سلامت نیوز : یک متخصص جراحی کلیه گفت: تعریق زیاد با فعالیت فیزیکی در آب و هوای گرم و نخوردن مایعات کافی باعث تغلیظ ادرار و رسوب کریستال های موجود در ادرار و تشکیل سنگ می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر سید محسن حسامی گفت: در صورت وجود غلظتهای بالا از موادغیر قابل حل در ادرار وننوشیدن مایعات کافی وتغلیظ ادرار خطرتشکیل سنگ افزایش می یابد.

وی اظهارداشت: به صورت طبیعی محصولات زاید فرایندهای شیمیایی بدن از طریق ادرار دفع می شوند .

حسامی با بیان اینکه ادرار محتوی فرایندهای زاید مانند کلسیم، اگزالات، اسید اوریک و فسفات در مواردی داخل کلیه رسوب کرده و تبدیل به سنگ می شوند، اظهارداشت: مکانیزم تشکیل سنگ مانند تشکیل مواد است (با اضافه کردن شکر داخل آب وقتی که کریستالهای (بلور) شکر به حد فوق اشباع برسند رسوب داده ونبات تشکیل می شود  .

به گفته وی، کمبود ترکیبات شیمیایی داخل ادرار مانند سیترات ومنیزیم که به صورت طبیعی از به هم چسبیدن کریستالها جلوگیری می کنند باعث تشکیل سنگ می شود.

حسامی با اشاره به اینکه فرایند تشکیل سنگ چند سال طول می کشد، اظهارداشت: سنگهای کلیه در اکثر موارد کوچک بوده و با جداشدن از کلیه وارد حالب (میزنای) می شود. در این حالت است که بیمار با سابقه  دفع سنگ و یا بدون سابقه قبلی دچاردرد ناگهانی پهلو همراه با تهوع و نفخ شکم می شود.

وی بیان کرد: سنگهای ریز کمتر از 5 میلی متر در اکثر موارد با تجویز دارو و دستورات داده شده توسط متخصص کلیه و مجاری ادرار دفع می شود. سنگهای بزرگتر از 7 میلی متر عمدتا داخل کلیه و میزنای باقی مانده و باعث صدمه به بافت کلیه (در صورت عدم تشخیص به موقع و یا عدم پیگیری بیمار) و یا از کار افتادن کلیه می شود.

حسامی گفت: بیماریهای کلیوی، دفع زیاد اگزالات موجود در آجیل، مرکبات، گوجه فرنگی و توت فرنگی و سیستین موجود در تخم مرغ باعث تشکیل سنگ از طفولیت می شود براساس آنکه کدام فرآورده زائد داخل ادرار به صورت کریستال (بلور) در آید انواع متفاوتی از سنگ کلیه وجود دارد.

این متخصص جراحی کلیه با بیان اینکه اکثر سنگهای کلیه از نمکهای اگزالات کلسیم ساخته شده اند، گفت: در صورت پرکاری غده پاراتیروئید (که هورمون تولید شده توسط آن باعث جذب کلسیم از روده ها می گردد و برای عملکرد طبیعی استخوانها لازم است) میزان کلسیم خون افزایش یافته و دفع آن از طریق کلیه ها باعث ایجاد سنگهای متعدد محتوی کلسیم در هر دو کلیه می شود .

وی با اشاره به اینکه درصد کمی از سنگها حاوی اسید اوریک (که در نتیجه سوخت وساز مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز، دل و جگر و قلوه و کله پاچه می شوند) هستند، اظهارداشت: عفونتهای طولانی مدت ادرار و فرایندهای قلیایی شدن ادرار باعث تشکیل سنگهای بزرگ کلیه (سنگ شاخ گوزنی) می گردد که متاسفانه به علت بزرگی سنگ و خارج نشدن آن از کلیه و رد شدن ادرار از کنار آن بدون علائم بوده و زمانی تشخیص داده می شود که باعث صدمه جبران ناپذیر ودر مواردی از بین رفتن بافت کلیه شده اند .

این متخصص جراحی کلیه افزود: جهت جلوگیری از عود مجدد سنگ باید بیماری زمینه ای را درمان کرد. به بیمار توصیه می شود که روزانه 2 تا 3 لیتر مایعات بنوشد و در مواردی رژیم غذایی خاص را مصرف کند. در تعداد قابل توجهی از بیماران سنگ سازی ارثی بوده و علت خاصی را برای تشکیل آن پیدا نخواهیم کرد بیش از نیمی از افرادی که سنگ کلیه آنها درمان می شود بعداز 5 سال دوباره آن را بروز می دهند. مصرف مایعات زیاد شرط اول درمان انواع سنگها و جلوگیری از تشکیل آن است مراجعه به موقع برای بررسی و درمان لازم به ندرت باعث آسیب دائمی به کلیه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha