معاون غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از ابلاغ آیین نامه اجرایی نحوه اعطاء نشان ایمنی و سلامت به محصولات غذایی و آشامیدنی خبر داد.

به گزارش ایسنا، دكتر رسول دیناروند افزود: این آیین نامه اجرایی به استناد مصوبه پنجمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و تصویب هیأت دولت و در راستای اهداف وزارت بهداشت به منظور تشویق تولیدکنندگان برای تولید محصولات غذایی و آشامیدنی موثر در ارتقاء سلامت مصرف كنندگان و همچنین تعریف شرایط و نحوه اعطای نشان ایمنی و سلامت به فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی تولید شده در کشور تهیه و تدوین شده است.

دیناروند ضمن تأكید بر این كه این نشان تنها به محصولاتی تعلق می‌گیرد كه به عنوان شرط لازم دارای پروانه ساخت و پروانه بهره برداری از وزارت بهداشت باشند، برخی از معیارهای اعطاء نشان به این دسته از محصولات غذایی و آشامیدنی را مطابق آیین نامه به این شرح اعلام كرد: نداشتن مواد افزودنی شیمیایی سنتتیك، به حداقل رساندن میزان كالری فرآورده از طریق كاهش مصرف كربوهیدراتهای ساده و چربی‌ها، به حداقل رساندن تركیبات و عوامل خطرساز از قبیل اسیدهای چرب ترانس و اشباع و...، استفاده از مواد افزودنی و اولیه طبیعی و ارگانیك، تولید بهداشتی و صنعتی فرآورده‌های سنتی، عاری بودن فرآورده از سموم قارچی، باقی مانده سموم دفع آفات نباتی و داروهای دامپزشكی و عوامل آلودگی بیولوژیك، به كارگیری ساز و كارهای بهبود ارزش تغذیه‌ای فرآورده.

وی در ادامه فرآورده سالم را فرآورده‌ای تعریف كرد كه که از مواد اولیه سالم و در شرایط خوب بهداشتی تولید و عرضه شده و علاوه بر حداقل ویژگیهای مورد انتظار و خواص ذاتی خود دارای خصوصیاتی باشد که در ارتقاء ایمنی و سلامت مصرف کننده نقش موثری ایفا نماید.

معاون غذا و دارو وزارت بهداشت گفت: نشان ایمنی و سلامت از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی ایمن و سالم كه الگوی سلامت و ایمنی را رعایت كرده‌اند اعطاء می شود و نگاره آن سیب سبز رنگی است كه نماد سلامت بوده و عبارت ایمنی و سلامت در كنار آن نوشته شده است. در این نشان همچنین علامت تیك (Check mark) به نشانه تایید سلامت محصول بوده و طرح كلی نشان بیانگر كلمه «سالم» می باشد. دارندگان این نشان می‌توانند نگاره آن را روی برچسب محصول تولیدی خود درج نمایند.

دیناروند یادآور شد: همچنین به منظور حمایت از تولید كنندگانی كه محصولات آنها در ارتقاء سلامت و ایمنی مصرف كنندگان مؤثر است، وزارت بهداشت، تسهیلات ویژه‌ای برای دارندگان نشان ایمنی و سلامت در نظر گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha