمانی و بیمارستانی سایر جمعیتهای ملی صلیب سرخ و هلال احمر در سایر کشورها سیستمی طراحی و تعریف شد که توانایی انجام عملیاتهای مختلف را در شرایط آب و هوایی مختلف داشته باشد و بتواند با توجه به امکانات خود در حداقل زمان ممکن به منطقه آسیب دیده رسیده و عملیاتی شود و همچنین قیمت آن به اندازه ای باشد که امکان تهیه آن برای سایر استانهای کشور جهت پاسخگویی سریع به خدمات درمان اضطراری میسر و از استانداردهای لازم نیز بهره مند باشد.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر تصریح کرد: هدف از طرح ایجاد بیمارستانهای سیار استقرار سریع هلال احمر این است که بتوان در حداقل زمان ممکن و در ساعتهای اولیه پس از حادثه آن را به منطقه آسیب دیده انتقال و مصدومان و مجروحان را از نظر تریاژ (اولویت بندی اولیه) تحت حمایتهای پایه و پیشرفته حیاتی قرار داد تا مداخله ای موثر در کاهش میزان مرگ و میر حوادث و سوانح انجام گیرد.

رئیس کرمی گفت: این بیمارستانهای انعطاف پذیر، قابلیت ارائه خدمات جراحیها، درمانگاهی و بهداشتی را به صورت بالقوه برای افراد متاثر از حوادث و سوانح دارا هستند.

به گفته وی، از دیگر مزیتهای این سامانه کم حجم و سبک، امکان بارگیری و انتقال تمامی تجهیزات و امکانات است که می تواند با حداقل تجهیزات، خدمات لازم را در ساعات اولیه حادثه ارائه کرده و در نزدیک ترین مکان به محل حادثه مستقر شود.

وی ادامه داد: این سامانه بیمارستانی سیار می تواند حداکثر تا ۱۰ روز و تا زمان رسیدن بیمارستانهای کامل تر و یا کلینیکهای مورد نیاز بدون نیاز به امکانات منطقه آسیب دیده به انجام وظیفه و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بپردازد و در صورت نیاز در بیمارستان بزرگتر و کاملتر ادغام و یا به عنوان یک کلینک سیار در مراحل بعدی حادثه انجام وظیفه کند.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر گفت: تعداد پرسنل مورد نیاز هر یک از این بیمارستانهای سیار سریع بین 8 تا ۱۰ نفر بوده که کادر آن دارای ویژگی های همچون انعطاف پذیری، دارا بودن تجربه در فیلد تروماها و بیماریهای داخلی و توانایی انجام وظایف گوناگون، بوده و همچنین توانایی ارزیابی و هماهنگی با سایر افراد مهم و درگیر در امر پاسخ دهی به حادثه را نیز دارا هستند.

رئیس کرمی با اشاره به بسته بندی وسایل و تجهیزات و کیت های مورد نیاز به تفکیک بخشها در کمترین فضا در این سامانه بیمارستانی سیار اشاره کرد و گفت: وزن نهایی آماده انتقال بیمارستان به اندازه ای است که از طریق خودروی آمبولانس، وانت تویوتای کمک دار، بالگرد و هواپیما به راحتی ممکن خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha