ارائه بهترین خدمات به مراجعین و خودگردان شدن دو وظیفه اصلی بیمارستانهای دولتی است، ارائه خدمات باید به نحوی باشد تا مردم مجبور نباشند برای دریافت خدمات قابل قبول به بیمارستانهای غیردولتی و خصوصی بروند و هزینه‌های گزاف پرداخت کنند.

اصلاح تعرفه‌ها، بنیادی‌ترین راه مشکلات درمانی کشور

سلامت نیوز : رییس بیمارستان بهارلو با بیان اینکه اصلاح تعرفه‌ها بنیادی‌ترین راه مشکلات درمانی کشور از جمله بیمارستان‌های دولتی است، گفت: بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها به جای کمک به بیمارستان‌های دولتی از محل درآمد حاصله از هدفمندی، حجم بسیار بالایی از درآمدهای بیمارستانی صرف پرداخت هزینه‌های چندین برابر شده برق، گاز و سایر هزینه‌ها شد.

دکتر خسرو صادق نیت در گفت وگو با ایسنا ، اظهارداشت: تامین بودجه برای بیمارستانها ارتباط نزدیکی با سیاست خودگردانی بیمارستان‌ها و وظایف حاکمیتی دارد.

وی با بیان آن که ارائه بهترین خدمات به مراجعین و خودگردان شدن دو وظیفه اصلی بیمارستانهای دولتی است، افزود: ارائه خدمات باید به نحوی باشد تا مردم مجبور نباشند برای دریافت خدمات قابل قبول به بیمارستانهای غیردولتی و خصوصی بروند و هزینه‌های گزاف پرداخت کنند.

رییس بیمارستان بهارلو افزود: اگر میان خودگردانی و ارائه خدمات مطلوب به مردم از نظر تامین بودجه تعادل برقرار نباشد و هزینه‌های مورد تعهد دولت در نظام خودگردان تامین نشود، هزینه‌های آن بر مراجعین و مردم تحمیل می‌شود، این در حالی است که بار این هزینه‌ها عملاً بر دوش مردمی خواهد بود که بخش عظیمی از آنها از اقشار آسیب پذیر هستند و این مساله فشاری مضاعف به آنها وارد می‌کند.

وی با بیان آن که طی سالیان اخیر بار مالی تحمیل شده بر بیمارستانها روزافزون بوده است، گفت: مهمترین مصداق این امر پرداخت هزینه‌های پرسنلی است که روز بروز بیشتر به عهده بیمارستان‌ها گذاشته شده است.

دکتر صادق نیت افزایش حقوق و تسهیلات پرسنلی بدون تامین منابع مالی آن را از دیگر هزینه‌های تحمیل شده بر بیمارستان عنوان کرد و افزود: کلیه هزینه‌های خدماتی و کمک بهیاری به عهده بیمارستانها گذاشته شده و تمامی این افراد بدون تامین مالی طی کمتر از یک سال گذشته تغییر وضعیت داده‌اند و با توجه به عدم فراهم آوردن منابع مالی مربوطه، بار مالی مضاعفی بر دوش درآمد نحیف شده بیمارستانها گذاشته است.

بیشتر درآمدهای بیمارستانی صرف تامین تجهیزات و امکانات اولیه می‌شود

رییس بیمارستان بهارلو افزود: هم اکنون حجم بسیار زیادی از درآمدهای بیمارستانی که باید صرف ارتقاء کیفیت و تامین تجهیزات و امکانات اولیه شود، صرف حقوق، مزایا و تعهداتی می شود که از خارج دانشگاه و وزارت بهداشت بر بیمارستانهای دولتی تحمیل شده است.

وی افزایش هزینه های پرداختی به پرسنل پرستاری از جمله طرح بهبود استانداردها را از دیگر هزینه های تحمیل شده بر بیمارستانها دانست و افزود: هر چند افزایش حقوق پرسنل با توجه به تورم لجام گسیخته ضروری بوده و برای حفظ قدرت خرید آنها بسیار بیش از این لازم است ولیکن این گونه بذل و بخشش ها از جیب درآمد بیمارستانها که هر روز خالی تر شده، راهی در مسیر خلاف اهداف خواهد بود.

رییس بیمارستان بهارلو افزود: بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها به جای کمک به بیمارستان‌های دولتی از محل درآمد حاصله از هدفمندی، حجم بسیار بالایی از درآمدهای بیمارستانی صرف پرداخت هزینه‌های چندین برابر شده برق، گاز و سایر هزینه‌ها شد.

وی تامین هزینه‌های جاری بیمارستان را از دیگر مسائل و معضلات بخش بودجه دانست و افزود: در این رابطه بایستی تجهیزات بیمارستانی، مواد اولیه مصرفی مثل مواد غذایی، نیازهای هتلینگ و حتی بسیاری از اقلام تجهیزات مصرفی پزشکی و دارویی را از بازار آزاد با قیمت های بعضاً چند برابر قبل خریداری کنیم.

رییس بیمارستان بهارلو افزود: در حالی که قیمت تجهیزات پزشکی و مواد مصرفی نسبت به یکی دو سال گذشته بعضاً بیش از سه تا چهار برابر افزایش داشته است، تعرفه های بیمارستانی در سالهای اخیر بین 10 تا 20 درصد و در موارد خیلی خاص کمی بیش از 20 درصد افزایش پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به عدم تعادل میان افزایش هزینه خرید تجهیزات پزشکی و مواد مصرفی با افزایش تعرفه های بیمارستانی گفت: این روال کار را به جایی رسانده که تعرفه بسیاری از خدمات از قیمت مواد اولیه مصرفی همان خدمت هم کمتر شده است و ادامه ارائه این خدمات، بیمارستان‌ها را با چالش جدی مواجه کرده است و عملاً بیمارستانها باید از کیفیت و یا کمیت خدمات بکاهند تا بتوانند ادامه فعالیت دهند ومسلما کسی که لطمه می‌بیند، مراجعه کننده است.

بودجه عمرانی به این بیمارستان اختصاص داده نشده است

دکتر صادق نیت با اشاره به اینکه بسیاری از بیمارستانهای دولتی نیاز به بازسازی دارند، گفت: دو سال است که بودجه عمرانی به این بیمارستان اختصاص داده نشده است و علی رغم ساختار فرسوده و از رده خارج بودن بسیاری از تجهیزات بیمارستانی، بودجه جایگزینی و حتی تعمیر تجهیزات پزشکی نیز اختصاص داده نشده است.

بیمه‌های درمانی تعهدی نسبت به پرداخت‌های مالی ندارند

وی عدم تعهد بیمه‌های درمانی نسبت به پرداخت‌های مالی را از دیگر معضلات مالی بیمارستان دانست و افزود: بیش از 5 تا 7 ماه است که بیمه‌ها تاخیر در پرداخت داشته‌اند این در حالی است که تصفیه حساب بیمه‌های درمانی باید زیر سه ماه باشد و این تاخیر بار مضاعفی را بر بیمارستانها تحمیل کرده است.

رییس بیمارستان بهارلو افزود: تاخیر در پرداخت بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها در شرایطی است که تمام خریدهای بیمارستان باید نقدی و به روز باشد.

وی با بیان آن که بسیاری از کسورات بیمه‌ها غیرمنطقی و خارج از توافقات است، گفت: از عجایب قابل توجه آن است که هزینه‌های درمان یک کارمند دانشگاه علوم پزشکی تهران که به یکی از بیمارستان‌های تامین اجتماعی مراجعه کرده است به مراتب بیشتر از هزینه‌های یک کارمند و فرد تحت پوشش این سازمان است که به بیمارستانهای دانشگاه پرداخت می کند.

رییس بیمارستان بهارلو افزود: اگر مراجعین به بیمارستانهای دولتی نتوانند خدمات خوبی دریافت کنند و مجبور به مراجعه به بیمارستانهای خصوصی شوند، هزینه‌های ده‌ها برابر این خدمات می‌تواند زندگی معمولی آنان را به زیر خط فقر تنزل دهد و این ظلم بزرگی است که نیازمند نگاه جدید و فوری به این مهم است.

وی با تاکید بر اینکه تعرفه‌ها با نوع خدمات ارائه شده باید متعادل شود، اظهار کرد: بسیاری از تعرفه‌های دولتی تایید شده برای خدمات بهداشتی و درمانی توهین به این خدمات و خدمت دهنده است و کمتر خدمتی در کشور است که تعرفه‌های آن قابل مقایسه با تعرفه‌های تعیین شده برای خدمات پزشکی دولتی باشد.

با تعرفه‌های پایین حتی نمی توان مواد اولیه بیمارستان را تامین کرد

رییس بیمارستان بهارلو افزود: در بسیاری از اوقات با این تعرفه ها حتی نمی توان مواد اولیه بیمارستان را تامین کرد، چه برسد به آن که اقدامات تخصصی و فوق تخصصی که به کمک این مواد اولیه انجام می شود را نیز بخواهیم محاسبه کنیم.

دکتر صادق نیت مشکلات فعلی بیمارستانها را نیازمند توجهی فوری جهت یافتن راه حل اساسی دانست و افزود: بسیاری از بیمارستان‌هایی که با تلاش و از خودگذشتگی پرسنل خود از پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان تا کادر اداری و خدماتی، توانسته بودند کمر راست کنند و گردش کاری قابل قبولی داشته باشند، طی دو سال اخیر با بحران جدی روبرو شده و به بیمارستانهایی ورشکسته تبدیل شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha