چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 86950

این روزها بیشتر از قبل از آن می‌شنویم، دیابت و آثار آن بر سلامت جامعه ایرانی بحث مهمی است که اکنون یک هفتم از جمعیت کشور را درگیر خود کرده و هزینه‌های بسیاری را متوجه نظام سلامت کشور می‌کند.

رشد نگران‌کننده دیابت در ایران
سلامت نیوز : این روزها بیشتر از قبل از آن می‌شنویم، دیابت و آثار آن بر سلامت جامعه ایرانی بحث مهمی است که اکنون یک هفتم از جمعیت کشور را درگیر خود کرده و هزینه‌های بسیاری را متوجه نظام سلامت کشور می‌کند. اکنون که در هفته دیابت قرار داریم، دکتر علیرضا مهدوی مدیر برنامه کشوری دیابت پای گفت وگوی «قانون» نشسته است و هشدارهایی جدی به جامعه ایرانی می‌دهد. وی با بیان اینکه به‌طور کلی بیماری دیابت به دو نوع دیابت نوع یک و نوع دو تقسیم می‌شود، می‌گوید: از کل مبتلایان به بیماری دیابت 10 درصد نوع یک و 90 درصد نوع دو هستند.مهدوی با اشاره به‌اینکه دیابت نوع یک به صورت ژنتیکی یا به‌دنیال عفونت اتفاق افتاده و اغلب کودکان را درگیر می‌کند اظهار کرد: بدن این افراد توانایی ساخت انسولین را نداشته و مبتلایان به این نوع دیابت برای ادامه حیات خود باید تا پایان عمر انسولین تزریق نمایند که متاسفانه در کشور ما دیدگاه بسیار بدی نسبت به انسولین ایجاد شده و مردم انسولین را آخر خط می‌پندارند درحالی که تزریق انسولین بهترین و مناسب‌ترین درمان دیابت است.

مدیر برنامه کشوری دیابت ادامه داد : دیابت نوع دو که طی سال‌های اخیر در همه کشورهای دنیا روندرو به افزایشی داشته است به دلایل مختلف از جمله چاقی، کم تحرکی و... بوده که برای درمان این نوع دیابت، ابتدا از رژیم غذایی و خوراکی شروع کرده و در ادامه درمان، از داروهای خوراکی کاهنده قند خون استفاده می‌شود که در برخی از افراد ممکن است نیاز به درمان با انسولین ایجاد شود.وی دیابت بارداری، دیابت در اثر داروها یا مواد شیمیایی و سندرم‌های ژنتیکی را از دیگر انواع دیابت دانست و تصریح کرد: ممکن است دیابت در مراحل ابتدایی بدون علامت بوده و به طور اتفاقی در یک آزمایش خون یا حین غربالگری شناسایی شود که علائم اولیه آن شامل پرنوشی، پرادراری، پرخوری و کاهش وزن خواهد بود.

 بیماری‌های کلیوی شایع ترین عوارض دیابت
وی بیماری‌های کلیوی را از شایع ترین عوارض بیماری دیابت دانست که حدود نیمی از بیماران دیابتی را در طول عمرشان درگیر می‌کند و ادامه داد : کاهش بینایی و نابینایی از دیگر عوارض بیماری دیابت است که بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود. پوکی استخوان و شکستی‌های استخوان به ویژه استخوان ران، اختلالات چند گانه اعصاب حسی و حرکتی که در 40 تا 50 درصد دیابتی‌ها بروز می‌کند، سکته‌های مغزی، بیماری عروق کرونر و بیماری‌های عروق محیطی از دیگر عوارض بیماری دیابت هستند که یک سوم سکته‌های قلبی در این بیماران بدون علائم شناخته شده سکته اتفاق افتاده و 65 تا 80 درصد دیابتی‌ها در اثر بیماری‌های قلبی عروقی می‌میرند. وی با اشاره به اینکه دیابت نوع دو تشخیص داده نشده و از جمله مشکلات رایج در سیستم‌های بهداشتی درمانی کشورها محسوب می‌شود که در این عرصه افراد با ریسک فاکتورهای دیابت نوع دو شامل سابقه دیابت بارداری، سابقه به دنیا آوردن نوزاد با وزن بالاتر از حد طبیعی، وجود عوارض انتهایی دیابت در اعضای بدن و مصرف داروهای مربوط به دیابت، باید بیش از دیگران به بررسی قند خون خود توجه کنند.

دکتر مهدوی در ادامه با بیان اینکه 60 درصد مرگ‌های دنیا به دلیل چهار بیماری سکته‌های مغزی و قلبی، سرطان‌ها و دیابت اتفاق می‌افتد افزود : در بررسی قند خون به صورت ناشتا، افراد طبیعی باید دارای قند خون کمتر از صد باشند که عدد 100 تا 125 را پیش دیابت عنوان می‌کنند و قند خون غیرناشتای افراد طبیعی باید 140 باشد که از 140 تا 200 را پیش دیابت می‌گویند. وی در رابطه با آمار مبتلایان به دیابت با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار، تعداد مبتلایان به دیابت در سال 2013 به 382 میلیون دیابتی در دنیا رسیده که پیش بینی می‌شود تا سال 2050 تعداد مبتلایان به دیابت به 600 میلیون نفر برسد تصریح کرد : آمار مبتلایان به دیابت در کشور ما نگران کننده بوده و بر اساس آمارهای سال گذشته 36/11 صدم درصد از افراد بالای 20 سال مبتلا به دیابت و 6/14 درصد افراد بالای 20 سال دچار پیش دیابت بودند که براساس همین آمار در حال حاضر 10 میلیون نفر در کشور دچار دیابت و پیش دیابت هستند.

 ایران، کشوری با شیوع دیابت بالا
مدیر برنامه کشوری دیابت ادامه داد : کشور ما در حوزه دیابت جزو کشورهایی با شیوع بالا بوده و منطقه ما نیز جزو بدترین مناطق در حوزه ابتلا به دیابت محسوب می‌شود، به‌طوری که برخی از کشورهای عربی تا 18 درصد درگیری دیابت دارند.وی با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد هزینه‌های ناشی از دیابت مربوط به عوارض آن می‌شود گفت : غربالگری تمام افراد جامعه کار صحیحی نبوده و هزینه‌های هنگفتی را به سیستم بهداشتی و درمانی کشور تحمیل می‌کند، ولی همه افراد بالای 40 سال باید تحت غربالگری قرار بگیرند که در این راستا افراد در معرض خطر شامل افراد چاق، افراد مبتلا به چربی خون بالا، افراد مبتلا به فشار خون و... باید قبل از 40 سالگی تحت نظر بوده و غربالگری شوند.دکتر مهدوی در ادامه دیابت را معضل سلامتی همه سیاست گذاران و مسئولان بهداشتی کشورهای دنیا دانست و یادآور شد : تشخیص دیابت با یکبار آزمایش مقدور نبوده و باید آزمایشات تکرار شود.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از عوارض جسمی و هزینه‌های ناشی از دیابت راهی جز توجه به پیشگیری وجود ندارد ادامه داد: ارائه آگاهی به جامعه، توجه به تحرک و ورزش به صورت حداقل روزانه نیم ساعت پیاده روی، عدم مصرف غذاهای فست‌فود و قند‌های مصنوعی و اندازه گیری مرتب قند خون در افراد در معرض خطر از جمله برنامه هایی است که می‌تواند نقش موثری در پیشگیری از دیابت ایفا نماید.وی آموزش را اساس درمان دیابت خواند و افزود : برای بیماران دیابتی آموزش به اندازه نیاز به رژیم دارویی و غذایی اهمیت دارد که خوشبختانه در حال حاضر سازمان‌های مردم نهاد وظیفه آموزش دیابت و نحوه خود مراقبتی افراد دیابت را بر عهده دارند.

مدیر برنامه کشوری دیابت در ادامه با اشاره به برنامه دیابت که از سال 1383 شروع شده و تاکنون 220 هزار بیمار دیابتی در مناطق روستایی شناسایی شده و تحت نظرقرار گرفته‌اند گفت : این برنامه از سال 1389 در تهران و شهرهای بالای یک میلیون نفر شروع و از 6 شهر به 24 شهر ارتقا یافته است. در جمعیت شهری ما 14درصد از افراد بالای 20 سال که یکی از علائم خطر شامل سابقه خانوادگی، چربی خون بالا، فشار خون بالا و... داشتند دچار دیابت داشتند.مدیر برنامه کشوری دیابت در پایان خاطرنشان کرد : در راستای توجه به پیشگیری از بیماری دیابت از ابتدای سال آینده اجرای برنامه غربالگری در جمعیت بالای 30 سال شروع خواهد شد تا افراد مبتلا به دیابت بعد از شناسایی تحت نظر پزشکان قرار بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha