غدد سرطانی اغلب سفت ناهموار و بدون درد است البته باید وجود هر نوع غده را جدی گرفت و طی ۲ تا ۴ هفته به پزشک مراجعه کرد.

هر غده ای سرطانی نیست

پیدا شدن غده ای هر چند کوچک در سینه، تنها یک موضوع را تداعی می کند، سرطان!اما به گفته متخصصان، تومور هر نوع برآمدگی در بدن است و بروز هر نوع غده در هر نقطه از بدن علل متعددی دارد. خوشبختانه طی سال های اخیر با پیشرفت علم پزشکی، روش هایی برای تشخیص این غده ها ارائه شده است که می توان از آن طریق تصاویر دقیقی از این غده ها را مشاهده کرد. به بیان دیگر بدون این که نیازی به خارج کردن نمونه از طریق عمل جراحی باشد می توان نوع غده را تشخیص داد.

به گزارش به نقل از هلث لاین ؛ به گفته متخصصان غدد سرطانی اغلب سفت، ناهموار و بدون درد است. البته باید وجود هر نوع غده را جدی گرفت و طی ۲ تا ۴ هفته (زمان طبیعی یک چرخه قاعدگی) به پزشک مراجعه کرد. اما در این مطلب، متخصصان درباره نوع دیگر غد ه های غیرسرطانی که به طور شایع در سینه یافت می شود توضیح می دهند.

چگونه می توانید تفاوت بین سرطان و تومور چربی را تشخیص دهید؟

سلول های لیپوسارکوما غیر طبیعی به نظر می رسند زیرا سرطانی هستند. لیپوم ها با سرعت بسیار پایینی رشد می کنند. لیپوسارکوم به سرعت رشد می کند و به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد. در بیشتر موارد، بیوپسی یا آزمایش تصویربرداری برای تمایز واضح بین تومور خوش خیم (لیپوم) و تومور سرطانی (لیپوسارکوم) مورد نیاز است.

آیا توده چربی می تواند سرطانی باشد؟

این غده ها اغلب سرطانی نیست و معمولا بی ضرر است. لیپوم یک توده چربی با رشد آهسته است که اغلب بین پوست و لایه عضلانی زیرین قرار دارد. لیپوم که حالت خمیری دارد و معمولاً حساس نیست، با فشار خفیف انگشت به راحتی حرکت می کند. لیپوم ها معمولا در میانسالی تشخیص داده می شوند.

آیا توده من چربی است یا سرطانی؟

شاید مهم ترین عاملی که باید به آن توجه کرد این است که آیا نرم است و به راحتی قابل جابجایی است. توده های سرطانی معمولاً بسیار سخت هستند و شما نمی توانید آنها را تنها با فشار انگشت حرکت دهید. اغلب اوقات لیپوم ها نیز بدون درد هستند. با این حال، همانطور که رشد می کنند، ممکن است به رگ های خونی یا اعصاب مجاور فشار وارد کنند.

آیا هر غده ای سرطانی می شوند؟

سرطان غدد بزاقی در یکی از غدد بزاقی شروع می شود. چندین غدد بزاقی مختلف در داخل و نزدیک دهان شما وجود دارد. تومورهای خوش خیم (غیر سرطانی) و بدخیم (سرطانی) می توانند در این غدد ایجاد شوند. در مقایسه با انواع دیگر سرطان های سر و گردن، سرطان غدد بزاقی نادر است.

از کجا بفهمم غده ای سرطانی شده است ؟

توده یا تورم در دهان، گونه، فک یا گردن. درد در دهان، گونه، فک، گوش یا گردنی که از بین نمی رود ممکن است سرطانی شده باشد. تفاوت اخیر بین اندازه ویا شکل سمت چپ و راست صورت یا گردن شما. بی حسی در قسمتی از صورت شما هم نشانه ای دیگر است که نباید نسبت به آن بی تفاوت باشید.

غدد لنفاوی متورم

احتمالا تا به حال در کنار گردن خود احساس غدد متورم داشته اید که به آن غدد لنفاوی متورم می گویند.

غدد لنفاوی متورم به احتمال زیاد سرطانی نیستند و اکثرا نشانه این است که سیستم ایمنی بدن شما در حال مبارزه با عفونت یا بیماری میباشد.

وقتی همه چیز خوب است، پیدا کردن غدد لنفاوی می تواند بسیار دشوار باشد. اما هنگامی که غدد لنفاوی نزدیک سطح متورم می شوند، می توانید به راحتی آنها را با انگشتان خود احساس کنید. 

اگر غدد لنفاوی همرا با علائمی ازجمله سرفه، بدن درد یا حالت تهوع که نشانه عفونت ویروسی هستند و یا در نزدیکی قسمت عفونی بدن مانند گلو، گوش یا دهان قرار دارند و با بهبودی از عفونت یا بیماری، تورم کاهش می یابد به این معنی است که آنها در حال مبارزه با بیماری هستند و خبری از غده سرطانی نیست.

غده بیضی شکلی که در صورت لمس کردن زیر پوست به حرکت درمی آید

علت احتمالی: فیبر و آدنوما



این غده در هر سنی ممکن است بروز کند؛ با این حال در ۲۰ تا ۳۰ سالگی شایع تر است. این غده اغلب یک تا ۲ سانتی متر پهنا دارد و در صورت لمس کردن زیر پوست به حرکت درمی آید.مشخص نیست که چرا در برخی زنان این غده به وجود می آید و در دیگران به وجود نمی آید. اما یک نظریه این است که برخی خانم ها دارای بافت های حساس هستند که به میزان تغییرات هورمون واکنش نشان می دهد؛ این امر باعث رشد فیبروم می شود. این غده در هر قسمت از سینه می تواند ظاهر شود اما شکل گیری آن در قسمت بالای سینه شایع تر است. گاهی در اوایل نوجوانی یا اوایل ۲۰ سالگی اندازه این غده به ۸ تا ۱۲ سانتی متر یا بیشتر می رسد.
 

غده سفت که پس از یک کبودی عمده رخ می دهد:

علت احتمالی: چربی نکروسیس(چربی سفت شده)



ظاهر آن سفت و محکم و همانند غده سرطانی است. به طور کلی اگر غده ای در پی وارد شدن ضربه ای به ناحیه سینه و کبودی آن ایجاد شده باشد به احتمال زیاد آن غدد چربی سفت شده است. با زیاد شدن ورم، کبودی فروکش می کند. بافت چربی سفت می شود و یک برآمدگی حدود ۲ تا ۳ سانتی متر که گاهی دردناک است، به وجود می آید.

درمان: چربی نکروسیس ، در ماموگرافی گاهی به سرطان شباهت دارد، بنابراین اغلب یک نمونه برداری انجام می شود تا تشخیص قطعی داده شود. چربی نکروسیس خود به خود و به مرور زمان از بین می رود.
 

برآمدگی دردناک و نرم که ناگهان ظاهر می شود

علت احتمالی: کیست



کیست ها، کیسه های مملو از مایع است. از طرفی امکان حرکت آن زیر پوست وجود دارد. گاهی پوست اطراف آن کمی قرمز است و در زنان ۴۰ تا ۶۰ ساله شایع است در مادران شیرده نیز گاهی کیست های مشابه مملو از شیر دیده می شود.

درمان: مایع کیست از طریق یک سوزن توسط پزشک تخلیه می شود. یک سوم این کیست ها کوچک تر می شود، یک سوم به همان اندازه می ماند و یک سوم نیز طی چند هفته تا چند ماه بزرگ تر می شود. کیست در زنان بالای ۷۰ سال نادر است اما اگر ظاهر شود مایع کیست برای آزمایش، به آزمایشگاه ارسال می شود.
 

برآمدگی کوچک که زیر پوست حرکت می کند

علت احتمالی : لیپوما



این برآمدگی زمانی رخ می دهد که سلول های چربی زیر پوست جمع می شود. علت ایجاد آن معلوم نیست و به وزن فرد ارتباط ندارد اما ممکن است در اعضای خانواده شایع باشد. این برآمدگی های بدون درد نرم است و می تواند در تمام بدن ظاهر شود به جز کف دست و پا زیرا در آن قسمت چربی وجود ندارد.

درمان: معمولاً پزشکان لیپوماهای یک تا ۲ سانتی متری را که بی ضرر است از بدن خارج نمی کنند اما در برخی موارد لیپوماها، بزرگ می شود و گاه به ۱۸ سانتی متر می رسد که می توان آن را برداشت.

برآمدگی دردناک، قرمز و گرم شدن پوست هنگام شیر دادن: علت احتمالی: آبسه سینه

این آبسه موقعی رخ می دهد که باکتری از دهان نوزاد شیرخوار وارد بافت سینه می  شود و عفونت ایجاد می کند. این آبسه احتمالاً ۵ تا ۱۰ سانتی متر است.

درمان: چرک خارج می شود. از آن جا که آبسه ها پس از گذشت یک هفته دوباره بروز می کند، این روند باید چندین بار تکرار شود تا کاملاً از بین برود.
 

در مردان- بافت های ناصاف

علت احتمالی: گاینکومستیا(بزرگ شدن خوش خیم سینه مردان)



این برآمدگی ها که اندازه آن بین ۲ تا ۱۰ سانتی متر متفاوت است، نرم است. این برآمدگی بر اثر اختلال هورمونی به وجود می آید که روی بافت غدد سینه تاثیر می گذارد. این حالت پس از چند ماه از بین می رود. این حالت در مردان که تحت درمان سرطان پروستات قرار دارند، افراد مسن و نوجوانان در حال بلوغ شایع است. همه این گروه های سنی دچار میزان تغییرات هورمون های تستسترون و استروژن می شوند که باعث گاینکومستیا می  شود. در برخی موارد علت ایجاد این برآمدگی مصرف برخی داروهای استروئیدی است. هنگامی که کبد مشغول شکستن دارو است، فعالیت آن در زمینه تنظیم کردن و دفع هورمون های استروژن و پروژسترون متوقف می شود و در نتیجه با ایجاد تغییر اندکی، فرد دچار گاینکومستیا می شود.

درمان: در اغلب موارد خود به خود از بین می رود اگر چه شاید تا یک سال به طول بینجامد. لذا بهتر است به حال خود رها شود. اما در صورت بزرگ یا دردناک شدن می توان آن را با جراحی برداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • س ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    93 16
    لطفا یکمم از عکسای غده سرطانی بزارید یا از مایشای مربوط ب تشخیص سرطان
  • elias ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    یک دوستم هست اسمش صدف از چند مدت بدینسو یک غده در ناحیه شر شانه اش پیدا شده و خیلی درد هم دارد.. و پزشکان هم برای جراحی و عملیات ان نظر دادن شما میشه بگوین ایا این غده سرطانی هست یا غده های غیر سرطانی؟؟ لطفا منتظر جواب شما هستم.
  • فروغ احمدی ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
    1 0
    عالی بود
  • سارا ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    53 8
    با سلام حدود یه هفته هست یه غده زیر پوستی کوچیک اندازه عدس وسط قفسه سینه شوهرم در اومده درد نداره خیلی کوچیکه باید دقت کنی تا تشخیص بدی برامدگیش خیلی کمه طوری که نمیشه تشخیص داد حرکت داره یا نه،متمایل به زردم هست خیلی نگرانم میخواستم بیینم سرطانیه یا نه
  • علی ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    26 1
    یه سوال داشتم چند وقته که یه غده اندازه نخود زیر فکم سمت چپ هست که تکون میخوره،یعنی اگه گردنمو بالا پایین کنم،تکون می خوره...
  • شهلا ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    1 0
    سلام. من مدت چند روزه غدد بزاقی هنگام خوردن غذا احساس درد دارم و این متفاوته روزی طرف چپ ام است روزی طرف راستم. سوالم اینه احتمال سرطان هست؟ ممنونم
  • یگانه ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    2 5
    سلام ۱۷ سالمه دو روز پیش در قسمت بالای سینه سمت چپم غده ای احساس کردم اما وقتی دس میزنم کمی حرکت میکنه اما خیلی ترسبدم میشه بگید این چی هستش