چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 86957

برای پیشگیری از پوکی استخوان و رشد قدی کودکان قرار بود سالانه ۷۰ نوبت شیر در مدارس توزیع شود اما پارسال فقط ۲۵ نوبت توزیع شد بنابراین سونامی پوکی استخوان در کشور در راه است.

توزیع شیر در مدارس از ۷۰ به ۲۵ نوبت کاهش یافت
سلامت نیوز : مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت می‌گوید برای پیشگیری از پوکی استخوان و رشد قدی کودکان قرار بود سالانه ۷۰ نوبت شیر در مدارس توزیع شود اما پارسال فقط ۲۵ نوبت توزیع شد بنابراین سونامی پوکی استخوان در کشور در راه است.

زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: کلسیم از جمله ریزمغذی‌هایی است که کمبود آن در کشور  مشهود است. گزارشهای موجود حاکی از آن است که حداقل 2/2 میلیون نفر از مردم کشور دچار پوکی استخوان هستند.

وی با اشاره به برآورد‌های مرکز تحقیقات استئوپروز خاطرنشان کرد: سالانه از هر 100 هزار نفر جمعیت ایرانی 472 نفر بالای 50 سال دچار شکستگی‌های لگن مرتبط با پوکی استخوان می شوند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین بر اساس برآورد سال 1389 در هرسال حدود 51 هزار مورد شکستگی لگن قابل انتساب به پوکی استخوان در کشور رخ می‌دهد و سالانه حداقل 33 میلیارد ریال(بر اساس محاسبه سال 1389) فقط هزینه ناشی از شکستگی‌های گردن استخوان ران به کشور تحمیل می‌شود.

عبداللهی با تأکید بر اینکه کمبود کلسیم در کاهش سرعت رشد استخوان نیز موثر است افزود: مطالعات نشان داده افرادی که در طولانی مدت از رژیم غذایی با مقدار کم کلسیم استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که در همان منطقه از رژیم غذایی حاوی مقدار کافی کلسیم پیروی کرده‌‌اند، از رشد قدی کمتری برخوردارند. این بررسی ها حاکی از آن است که کمبود کلسیم ممکن است یکی از عوامل کمک کننده در کاهش سرعت رشد کودکان باشد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به اجرای برنامه شیر مدرسه در کشور اشاره کرد و گفت: با اجرای این برنامه بنا داشتیم تا فرهنگ مصرف شیر را در کودکان و دانش آموزان ارتقا دهیم تا بخشی از نیازهای تغذیه‌ای به‌ویژه کلسیم که برای رشد استخوان و حفظ تراکم استخوانی و پیشگیری از پوکی استخوان در بزرگسالی ضروری است، تامین شود.

وی با انتقاد از اختلال در روند توزیع شیر در مدارس اذعان داشت: متأسفانه پس از هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت شیر نه تنها شیر و لبنیات در سبد غذایی خانوار جای اندکی را به خود اختصاص داد بلکه برنامه شیر مدرسه هم دچار مشکل شد و به‌جای 70 نوبت شیر برای هر دانش آموز، در سال گذشته به‌طور متوسط 25 نوبت شیر داده شد.

عدم اجرای برنامه شیرمدرسه و عدم دریافت کلسیم از برنامه غذایی روزانه که به‌دلیل افزایش قیمت شیر و لبنیات و کاهش مصرف در جامعه اتفاق افتاده است، قطعاً سونامی پوکی استخوان را به‌دنبال خواهد داشت و هزینه‌های سنگینی که بابت مراقبت و درمان شکستگی‌های خودبه‌خودی استخوان به کشور تحمیل می شود، بیشتر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha